Jag är runt 30 år, har en relativt hög lön från anställning med ITP-avtal och började jobba rätt tidigt. Jag har alltså helt ok förutsättningar för en bra grund till pensionen. För privat del sparar jag långsiktigt på Lysa med stor andel aktier.
Nu till min fundering; finns det ngt vettigt sätt att faktiskt förstå hur min pension kommer bli relativt det rådande värdet av svensk krona/prisläget i samhället om 30-40 år? Säg, hypotetiskt att jag får ut 30k/månaden på min pension enligt minpension.se, hur vet jag att det är en summa pengar jag kan leva på?
På 90-talet var ju en rimlig lön 15-17k. Prognosen som jag ser på min pension.se innebär att jag går ner ~80% i lön mot vad jag tjänar idag.
Är det ngt jag ska ta hänsyn till när jag planerar hur stort mitt privata sparande behöver vara? Eller justeras detta så att säga automatiskt i och med att min lön troligtvis kommer följa med inflationen och jag ändå på så sätt kommer få ut 80% av min slutlön?
Känner att det finns stor risk att svaret är superenkelt, alltså typ: om sparandet är på börsen och lönen följer inflation så är det bara att luta sig tillbaka. Men tar ändå tillfället i akt att kolla med er kloka
Vad jag förstått så är summan som redovisas på minpension.se köpkraften relativt dagens penningvärde. Så du kommer inte få 30 000 kr/mån utbetald om 35 år, utan ett mycket mer.
Jag tror det står detta någonstans om man går in och ändrar sin lön. Något i stil med ”Varför tas inte löneutveckling med i min prognos?”
När du arbetar brukar lönen höjas med någon procent om året. Men i prognosen antar vi ändå att lönen inte ändras alls. Värdeutvecklingen på ditt pensionskapital är också mycket mindre än vad du brukar få. Skälet är att prognosen räknar om framtida pengar till de löner och priser vi har i dag.
När vi gör en pensionsprognos gör vi om den till dagens löne- och prisnivå. Det är för att du lättare ska kunna förstå ungefär hur mycket din pension kommer att räcka till.
Om vi räknat upp prognosen med inflation och löneförändringar så hade du nog tyckt att en pension på 60 000 kronor i månaden verkar jättebra och inte tänkt på att hyran och matpriserna också stigit rejält i pris.
Bör man tolka det som att man inte räknar med någon reallöneökning under ens arbetsliv? Går jag från junior till senior eller blir chef så känns det ju som att min reallön borde öka?
Förväntar man sig en mycket bättre lön nämner artikeln under rubriken ”Om du räknar med förändrad lön” att man kan lägga till nya lönen i simulatorn eller i inställningar.
Mjo, men där nämner de större saker som ”Kanske går du upp från deltid till heltid, eller slutar plugga och får en lön”, tänker mer att jag kanske förväntar mig en reallöneutveckling på 1 - 2 %, det blir ändå en del under ett arbetsliv.
Exv. om jag började jobba 1980 och följde medelutvecklingen så borde jag tjäna 1.68 gånger min ingångslön 2020 i reala termer.
Real löneutveckling i Sverige - Ekonomifakta nämner lite vad som hände 1995 och framåt. Hur inflationen ser ut i framtiden har jag ingen aning om. Men personligen hoppas jag självklart på en real löneökning
Det enkla svaret är kanske att de inte räknar med reallöneökning? Någon som gjorde en prognos 1980 och började ta ut pension 1995 hade ju varit glad åt det antagandet… Det kanske kan ses som en prognos “på den säkra sidan”. För på dessa långa tidshorisonter har man ju faktiskt ingen aning egentligen.
Det är relativt lättläst och man förstår att det är just en standard som ser ut som den gör för att ge hyfsat korrekta resultat trots långa tidsperspektiv och att den ska passa hela befolkningen.