Pensionsupplägg

Hej,

Min önskan är att inte behöva tänka på pension under arbetslivet. Är 34 år idag och har lagt undan 250 000 kr i en ISK. Och tänker dessutom placera 2000 kr i månaden till den. Är detta lagom för att få en fin pension?

Det beror lite på vad du lagt/lägger pengarna på.
ISK är bara en kontotyp och du behöver redovisa i vilka värdepapper du valt.

Många här rekommenderat breda indexfonder och jag får väl inte vara sämre, Länsförsäkringar Global Indexnära, spara och glöm.

Om du kollar RT’s hemsida eller googlar på ränta på ränta kalkylator så kan du se vad du kommer ha för förmögenhet vid X% avkastning efter Y år.

1 gillning

Tack!

Har tänkt lägga kapitalet i indexfonder. Vill bara veta att jag aldrig behöver bry mig om pension framöver. Vad räknar man med för avkastning typ 5% eller?

Svårt att sia om sanningen hur den kommer utvecklas. Men 5% real avkastning är nog inte helt orimligt på lång sikt. Finns en ränta-på-ränta-kalkylator som du kan använda för att se förväntad utveckling på portföljen med ditt sparande.

Hej!

En mycket väsentlig faktor är huruvida du har ett jobb där tjänstepension ingår eller ej. Om du har det skulle jag säga att du som 34-åring kan se fram mot en ekonomiskt trygg ålderdom med nuvarande sparplan.

Om du inte har tjänstepension via jobbet beror det på din lön om ditt sparande på 2000/månad täcker upp bra eller inte. Vid höga inkomster kan tjänstepensionsavsättningar vara väldigt stora.

1 gillning

Hej!

Jag har tjänstepension och tjänar typ 40 000 kr i månaden. Enligt minpension.se kommer jag få en pension på ca 19900 kr/mån.

Som sagt, det är enormt viktigt att veta exakt vad du satsar på i din ISK.
ISK är bara sparformen men utan att välja olika värdepapper får du ingen avkastning, tvärtom betalar du bara skatt utan att få utdelning; viktigast är att välja högavkastande fonder eller aktier.

Minpension.se räknar med inflationen i sin prognos. Om prognosen stämmer så kommer du alltså att få en pension som motsvarar en lön på 19900:-/månad före skatt i dagens penningvärde.

Jag gick in ränta-på-ränta-kalkylatorn och lade in ditt sparande:

• Ränta per år: 5% (7% avkastning på börsen i snitt, minus 2% inflation).
  • Startkapital: 250000
  • Månadssparande: 2000
  • Sparhorisont: 33 år (tills du är 67 år gammal)
  • Avancerat → Skatt: ISK enligt 2021 års skattesats

Resultat: 2,9 miljoner kr.

Jag delade detta med 30 år och sedan med 12 månader per år och fick då ut att du får ut ca 8000 kr per månad. Detta är också inflationsjusterat tack vare att jag drog bort inflation från avkastningen. Detta är redan skattade pengar så för att kunna jämföras med lön kan vi dela det på 0,66 (34% löneskatt). Det ger att ditt sparande motsvarar en lön på ca 12100 kr före skatt.

Totalt får du då en pension på ca 19900+12100 = 32000 kr före skatt med ditt sparande (mätt i dagens penningvärde).

Ett annat sätt att räkna skulle kunna vara att dra bort skatten från pensionen: 19900*0,66 = 13100 kr efter skatt. Med ditt sparande blir det 13100+8000 = 21100 kr/månad efter skatt. Om du kan klara dig på det så är du hemma! :+1:

Några förenklingar jag har gjort är att räkna med att du lever till 97 års ålder och sätter alla pengarna i något tryggt sparande samma år som du går i pension.

2 gillningar

Tack så mycket!

Verkar ju lovande! Varför satte du 97 år?

Tips är att lägga in en post ‘privat sparande’ i minpension.se. Lägg då in ditt ISK kapital och ditt måndssparande så får du en bra bild över vad detta påverkar din pension.

Men det går väl inte för då räknas beloppet minus skatt?

1 gillning

Du har rätt, fick för mig att det gick…

Du kan öka beloppet med vad de kommer att dra av för skatt.
Det kan dock bli lite komplicerat, speciellt om du därmed passerar gränsen för statlig skatt.

Jag satte 30 år efter pension. :slightly_smiling_face: Medellivslängden är väl typ 82 år. Många lever längre än så.

Hehe. Ok. Men jag kanske kan plocka ut lite roligare pension de 20 första åren och sen leva lite mer som en kyrkråtta de sista åren? Efter 85 år behöver man nog bara korsord, kaffe och lite fikabröd.

Säg inte det. J. Howard Marshall var 89 när han gifte sig med Anna Nicole Smith, och utan att känna någon av dem personligen så gissar jag att det äktenskapet inte hade ägt rum om J. Howard bara haft pengar till kaffebröd.

2 gillningar

Det tänkte jag inte på. Kanske får steppa upp mitt pensionsupplägg. :grinning:

Hur tänker ni kring minpension.se när de räknar på en avkastning på 2,1 %? fet text

Observera att det är avkastning utöver inflation. Om vi räknar med 2% inflation blir det en nominell avkastning på 4,1%. 4% är inte högt, men jag räknar hellre för lågt än för högt när det gäller pensionsprognosen.

1 gillning