Hur räknar minpension.se?

Hej!

Jag förstår inte riktigt hur minpension.se räknar.

Om ens samlade tillgångar på pensionsidan vid 48 år är 7.7 miljoner säger den att jag första åren kan ta ut 100kkr första åren och sedan dyker det rätt snabbt. Räknar den då med att jag kommer fortsätta lägga undan till pension i 10-15 år till då?

Eller räknar den med att det beloppet jag har nu är det jag går i pension med? En snabb uträkning med Jans ränta-på-ränta kalkylator ger ju vid hand att det beloppet borde öka till 15-20 miljoner under dessa år? Får inte ihop det. Någon som kan svara på detta? Help a brother out?

Om du tittar under “Simulatorn” > “Så har vi räknat” > “Om prognosen” så kan du se hur de har räknat.

1,9% avkastning utöver inflation och förmodligen ingen löneutveckling som standard.

Uttagstiden kan också spela roll, om du valt 5 år för tjänstepension istället för livet ut t.ex.

De räknar varje tjänstepension för sig. Om du har pensioner som är inställda på att betalas ut under 5 års tid så kommer de alla att betalas ut i början.

Sen använder de lägre avkastning. Jan brukar ofta räkna med 100% aktier och att börsen går som snittet. Minpension är lite försiktigare. Har för mig Pensionsmyndigheten har de exakta siffrorna någonstans.

Minpension är också justerad för inflation. Dvs siffrorna du ser är i dagens penningvärde. Det gör det lite lättare att planera.

Nä, precis. Eftersom de har justerat för inflation så räknar de också med att du inte har högre löneförhöjning än inflationen.

Självklart ska vi hjälpa till.

1. Beloppet räknas med nuvärde, dvs i dagens penningvärde.
  2. Fondförsärkingar räknas upp med 1,9% realt, de övriga inte alls.
  3. Kolla hur dina pensioner ligger fördelade. Om du inte ändrar ligger de uttagsmässigt utifrån varje försäkrings avtal.
1 gillning

Tack för svar, men är lite trög så här på en söndag. Själva beloppet som jag får i pension med givet att börsen går som historiskt med en viss justering nedåt för att vara försiktig borde ju ju generera ett slutbelopp runt 15 000 000. Även justerat för inflation borde slutbetyget ge en väsentligt mkt högre pension över tid? Eller är det inräknat?

Allt gott

Du har rätt, det faktiska beloppet i kronor och ören kommer att vara högre (kanske 15 eller något annat), men minPension visar din köpkraft i framtiden. Enklast är att du använder en nuvärdeskalkylator, tex denna från Stefan Thelenius sida.

Har du 7,7 millar idag och låter de växa i 20 år med 4% avkastning (inkomstpension och vissa pensioner räknas bara upp med inflation, typ…). Efter 20 år kommer du att ha 13,7 miljoner på kontot, men det motsvarar bara 9,2 miljoner med dagens köpkraft. Detta är för att folk ska kunna relatera till siffran de ser som utbetalning utifrån dagens penningvärde. Om det står 20 tusen idag och utan nuvärde hade stått 40 tusen hade folk blivit asglada och tyckt att de varken behövde jobba längre eller spara privat då de inte förstår att 40 tusen om 20 år inte är samma sak som 40 tusen idag.
Sparkalkylator - Grand Deluxe ~ z2036

8 gillningar

Tack! Pedagogiskt! Jag fattar.

1 gillning