Jag har en fråga om pensionssparande. Jag är 29 år och tjänar en bra bit ifrån 50 000 kr per månad, men jag sparar en del varje månad i fonder. Jag och min sambo har runt 2,2 miljoner kronor i fonder och sparpengar som vi inte tänker röra utan endast ska växa på börsen. Vi tänker även fortsätta spara månadsvis, kanske runt 5 000 kr i månaden, då vi tänkt gå ner i arbetstid. Jag till 80 % och min sambo till 50 %.
Min fråga är om vi ändå måste tänka på pensionen? Jag förstår att det alltid är tryggt med en bra pension osv. Men är det något annat jag borde tänka på? Jan brukar ju alltid tjata om att tjäna minst 50k.
Du kan kika själv vad du kan tänkas få i pension. Gå in på MinPension.se och så ändrar du lönen så att den blir 80% av vad du har idag. Då visar de en prognos av din framtida pension. Vill du ha mer pengar än så, då behöver du antingen höja din lön, höja din tjänstepension, eller spara privat.
Det vore ett misstag att inte tänka på pensionen alls. Dina val nu tidigt har större påverkan än det du väljer sent i livet. Du kan såklart välja att prioritera kortare arbetstid. Det är ett helt och hållet giltigt val. Men blunda inte för konsekvenserna. Räkna på det och fatta beslut med alla siffrorna framför dig.
Tänk inte tvunget på att ni sparar till pensionen. Tänk istället att ni sparar till ”Framtiden”.
Vad framtiden har att erbjuda vet man aldrig:
Dyr bostad
Dyrare bostad
Utomlands-/fritidsboende
Livsdröm som kostar pengar
Gå ner i arbetstid
Sluta arbeta tidigt
Bli sjuk och arbetsoförmögen
Hjälpa ev barn finansiellt
Guldkant på pensionen
Etc
Etc
Bra finansiellt läge och kul att ni funderar i andra banor!
För den som ska gå ned ända till 50% kommer pensionen vara en reell fråga att hantera. Är ert sparande ungefär jämt fördelat mellan er? Kom ihåg att om så inte är fallet riskerar den ena en betydligt osäkrare situation om ni separerar om några år. Jag skulle för egen del välja att pensionsspara extra för din partner för att minska osäkerheten och den inbyggda ojämlikheten som annars skapas.
Mer generellt kan man ju annars fråga sig: Har jag disciplin nog att under många år ha pengar undanlagda för att inte behöva pensionsspara extra? Om ja kanske ni kan låta bli. Om nej så skulle jag pensionsspara extra för att ”skydda mig mot mig själv”. Fördelen med ett pensionssparande är trots allt att det är skyddat från händelser i framtiden ni inte kan förutse idag. Till skillnad från ert övriga kapital.
Lite mer off topic: Jag ”tror” inte riktigt på den typen av påstående. Inte för att ni ljuger utan jag tror helt enkelt att de pengarna är ämnade för eller kommer behövas för något. Är det dessa som är er pension? Då behöver ni inte spara mer till pensionen. Är de en trygghet? För vad? Kan de behövas vid ett framtida bostadsköp? Något annat?
Man måste inte ha en konkret plan men jag tror det är bra om varje sparad/investerad krona ändå har någon typ av syfte, uppgift eller mål. Vilket jobb har de pengarna eller vilket syfte kan de fylla i framtiden?
OM man är ok med en levnadsstandard som en Svensk “medelpensionär” OCH tänker gå i pension vid riktåldern ( i din åldersgrupp gissar jag på medellivslängd 90 år och riktålder runt 70 år minst) behöver man inte tänka ett dugg på pensionen i något läge alls under förutsättning att.
Samma halvkonstiga regler gäller då som nu dvs Att inkomst under livet inte spelar roll upp till ca 125% av svensk medianinkomst vilket blir ca 45.000 i månadsinkomst. Levnadsstandard som pensionär blir same same.
Det trista är att dom behovsprövade tillägg man då får gör att relativt stort sparande i miljonklass eller andra tillgångar som arv , sommarstuga , Att man gifter sig , gör att dessa tillägg reduceras kraftfullt.
