Hej, jag har som mål att spara så att jag kan leva på min avkastning i framtiden. Dock tycker jag det är lite rörigt att få ihop alla utgifter, inkomster och olika faktorer. Jag är 25 år just nu och ska försöka förklara så enkelt jag kan hur jag tänker och så får ni gärna komma med synpunkter i kommentarsfältet:
- Jag antar att jag i DAGSLÄGET vill ha en inkomst på 20 000 efter skatt och att detta ska täcka mina utgifter både nu och i framtiden (egentligen klarar jag mig på mindre men gillar att räkna konservativt pga ev framtida barn, bil etc).
- Inflationen har legat på ca 2% i snitt per år vilket gör att det kommer behövas ca 40 000 om 40 år (när jag är pensionär) för att täcka samma utgifter som i dagsläget.
- Om jag räknar med att ta ut pengar enligt 4%-regeln så ger det att jag behöver (40 000 x 12 månader) / 0,04 = 12 miljoner som klumpsumma.
- Med ett månatligt sparande på 5 000, skatt enligt ISK 2018, en avkastning på 7% per år och med mitt nuvarande innhav så ger det enligt Rikatillsammans-kalkylatorn att jag uppnår detta inom 25-30 år.
Jag har inte räknat med t ex den pension jag får genom jobbet eller andra ersättningar. Borde man ta med det också och hur kan man veta ungefär vad pensionen blir i månaden när man är X år? Får man ut den först efter man fyller 65 (eller 67 eller vad pensionsåldern nu är).
Tacksam för tankar och idéer på hur man kan tänka mer exakt eller på något annat sätt.