Jag är 30, så tanken är såklart att jobba mer.
Men jag undrar, hur kan de ha 300 tusen sparat år mig nu och det kommer inte bli mer än 2tusen i månaden som pensionär?
(är inte orolig då jag kommer spara privat, mest förvånad att 300k = 2k i månaden om 35 år)
Tjänstepension (lila) brukar inte sättas av innan man är 25 om har en vanlig anställning, men de avsättningar man fått investerar man vanligtvis i aktiefonder som ger ränta på ränta.
För att maxa inkomstpensionen (orange) behöver man ha jobbat i totalt 40 år. Längre tid än så gör inte att man får mer, då gäller det istället att ha tillräckligt hög lön (knappt 50 000/månad). Detta är INTE pengar som finns på något konto och kan växa, utan när du får lön ger det ett visst antal pensionsrätter som bygger på att det kommer in tillräckligt med pengar i systemet när du väl är pensionerad.
Premiepensionen (röd) däremot börjar man tjäna in direkt och är pengar som man investerar med ränta på ränta ända tills man börjar ta ut sin pension.
Inbetalningarna börjar normalt runt 25-årsstrecket. Att ha 300k nu är inte konstigt eftersom du inte fått mycket ränta på ränta heller. Jag hade lite nojja i din ålder också men det kommer snart igång och växer. Jag rekommenderar dig att sluta titta och minnas att det är nuvärdet som minpension tittat på så du behöver inte få nojja över hur mycket 2k köper om 40 år.
Mina första orange kuvert var plågsamma, nu känner jag mig mycket lugnare, och då är jag inte höginkomsttagare med högre avsättning till tjänstepensionen heller.
Din information stämmer inte. Du kan inte maxa ut inkomstpensionen på 40 år. Hela livet räknas.
Den begränsning som finns i inkomstpensionen är intjänandetaket, över en viss årsinkomst får du inte ytterligare pensionsavsättningar det året (ca 570k år 2022).
Maxa ut på 40 år avser ofta Garantipensionen, en form av socialbidrag för pensionärer som haft låg eller ingen inkomst.
Ja själv förlora man halva pensionen då Nordea ska avveckla sin Rysslands fond … kan bli ännu mer om den blir helt nollad… så all pension nästan man jobbat ihop under 25år puff borta