Det gör att få bättre ekonomi som pensionär inte är så lätt om man har medelsvenssonlön.
OM ni nu har 2,2 MSek sparade och placerar dom bra nu på aktiemarknaden ända fram till pension kommer dom med bra sannolikhet att växa säg 4% över inflationen med skatter mm betald.
Min uträkningen nedan var fel… nu uppdaterad och rättad!
Tack “Passiv”…
Det blir på 40 år 4,8 ggr ökning i dagens penningvärde dvs 10,56 MSEK.
Det räcker till ex 44.000 Netto i månaden i 20 år. Dvs ni kommer få det ganska bra som pensionärer även utan behovsprövade tillägg.
Men som många sa… 2,2MSek är inte så mycket numera. Räcker till en modest lägenhet ni kanske kommer vilja ha i närtid?.
Om ni gör så har ni låst kapitalet och får typiskt sämre avkastning tror jag på att äga en lägenhet eller ett lite hus. Jag gissar på bara 2% per år över inflationen.
Och en del av det behöver ni lägga för att hålla boendet i skick.
Hakade upp mig på denna formulering. Ni har alltså 1,1 miljoner kr var? Det kan hända att ni går skilda vägar, så se upp här.
Till frågan: För de som inte vill gå i tidig pension (FIRE) utan mer coast fire*, se @Patrickeriksson s länk.
*Coast FIRE is when you have enough in your retirement accounts that without any additional contributions, your net worth will grow to support retirement at a traditional retirement age.
Det beror på. Vill ni gå vid 67-75, kanske inte, beroende på hur hög konsumtionsnivå ni vill ha.
Vill ni gå vid 40-55 behöver ni spara själva men +1mkr/person innan 30 är en bra start och den kommer rimligen att växa några mkr till innan pensionen.
Om ni börjar jobba deltid kommer ni förlora en hel del avsättning till allmän pension och tjänstepension.
Speciellt när/om ni på heltid skulle tjäna mer än 7,5 inkomstbasbelopp (47 625kr/mån år 2024) för då ökar tjänstepensionsavsättningen från 4,5-6,5% till +30% på belopp över den gränsen.
Om ni inte spenderar era 2,2mkr utan sparar dem till pensionen är nog förutsättningarna goda även med minskade pensionsavsättningar p.g.a. deltidsarbete.
Man bör väl alltid sträva efter så hög lön som möjligt, men i det här fallet tror jag utan att veta säkert, att Jan menar företagare som tar ut lön. Att man tar ut lön upp till brytpunkten för statlig skatt.
För att svara på din trådstart, så beror väl behovet av storlek på pensionen, på levnadskostnader och planer. Hur ser era utgifter ut?
Ni verkar ju uppenbarligen leva ett gott liv om ni kan gå ner i tid och spara samtidigt, så fortsätt med det. Tror att sparandet till pensionen och även sparandet till barnen överdrivs ibland.
Jag ser inte vitsen med att låsa in pengar i ett system som ger er tillgång till en inkomst om sådär 40 år. Målet bör snarare va att skaffa er en sådan ekonomi utanför systemet att ni inte behöver den där pensionen.
Jag håller med om att det är olyckligt att vissa yrken som är viktiga för samhället inte värderas lika högt som andra yrken med högre löner. Det är viktigt att uppskatta alla yrken och deras bidrag till samhället. Även om det är förståeligt att vissa yrken har högre löner på grund av faktorer som utbildning, kompetens och ansvar, bör vi sträva efter att skapa ett mer rättvist och balanserat lönesystem som tar hänsyn till alla yrkens värde. Det är också viktigt att komma ihåg att lönen inte är den enda faktorn som avgör ett yrkes attraktivitet. Arbetsmiljö, möjlighet till utveckling och personlig tillfredsställelse är också viktiga faktorer att beakta. Gör det du trivs med och satsa såfall på ett privat spar. Privatasparandet är lättare att påverka. Vi lever alltför slösaktigt idag. Vi behöver långt ifrån allt vi köper idag. Både för miljön och ens plånbok så tycker jag man ska tänka 2 gånger innan man handlar saker som inte är helt nödvändig