Jag är 52 år idag. Jobbande som kollektiv arbetare från 20 till 36 år. Blev därefter tjänsteman. Jag hade en bra lön när jag jobbade som kollektiv och ännu bättre nu som tjänsteman.
Jag har funderingar på att lägga av att jobba när jag är 60,5 år gammal. Kommer att leva på sparade medel till 65.
Enligt minpension.se så får jag 40 500kr/månad om jag jobbar till 65. Lägger jag av vid 60 och börjar ta ut pension vid 65 så får jag bara 4000 mindre i månaden.
Verkar det rimligt? Känns som att det borde vara ett större tapp än 4000kr. Jag har drygt 4 900 000 i pensionskapital idag.
Man brukar räkna med 8 % lägre pension per år man slutar tidigare om jag inte missminner mig. Men om du har högre andel tjänstepension så lär det påverka i din favör.
Men ändå inte va?
Skulle då TS minska sin pension med 40% vid uttag vid 60 mot 65?
Och skulle de som går vid 50 bara få garantipension?
Så visar ju iaf inte verktyget på min.pension
Det som refereras är nog typfallets linjära approximation som fungerar någorlunda när det handlar om enstaka år upp eller ner från tänkt pensionsålder för medianpensionären.
För egen del så är känsligheten på slutpension ganska väl beskriven av +5.5% per extra arbetat år efter 65 resp -3% för varje år jag går innan 65 (i spannet 61-69) (-3% låter ju snällt, men detta är slutpensionen, pensionen mellan 61-65 är mer reducerad).
Vill man titta på större avvikelser måste man börja arbeta med en olinjär model, och sen kan det ju bli helt annorlunda på egen pension om man inte är typpensionären och har en massa tjp-konstruktioner av diverse slag.
Testade på skoj och fick liknande resultat. Har jobbat lite “halvlänge” med ok inkomst.
Jag kan inte få mer i allmänpension än jag redan har, skillnaden att gå några år tidigare blir inte så dramatisk.
Har svårt att se att mitt pensionärsliv skulle ha samma kostnadsmassa som det har just nu, kan ju dessutom dra ner sparandet rejält om jag skulle behöva.
För vissa som har kommit senare ut i arbetslivet och har färre bra inkomstår så spelar det naturligtvis de roll att jobba lite längre. För börjar man sent får man ju sluta sent…
Men för dig som har “jobbat färdigt” efter 40 år är det bara att önska lycka till.
Eftersom du är född 1978 och tidigare så kan du tillhöra ITP 2 dvs förmånsbestämd pension (i sa fall hos Alecta).
Jag har själv en del i ITP 2 och förstått det som att pensions simulatorn inte fungerar perfekt för tidigare uttag ur ITP 2 men bäst är om du kontaktar MinPension för hjälp. Du kan ge dem tillgång till dina data tillfälligt så de kan svara så rätt som möjligt.
En annnan sak med ITP 2 är att om du jobbar till 62 år och 1 månad så kan man få kollektiv slutbetalning dvs pensionen fylls upp som om du jobbade till 65. Månadspensionen blir fortfarande lägre än om man jobbar till 65 eftersom man tar ut samma peng under fler år. Du kan läsa mer om det nedan.
Tillhör du ITP 2 så kan det vara värt att jobba på till 62 år och 1 mån