Stämmer min pensions simulering för oss yngre?

Hej

Tycker det oftast hänvisas till Min Pensions simulering är på forumet för att räkna på sparbehov inför pensionering,

Men jag undrar hur väl den verkligen kommer stämma då de använder dagens medellivslängd för oss yngre…

Bara som räkneexempel:

Dagens ålder: 35
Medellivslängdsökning: 0,2 år/år (historisk data)
Dagens medellivslängd: 81 år
Framtida pensioneringsålder: 65.

I dagens simulering räknar man på (81-65)= 16 år som pensionnär.

Men med medellivslängdsökningarna pratar vi mer om 22 år som pensionär.

Räknar man om detta medför det att pensionen kommer vara ca 28% lägre än simuleringen. Detta kommer ju medföra att relativt många av oss kommer få en negativ överraskning om några decenium :disappointed:

Har jag missat något?

När de spottar ut tid som pensionär är det inte baserat på din årskull då? Dvs. historiska livslängdsökningar är medräknade? Eller är det inte så avancerat kanske :stuck_out_tongue:

För mig verkar det iaf vara dagens medellivslängd.

1 gillning

Redan idag är det så att uppnår man 65 år, förväntas man leva ungefär till 85 års ålder. Detta lär inte bli mindre framledes.

Du kan laborera med kalkylen. Pension vid 68 år och 90 levnadsår, kan vara ett alternativ.

1 gillning

Rimligen kommer pensionsåldern att justeras i takt med att medellivslängden ökar. Om inte annat kommer du själv sannolikt kunna välja att gå i pension senare. Jag tror alltså att det är pensionsåldern som är den osäkra faktorn, inte prognosen i sig.

Men säg nu att pensionsålderökar med 5 år detta medför att tiden på arbetsmarknaden förlängs från 40 år till 45 år.

Detta medför att man att man har 12% mer i pensionsinbetalningar (om komstant lön).

Vid ett sån läge blir ju pensionen högre än prognos istället.

Hur kan man laborera med levnadsår?

En fråga på samma ämne:

Den pensionsprognos som görs idag jag antar att den hela tiden kommer att inflationsjusteras?

Det är ju inte nödvändigtvis sant om pensionen samtidigt ska täcka fler år som pensionär.

Prognosen är menad att vara i dagens penningvärde, ja.
Men samtidigt bygger ju prognosen på antaganden om kapitaltillväxt och inflation som kan visa sig vara fel.

1 gillning

Ursäkta min otydlighet. Levnadsåren blir ju vad de blir.
Lever du längre än Pensionsmyndighetens antagande träder arvsvinsterna in.

Vad jag menade var att du kan laborera med på hur lång tid du tar ut dina pengar som du sparat till din pension.