Jag hoppas någon påläst kan hjälpa mig kring det här med pension. Jag har kollat på Pensionsmyndighetens prognos men den gav inte svar på mina fråga. Jag är född 1983 och arbetar och har alltid arbetat i kommunen och har tjänstepension i KPA. Jag ser ju på Pensionsmyndigheten prognos vid vilken ålder jag får allmänpension osv. Men vad jag inte kan hitta svar på är scenariot; om jag jobbar till ex jag är 59 år och därefter lever på sparade pengar fram tills jag får ta ut tjänste- och allmänpension, hur påverkar det beloppet jag får? Eller får man inte göra så? Måste man jobba tills pensionen börjar betalas ut?
Nej, du måste inte jobba tills pensionen börjar betalas ut. Om du kan försörja dig själv med sparade pengar så är det fritt fram. På sajten minpension.se kan du simulera olika scenarier.
Man kan göra så.
Det innebär en uppoffring i inkomst men den är svår eller omöjlig att simulera direkt på minpension.se tyvärr.
Det enda man kan göra är att simulera sin pension om man slutar tjäna pengar här och nu. Tycker faktiskt de borde kunna införa en funktion att simulera scenariot du tänker på.
Nämen sedär
Måste vara en rätt ny funktion? Men den hade jag missat.
Skyller på att jag ska leva minst lika länge som jag redan levt innan det blir tal om allmän pension ![]()
Jag frågade pensionisterna hur mycket mer jag skulle få i allmänn pension om jag jobbade till 67 istället för att gå vid 52 - 53 (när de begav sig) Har för mig de extra 14 - 15 åren skulle ge mellan 280 och 330 extra i månaden…..
Så var nästan maxad och resten skulle bara bli mer tjp
Hur blir man maxad? Det finns en gräns ungefär vid brytgränsen där det inte sätts in mer pengar per månad, men det finns inget tak på själva beloppet.
Låter helt otroligt att om du inte betalar in 1/3 av arbetslivet att det bara skulle skilja några hundra, när jag simulerar ger varje år minst nån tusenlapp i skillnad.
Tex så skillnaden mellan att gå vid 65 mot 68 är 6-7000
Svenska pensionssystemet är i mångt och mycket outsourcat; den statliga delen är bara en grund så man inte svälter, där alla får ungefär lika mycket. Allt över det löses privat (tjänstepension eller IPS). Så att säga att skillnaden uppstår med tjänstepension är helt normalt och förväntat.
Du har helt fel, men om du pratar om enbart garantipension kanske det blir sådana effektter
Nej, det där har funnits i åratal.. Och lika länge har jag stört mig på att det inte går att sluta jobba innan 55.
Error 404: Samhällskontraktet ej uppfyllt! ![]()

Håller med att det är störande (även om jag kommer jobba lite längre än så). När jag velat simulera vad min pension skulle bli från en viss ålder om jag inte jobbade mer alls så har jag ställt inkomsten till 1 kr/mån – en workaround som funkar i alla fall ibland.
Det går som sagt att simulera ganska bra på minpension.se. Tänk på att förväntad avkastning ska sättas med inflation borträknad.
En lärdom från simuleringarna tycker jag har varit att de nya pensionsavsättningarna de sista åren innan pensionen spelar (ännu) mindre roll än jag trott jämfört med de avsättningar som görs tidigt under livet. Det är ju förstås utifrån ränta-på-ränta-effekten som är lätt att underskatta. (Däremot spelar det ju stor roll när man börjar ta ut pensionen eftersom månadsbeloppet för livsvariga pensioner påverkas mycket av om man börjar ta ut dem t ex vid 70 års ålder jämfört med 65 eftersom kapitalet eller pensionsrätten ska fördelas på typ 18 år istället för 23 år.)