Min pensionsprognos hur kan det vara möjligt?

Kollar för första gången hur mycket i pension jag skulle få ut på minpension.se och det visar sig mycket lägre pension än vad jag trodde.

Fortsätter du arbeta som Privatanställd tjänsteman (ITP1) beräknas din pensionsutbetalning bli 14 500 kr/mån före skatt.

Är det bara jag eller är pensionen så pass dålig även om man har lön över 38k i månaden och att meningen eller alternativet skulle endast vara pensionsspara själv redan nu? Eller är det något som inte står rätt till?

Din pension beror på många saker. Hur många år du har arbetat, om du har haft långa sjukskrivningar, om du har arbetat heltid, om du har ett kollektivavtal mm. Ju närmare pensionen du kommer ju mer stämmer beräkningen. Sedan kan du också göra olika egna val tex på hur många år du vill ha ut tjänstepensionen
För egen del får jag ut 15000kr/ mån efter skatt. Jag har arbetat som lärare i 44 år. Ändå har pensionen faktiskt höjts rätt rejält på sistone…Mitt råd är att börja spara genast oavsett hur gammal du är. Livet tar inte slut vid 65.

3 gillningar

Okej förstår. Om man sparar till pensionen måste man beskatta de sparade pengarna eller kommer påverka allmänna och tjänstepensionen senare? dvs att staten drar in lite av allmänna och tjänstepensionen bara för man har sparat själv?

Nej, man sparar på ett isk eller KF konto. Det påverkar inte pensionen.Däremot påverkar det ev. bostadstillägg. Dvs har man mycket sparat får man inget bostadstillägg.

Hej, det som inte står rätt till är pensionssystemet. Det saknar s k “respektavstånd”. Dvs, alla får ungefär lika. De som får mindre har också andra sätt (bostadstillägg, garantipension) som gör att det jämnas ut nästan helt. De som jobbar betalar för de som inte jobbar helt enkelt, och kostnaden för de som inte jobbar har blivit för hög för att kunna ha ett “respektavstånd”.

1 gillning

Kontrollera parametrarna du matat in, som lön och hur du ska ta ut pensionen. Och att även tjänstepension finns med.

Hur gammal är du och hur länge har du arbetat?
Om jag tar bort mitt privata sparande och har kvar min gamla lön på knappt 40’ skulle jag få 26150kr i månaden fram tills 70 och drygt 25" livet ut.

Lägger jag tillbaks mina 500” i privat sparande, spara 5500 i månaden och ta ut den privata delen från 65 till 80 blir pensionen 42’ till 70, sedan 41’ till 80.

Är 37 år och har jobbat sen jag var 21.

Tänk också på att många pensionspengar inte börjar betalas in förrän man fyllt 25, det, eftersläpning i systemet med ett år, låg förväntad ökning (2,1% som standard) osv spökar till det. Min beräknade har stigit märkbart de senaste åren utan att lönen gjort motsvarande resa.

Så, är du under 40 skulle jag inte ens ägna det beräknade pensionsvärdet nå’n större tanke.