Hur skapa bra ekonomi när man är 55 år?

Hej! Är 55 år och funderar mycket på vad jag kan göra för att skapa förutsättningar för en bra ekonomi som pensionär. Ser att min blivande pension blir låg. Jag har ett litet kapital som jag tyvärr haft i olika fonder, men med alla upp- och nergångar tycker jag att det inte växer som jag hade önskat. Jag kan månadsspara 2500 kr i månaden plus att jag sparar i ett privat pensionssparande.

1 gillning

Ta ett extrajobb och arbeta häcken av dig ett par år? Finns inte så många genvägar innan man nått en kritisk massa tyvärr.

Hejsan!

Du skulle kunna börja med att räkna på hur mycket du behöver för att gå runt sen när du är pensionär.

Sedan inventera: vilka förändringar skulle du kunna göra gör att skära ner på utgifterna? Skala ner boendet? Kan du förhandla om räntan? Kanske leva utan bil eller med bilpool? Har du onödigt höga försäkringar? Osv. Minskade utgifter kan göra stor skillnad.

Jag tycker att det låter som en bra ide att du försöker spara undan lite pengar nu. Även om beloppet kanske inte hinner bli jättestort kan det bli tillräckligt för att kunna ha att ta av om det krisar. Använd kalkylen som finns för att räkna på hur mycket du kan få ihop. Du kan läsa mer om rekommendationer för hur man på ett enkelt sätt kan investera sina pengar här.

1 gillning

Utöver det som redan är sagt gjorde Jan nyss en intervju i två delar med en pensionsexpert i podcasten. Det tror jag är värt att lyssna på!

Välkommen hit!

Jag hade börjat med RTs kom igång guide … önskar att den funnits när man var 30 :slight_smile: Men det är aldrig försent att börja. Jan Bolmeson brukar säga ordspråket ”Bästa tiden att plantera ett träd var för 20 år sedan. Näst bästa tiden är Nu!”

Räkna med att läsa på en hel del först, tänk igenom och kör sedan igång. Man lär sig mycket på resan :slight_smile:

2 gillningar

Om du sparar i det privata pensionsparandet som tidigare var avdragsgillt så sluta genast med det, det är ren förlust. Du sparar skattade pengar och får skatta dom som lön när dom tar ut, dessutom är det årlig avkastningsskatt på det.
Om du kan spara 2500kr i månader så kan du troligen spara minst det dubbla när du anstränger dig lite. Med 5000 kr sparande per månad i tio år så har du 8-900 000kr

Jag tror att det många säger här stämmer, det finns fortfarande möjlighet att göra något åt situationen. På 10 år hinner man mycket.

Ett tips att tänka på, det enklaste sättet att höja pensionen är att jobba 1 eller 2 år extra. Det gör väldigt stor skillnad.

Du har 10+ år kvar till pension om du tänker gå enligt riktålder så du har fortfarande tid att förbättra pensionen. Jag rekommenderar dig att göra en pensionsinventering där du tittar på vilka pensioner du har, är de förmånsbestämda (då kan du inte påverka mer än att jobba längre och tjäna mer), traditionella (då får du medioker avkastning till låg risk - perfekt om du inte vill engagera dig) eller fondförsäkring där resultatet helt beror på hur du väljer att investera. Enda sättet att ha möjlighet att maximera din pension är att välja fondförsäkring i så stor utsträckning som möjligt, MEN då måste du veta vad du gör. Väljer du bolagens entréfonder så får du ändå högre avkastning än den traditionella försäkringen men slipper sätta dig i pensionsdjungeln.

Läs på! Det är väl värt varenda timme. Pensionen är ändå pengar som du redan har jobbat in Det är enklare att sätta fart på dem än att behöva spara in av redan skattade pengar (även om det också kan behövas).
Titta på vilka tillgångar du har som du kan realisera. Kan du sälja boendet och flytta till hyressrätt eller mindre?
Lycka till!!

1 gillning

Du säger att du kan spara 2500kr per månad. Då kan du säkert spara det dubbla eller trippla MINST när du verkligen försöker. Gå igenom dina utgifter och säg upp alla abonnemang som du inte kan leva utan. Om du är singel så skaffa en sambo att dela hyran med. Sky alla regelbundna utgifter som pesten. Öka ditt månadssparandet med 200kr varje månad tills du absolut inte klarar mer.
Om du har 100 000kr i sparande idag och sparar 5000kr/månad i 10år i billiga indexfonder så är chansen stor att du har ca 1 000 000kr när du är 65år. Med det kapitalet kan du ta ut ca 3500kr/månad i 30 år.
Se om du kan ta ett extrajobb, det förbättrar både pensionen och sparandet.