Tjänstepension itp 2

Jag har en fundering på min tjänstepension hos Alecta, itp 2. Jag läser om pensionsgrundande tjänstetid. För att få full pension behöver jag jobba 360 månader. Vid kortare tjänstetid reduceras pensionen med 1/360 för varje månad som fattas. Solklart. Men sen står det ett stycke “avvikelse” om jag har avtalad pensionsålder vid 55 år räcker det med 324 månaders pensionsgrundande tjänstetid för att slippa reducerad pension. Vad innebär egentiligen detta? Kan jag sluta jobba vid 55, vänta med att ta ut en stor del av tjänstepensionen tills 65 och få oreducerad pension? (bara ta ut miniminivå för att det ska räknas som avtalad pension vid 55)

1 gillning

Hej @erleri och välkommen till forumet!

Jag har inte ditt avtal framför mig, men som jag förstår det så om du har i ditt avtal en pensionsålder på 55 gäller 324 månaders intjänad tjänstepensionstid istället för 360 månader för att ha full avsättning till ITP2. Efter att du samlat ihop full avsättning sätts inget mer av till ITP2 utan den är just full, det finns heller ingen anledning med att vänta med att ta ut ITP2 efter pension eftersom den är förmånsbaserad (bestäms bland annat av din slutlön) och livslång. Med det sagt finns det andra faktorer än hur många månader du tjänat in och din slutlön som avgör hur mycket du får per månad av ITP2 livet ut, den blir till exempel reducerad desto tidigare du går i pension.

Du har även ITPK som är premiebaserad som du bör ta med i beräkningen.

Tack för svaret. Då förstår jag lite bättre hur det hela hänger ihop. Jag tycker att det är lite snårigt att förstå vad man kommer att få i pension, speciellt då jag funderar på att gå i pension tidigare än 65.
Att månadsutbetalningarna blir lägre om jag väljer att starta utbelningarna redan vid 55 förstår jag, men totalsumman intjänad vid utbetalningsstart är ungefär den samma som om jag börjar utbetalningarna vid 55, 60 eller 65 om jag tolkar det hela rätt (Om vi ponerar att jag har samma slutlön och enbart pratar itp 2-delen)?
Minpension verkar dock ha ett bra simuleringsverktyg.

1 gillning

Det är också så att efter en viss ålder (tror det är 60) väger lönehöjningar in mindre, du får alltså inte full utan en avtagande uppvärdering av ITP2 från lönehöjningar efter denna ålder. Detta är för att undvika att snälla chefer ger en anställd den gillar en stor lönehöjning sista månaden eller sista arbetsåret för att markant påverka pensionen.

1 gillning

Tack för att du tog dig tid att svara och dela med dig av din kunskap.

Alecta har också en funktion på hemsidan “räkna på din pension” där du kan simulera olika datum för start av uttag samt olika uttagslängd.