Jag kikade som hastigast på prognosen från minpension och noterade att den var väsenligt mycket lägre livslångt än när jag tittade förut, vilka faktorer påverkar det prognosticerade beloppet? Något bör ha skett relativt nyligen, det skiljer ganska många tusenlappar om jag inte sett helt fel. Är det någon som vet? Jag har i princip ingen tjänstepension att tala om så det är den allmänna pensionen som skiljer sig åt.
Tack för snabbt svar! Ska se om jag kan rota fram siffrorna från den gamla prognosen, minns jag rätt är det mer än 10% lägre, blir till att arbeta lite längre…
Intressant i sammanhanget är att summan för allmän pension är densamma oavsett om man fyller i att man arbetar till 55 eller 65 år. Som anställd utan tjänstepension inser man då att man ligger lite pyrt till om man inte har ett eget sparande, att man sätter sig in i detta på allvar först i 45års åldern hjälper ju inte till i sammanhanget. Har man inte världens roligaste arbete sjunker ju incitamenten att jobba till 65 drastiskt.