Jag är ofta inne på minpension och gillar att leka med den förväntade avkastningen. Gör jag dock liknande lek med rikatillsammans ränta på ränta kalkylator så upplever jag att jag får helt andra siffror.
Vad skulle forumet säga att jag bör räkna på för avkastning på 30 års sikt given följande förutsättningar. Jag brukar inte räkna med löneökningar alls, men förhoppningsvis är de iaf högre en inflationen.
Avsättning per år
Inkomstpension 40k
Premiepension 6k
Tjänstepension 175k
Nuvarande kapital
Allmän pension 1M
Tjänstepension 2.5M
En viktig del i detta är att minpension.se räknar med realavkastning och siffran du ser vid datumet för “uttag vid pension” är inflationsjusterad neråt för att matcha dagens priser, det är alltså inte dom pengarna i kronor du kommer få, utan man bör jämföra dom med köpkraften man har idag och inte dagen du går i pension.
Detta står beskrivet någonstans på sidan, ska se om jag kan hitta en länk!
Tack. Men för mig låter det som att det är ungefär samma sak som jag som låter mina löneökningar de kommande 30 åren vara noll för att de blir iaf lika stora som inflationen över tid.
Oavsett är nog frågan mer vad alla skulle räkna på för avkastning utifrån dessa förutsättningar, inte att förklara hur minpension räknar. (då deras modeller ju är extremt konservativa)
7 % avkastning per år för aktiefonder (dvs har du till exempel ITP1 och max kan ha 80 % i aktiefonder får du räkna med 5,6 % istället)
0 % avkastning för räntefonder
-2 % per år för inflation
Det blir ca 4 % avkastning per år.
Det beror lite på syftet också. Vill du räkna hur mycket pengar du kommer ha, för kul? Kör på med 10 %. Vill du räkna hur snabbt du behöver tjäna in pensionen för att kunna gå tidigt, eller något? Och inte ha någon annan inkomst? Räkna konservativt och dra av någon till procentenhet från avkastningen.
Har en stark ambition att mjölka “big corporate” till dagen mina barn gått ut grundskolan (2036). Sen kan jag jobba, dock med det jag vill, när jag vill och jag skall i stort sett kunna livnära mig på kapitalet.
PS. examplet är lite fingerat, beloppen idag är lite högre än så, samt har ett hyfsat arv som iaf gör mig skuldfri som pensionär.
Då får du fundera på när du kan börja ta ut din pension och hur mycket du ska ta ut i lön nu och investera på ISK. Så du klarar dig fram tills du kan ta ut pensionen. Hjälper inte att ha 20 MSEK som du ute kommer åt på 10 år