Nyss fyllda 30 år loggade för första gången in på minpension för att se min prognos för min pension och kändes som jag fick en käftsmäll. Inser att jag måste spara en hel del privat men försöker att hitta en balans mellan att spara och spendera. Jag kan spara runt 5000kr i månaden utan att det har en stor betydelse för min vardag men undrar om det räcker.
Jag har en sparhorisont på ungefär 35år och undrar om min plan är rimlig.
De första 25 åren spara jag 5000kr i Swedbank Robur Access Global, för att från år 26 till 35 sälja 4% från global för att investera i Swedbank Robur Räntefond Kort A för att år 35 ha en portfölj med 60% global 40% ränta. Är det så “simpelt” att bara använda sig av 2 fonder eller behöver man fler?
Nu vet jag att ingen kan veta hur samhället ser ut om 35-40 år men är det rimligt att tro att jag skulle kunna gå i pension mellan 65-70 år och kunna dryga ut min pension med minst 5000kr i dagens pengavärde varje månad resten av mitt liv?
Det låter som en genomtänkt och vettig plan men du riskerar nog att överspara.
Jan brukar ibland prata om 12-regeln dvs spara 1200 kr/månad i 12 år för att få ut 1200 kr/månad i resten av livet. Det skulle innebära att du behöver spara 5000 kr/månad i endast 12 år för att uppnå det du önskar (att kunna ta ut 5000 kr/månad resten av livet) om jag förstår det hela rätt. Men det innebär flera antaganden såklart så det är nog klokt med lite marginal dvs att spara lite mer än så.
Var tacksam för att du kom på detta när du är 30 år gammal och inte 50 år gammal, du har ju verkligen tiden på din sida🙏
5000 investerat i månaden i 35 år ger dig långt mer än 5000 per månad att ta ut relativt livslångt om 35 år.
Nej, det är inte simpelt att använda sig av två fonder. Tvärtom, att redan nu börja fundera på vilka fonder du ska nyttja om 25 år är onödigt. Välj en fond nu, spara, och var trygg med att du kommer sitta i en mycket god position om 35 år.
Som sagt kalkylatorn ger dig drygt 8,5miljoner…
Slår man det på 20år mellan 65-85år dvs 240månader så är det lite över 35.000:-/mån o då har jag inte räknat med ränta…
Personligen hade jag räknat på vad du behöver/vill ha extra efter pension och när du då får fram en summa. . …Spara den i ett separat ISK som du typ kallar ISK, Pension.
Resten av dom pengarna du kan spara i månaden kan du ha på ett annat ISK som kan va till tja, vad du vill