Hur tänka angående tidig pension?

Min särbo är 8 år äldre än mig och jag har nu börjat leka med tanken att gå i pension ungefär samtidigt som han gör det. Detta skulle då vara om ca 13 år och jag skulle då vara 57 år.

Jag har i dagsläget en ganska normalbra pensionsprognos, dvs. något över medel för min ålder.

Jag har idag inget jättesparande drygt 300 tusen varav ca hälften i 60/40 och hälften i 90/10.

I dagsläget är jag ensamstående med 3 hemmaboende barn. Ganska bra lön och hyfsat låg bostadskostnader så jag kan spara ca 5000 i månaden.

Tanken är ju att på sikt flytta ihop med särbon men detta dröjer nog minst 6 år. Vi har i dagsläget varsitt hus som då ska säljas och jag skulle uppskatta att vi var, efter alla kostnader får ut tillräckligt för kontantinsats i ett nytt boende så jag ser inget behov av att spara till boende.

Det jag tycker är svårt är hur jag ska räkna på pensionen, jag tänker att jag inte kommer att börja ta ut pension förrän pensionsålder, 65, men däremot så kommer jag ju inte att tjäna pengar till pensionen de sista 8 åren.

Jag fattar ju hur jag räknar på ränta-på-ränta för att få ihop pengarna jag behöver mellan min tidiga pension och min riktiga pension men inte riktigt hur jag sätter ihop det till en helhet.

Hur skulle jag behöva tänka och räkna för att få detta rätt?

Jag hoppas att du får några bra svar som även hjälper mig som är i samma situation som du. Min hustru är åtta år äldre än mig och jag planerar att sluta jobba när hon går i pension.

Jag tänker också att sparade pengar ska täcka mina utgifter från 57 till 65 år. Jag har läst i en annan tråd om pension hur man ska räkna ut pensionen om man slutar jobba tidigare men inte tar ut pension förrän vid 65.

Du kan simulera det på minpension.se genom att ange “ingen inkomst”. Då räknas allt utifrån att det inte betalas in några mer pengar utan nuvarande kapital räknas upp med den tillväxt du anger.

2 gillningar

Kan man göra det även om man kommer att jobba några år till? I mitt fall tänker jag jobba i sju år till och efter det tänker jag leva på sparade pengar i åtta år innan jag börjar ta ut pension.

Du kan ju lägga in ett belopp på lite drygt 1/2 lön under hela återstående tiden i så fall.

Blir ungefär något liknande även om det kommer att skilja något eftersom du egentligen betalar in fullt under 7 år och sen inget alls. Vilket ger några år extra där hela ditt kapital hinner jobba.

Personligen skulle jag då tänka så här. Säg att du har 500000kr/år i lön. 7/(7+8)=0,46% =230000kr/år i lön genomsnitt. Höj det lite eftersom du betalar i allt under de första 7åren. Så skulle jag grovt lägga in 250000-300000kr istället. Går räkna fram exakt men för ditt ändamål räcker nog en grov siffra.

Sen beror det delvis på vilket ITPK-system du ligger under. I det äldre systemet så baseras ju pensionen mer på hur din lön ser ut närmare pensionsdags.

Så det finns ju många variabler att fundera på. Beräkna sin kommande pension är ju inte helt enkelt.

1 gillning

Tack, får testa att simulera lite som du föreslår så får jag se hur lång jag kommer i mina funderingar.
Det blir klurigt med alla olika parametrar jag behöver ha med, inte bara pensionen utan även hur stor summa jag behöver ha sparad att leva på

Annars testa skriva in pension vid 56 på minpension.

De räknar ändå med enbart privat tjänstepension från 56- till min pensionsålder (65 år). Sen allmän från 65 års ålder, ger ändå en fingervisning på förväntad pension om man gör så.

Personligen skulle jag förlora 8 000 kr/mån i framtida pension om jag går vid 56 kontra 65, sen är det väl upp till var och en att avgöra om kostnaden är värt tiden.

Jag testade det men tänker att jag skulle ju vilja veta vad tjänstepensionen blir i månaden om jag inte börjar nalla på den vid 57 utan väntar till 65. Men det kanske inte blir så stor skillnad

Om du loggar in på tjänstepensionens egen sida (hos SPP, AMF, Alecta eller var den nu ligger), så kan du ibland på den websidan ställa in noggrannare hur länge du tänker jobba, hur länge du vill ta ut osv, och få lite bättre/flexiblare siffror.

Som @axr skriver så kan du själv gå in och ändra uttagstider samt vid vilken ålder du vill börja plocka ut tjänstepensionerna, detta går att göra via minpension.se :slight_smile:

OBS dock att du oftast inte får tillgång till alla val via Minpension – du har mer möjligheter om du loggar in på leverantörernas egna websiter. Till exempel har jag två tjänstepensioner som Minpension låter mig ställa in uttag fr o m 62 års ålder på, men på leverantörernas sidor tillåts det från 55.

1 gillning