Jag har tacksamt följt RikaTillsammans sedan 2021, och med hjälp av Jan, Caroline och forumet då startat mitt sparande - om än lite sent i livet. Detta forum har för övrigt gjort det lätt att sitta stilla i båten under svängningarna.
Jag har nu ca 900 000 kr (månatligt sparande på 7000 kr samt ett arv) i en ”basportfölj”/gamla ”barnportföljen”. Som nybliven 60-åring märker man att pension är ett återkommande samtalsämne, även om jag själv nog jobbar tills jag är 65-67 år. Nu står jag i dessvärre med en kunskapslucka, då jag är helt okunnig om jag borde justera min portfölj för att jag blivit äldre och ska jobba <10 år. Alternativt så fortsätter jag bara spara som vanligt.
Det vore toppen och hjälpsamt om någon i forumet har insikt i hur man kan tänka omkring sitt fondsparande med <10 år kvar i arbetslivet. Kanske finns det redan en tråd som resonerar om detta - då är en länk välkommet.
Vi måste veta lite mer om hur din ekonomi ser ut i övrigt. Hur ser pensionen ut? Ska pengarna användas för att sätta guldkant på tillvaron? Det avgör nämligen vilken risk du ska ta för sparpengarna. Om vi tittar på hur SÅFA AP7 gör så viktar den ned från 56 års ålder från aktier till räntor med 3% per år.
Det man inte får glömma är att medellivslängden är 84 år i Sverige. Det betyder att även om du ska köra med Die with zero, så har du 24 år kvar som pengarna ska räcka till.
Om pensionen är bra och täcker dina utgifter så hade jag inte viktat ned förrän jag skulle sluta jobba. Du har ju chansen att fördubbla de pengar du har idag, så det blir 1,8 miljoner när du är 67.