Att simulera stopp av insättning men inga uttag i pensionssimulatorn

Kan man i pensionssimulatorn på minpension.se simulera att man går i tidig pension, säg 55, och därmed avbryts sparandet men samtidigt välja att inte ta ut någon pension till säg 65 års ålder? Under dessa 10 år lever jag på privat pension eller helt andra tillgångar. När jag testar så verkar pensionsåldern man väljer automatiskt innebära att du börjar ta ut av din tjänstepension vilket jag då inte vill utan hela min pension får växa i 10 år till fast utan fler avsättningar.

Ja det går bra. Gå in under “uttagsålder/uttagstid” och ställ in manuellt hur du vill börja ta ut olika försäkringar. Gör så själv då jag kollar på det. Sen genom att variera uttagstiden i olika pensionsdelar kan man också jämna ut uttagen så man får samma över tid. Är själv 53 år. Ska leva av annat 5 år framöver. Tänkte ta ut vissa delar av tjänstepensionen från 58 år och sen allmän pension vid 65 år

1 gillning

Fast om jag väljer Pension till 55 år så blir uttagsålder/uttagstid disabled. Och om jag inte väljer något i pension men går in på uttagsålder/uttagstid så står det 65 på allt vilket är precis det jag vill men att den tar hänsyn till att inga nya insättningar görs och att jag går i pension vid 55.

Så kanske är det så att det är precis tvärtom mot det du beskriver som jag vill simulera?

Vet inte riktigt om jag förstår och är ute efter samma som jag.

Jag ställer in 0 kr i inkomst. (Då är kapitalet det är idag + uppräkning)

Olika delar av pensionerna går ju bara att ta ut på vissa sätt. Är det den ”vanliga” pensionen du menar?

Sen ändrar jag i varje pensionsdel angående uttag ”från xx-xx” ”till xx-xx”.

Kan det vara så att du jobbar blandat ihop var du ställer in eller jobbar med begreppet ”pensionsålder” som jag tror är en annan knapp som jag inte använder?

Sen laborerar jag med de olika delarna tills pusselbitarna ger ett jämt uttag (tittar under detaljvyn)

Kanske ska tillägga att jag kollar på datorn. Tycker det ger betydligt bättre överblick än i telefonen.

p2
p3

Tror kanske att du använder den översta knappen? (“Pensionsålder”). Prova att låta den vara (stå på “Avtalad”). Sen går du ner till “Uttagsålder och Uttagstid” och gör alla dina inställningar där. Längst ner väljer du då när den allmänna pensionen ska börja tas ut.

Tack för att du försöker hjälpa mig. Även jag använder datorn. Skall försöka summera vad jag vill simulera:

Idag är jag 44 år och arbetar
Jag tänker arbeta tills jag blir 55 år och vill då givetvis ha inbetalningar baserat på full lön i 11 år till.
När jag blir 55 så slutar jag arbeta men tar inte ut någon tjänstepension. Dock innebär det givetvis att min arbetsgivare slutar betala in.
Jag lever fram till 65 på andra tillgångar
Från 65 och framåt så tar jag ut pension

Detta innebär att uttagsålder och uttagstid fortfarande är 65 år och skall inte ändras. Dock noterar jag att resultatet blir detsamma om jag väljer 65 i pension eller låter 65 stå på allt i uttagsålder och uttagstid. Därmed kan man anta att system förutsätter att jag arbetar fram till 65 vilket jag då inte planerar att göra.

Om jag sänker min inkomst till 0 (går egentligen inte så jag skrev 1kr) så tror systemet att jag från och med idag arbetar och har en lön på 1kr vilket ju är fel. Det är ju först när jag blir 55 som lönen blir 0kr/1kr .

Är enda lösningen att vänta i 11 år och sedan köra prognosen :wink: för den verkar inte riktigt kunna hantera att man går i pension men inte tar ut tjänstepensionen om man skall köra prognosen långt i förväg.

Aha! Du ska jobba 11år först, sen leva 10år på TJP/besparingar, sen pension.

Då har de nog ingen funktion för det.

Du kan ju i och för sig göra det som två slags simuleringar. En ungefär som att din arbetsgivare inte betalar in något mer alls. Börja ta ut vid 55 osv.

Sen ytterligare en manuell uträkning hur mycket din arbetsgivare betalar in under de här 11åren sen räkna upp de tills det är dags att ta ut. Kanske kan använda ränta på ränta kalkylatorn för att räkna ut den delen.

Sen lägga ihop de :+1:

Ok, då kan jag kanske sluta leta efter inställningar och konfiguration i verktyget. Givetvis skulle jag kunna räkna på det själv men jag misstänker att det kan finnas faktorer som påverkar som vanlig plus och minus inte tar hänsyn till. Exempelvis så förstår jag inte riktigt varför tjänstepension är olika under de olika perioderna om jag väljer att gå i pension vid 55. 10400kr/mån 55-60, 6800kr/mån 61-65, 19300kr/mån 66-70 och sedan 14400kr/mån 70-livet ut.

Egentligen är t ex tjänstepensioner ganska enkelt i teorin. Du har en klumpsumma pengar sprid ut de på X månader. Räkna med att pengarna som finns kvar ökar med ränta på ränta. Så utifrån det kan du simulera delar eller hela. (Lägga till det som inte simulatorn klarar av)

Sen finns olika regelverk när/hur de kan tas ut och en förväntad tidshorisont, den allmänna pensionen, olika skattesatser 55-65år och sen över och sen det faktiska utfallet på olika saker, att du sen kanske behöver olika mycket pengar över tid osv.

Att det är olika över tid för dig beror nog på att olika pensionsdelar har olika tidshorisont när de lagts upp/startats eller är knutet till olika regelverk/år uttagsmässigt.

Därför min första graf/bild blir så hackig. Så trillar det ut om jag tar ut enligt hur de olika delarna är upplagda ”default” i systemet.

MEN! Du kan inom vissa ramar kan välja hur du vill ta ut de när det väl är dags. Genom att då skruva med de olika pusselbitarna (olika löptider på olika delar) så kan du förhoppningsvis utjämna delarna så du ser hur mycket det skulle kunna bli med ett jämt uttag.

Då blir det antagligen i ditt fall att pussla med dina besparingar och dina olika tjänstepensionsdelar 55-66 år. Sen kandu blrja ta ut den allmänna pensionen efter det.

Observera att den allmänna pensionsålder höjs framöver. För dig blir det antagligen 67år som gäller. (Ev bostadstillägg/garantipension kan först då komma på tal osv). Sen kan man ju välja att gå i ”förtidspension” något år innan osv.