Min pension + eget sparande

Hej,
Har en fundering angående totalt kapital och uttag.

Låt säga att det finns 2.5milj intjänad pension på ”Min pension” samt 1.5milj i eget sparande i ISK.

Kan man då räkna på hela den summan (4milj) och leka med siffror hur länge pengarna kommer räcka beroende på uttagsbelopp o ränta, även att pensionsutbetalningen 2.5 milj inte startar förrän vid 65år.

Planen är att inte jobba till 65.

Hoppas ni förstår min tanke :slight_smile:

Det går att lägga in helt egna privata sparanden på minpension.se som man kan ändra och labba med. Jag testade lite. Den har sina begränsningar. Främst att man inte kan ansätta en egen ansats på real avkastning. Dom verkar inte räkna med de +2% realt varje år som dom brukar utan avkastningen ser ut att vara satt till 0% realt dvs bara inflationssäkrat.
Man kunde mata in startvärde på sparandet, Ev Månadssparande, när man vill ta ut och hur länge.
Dvs om man vill ansätta real värdetillväxt annan än 0% får man skatta den på annat sätt. Jag brukar göra ett lämpligt excellark där man kan labba med avkastningar och uttag. Smart att räkna allt realt dvs avkastning anges i % över inflationen årligen och alla siffror är nuvärden dvs man behöver inte hantera inflation.

2 gillningar

Absolut går det. Personligen använder jag Ränta på ränta kalkylatorn här på forumet för det privata.
På min pension ser man ju köpkraften i dagens pengavärde om jag förstår rätt.
Alltså får du exempelvis 25000:- i förväntad pension, så motsvarar det köpkraften i dagens pengavärde minus skatt.
Mofflar du i 7% så kommer du bli glatt överraskad, men om 30 år motsvarar förmodligen dina exempelvis 40-45 tusen köpkraft som dagens 25 tusen.
Hoppas det inte blev för snurrigt.
Glöm ej heller inte att ange när du vill sluta jobba, samt år att ta ut pensionen på min pension för att få rätt.
Dock så går det bara att simulera 55år som tidigast att sluta.

Sedan är ju den stora frågan hur man gör rent skattemässigt då pensionen är mindre skatt på efter typ 66år, samt att inte hamna för högt i uttag så man får statlig skatt.

Ta ut både pension+kapital vid 55, eller leva på kapital fram till 66 är ju frågan.

1 gillning

Nja. De 2,5 miljoner ska det ju betalas skatt på när de väl tas ut. Säg troligtvis någonstans mellan 15-30% i skatt lite beroende på hur mycket du tar ut sammanlagt och vid vilken ålder de tas ut osv.

ISK har det ju dragits skatt på löpande så det beloppet som visas kan man väl anse är skattade och klart så att säga.

Sen är det ju också frågan vilken tillväxt du vill räkna på med det kapitalet du har. Jag brukar använda det som står som default på Min Pension i det avseendet.

2 gillningar

Tack Mikael8 för din input, blir att laborera lite med siffrorna fram och tillbaka:)

Tack, för tänkvärda tips o vägledning.
Blir o bolla runt med räknesnurrorna o se vad det kan landa på.

1 gillning

Stort tack Skogstomten för ditt svar :slight_smile:

Jag tänker göra så här, tjänstepension plockar jag ut vid 55 i 10 år, har 600k där idag så bör hinna dubblas 2 ggr till 2,4 mille(är 39 år idag). Blir 20 brutto och kanske 15 netto utan att jag räknar någon avkastning på pengarna, kommer dessutom ta 3-4% från portföljen ca 320k/år och sedan när tjänstepension tar slut börjar jag lyfta den allmänna. Kommer även ströjobba efter 55.
Tror inte det blir något problem att få ihop ekonomin med 45k netto även om pengarna kanske motsvarar 30-35 i dagens penningvärde.
Vilken ålder är du?
/R