Tack för ett intressant program. Men jag har en fråga. Jesper har gjort en exit för ett par år sedan och berättar i programmet att hans pensionsprognos är ca 26 tkr när pensionsåldern är nådd. På Pensionsmyndighetens hemsida kan man ju se sin prognos men där står att läsa, under rubriken ”Vad baseras prognosen på” …
…”Att man ska ha en lön på xxx kronor per månad fram till den valda pensionsåldern 68 år” (min egen pensionsålder)
Om man gör en exit riskerar utfallet ju att bli helt annars tänker jag, med risk för att man hamnar mycket lågt. Postar frågan med risk för att jag missförstått det hela men detta är ju viktigt att få rätt tänker jag.
Om man går i på minpension.se så kan man simulera att man framöver saknar arbetsinkomst eller sätta inkomsten på t.ex. en krona i månaden. Prognosen ändras då så att siffrorna blir relevanta även om man gör FIRE. Skulle tro att Jesper gjort något liknande.
Det finns en tråd till asnittet där detta berörs av bland annat mig själv. Slutar man betala in till pensionssystemet blir ju inte prognosen densamma så man måste ju knappa in att man inte har någon lön. Då görs prognosen med utgångspunkt från det.
Sen vill jag kommentera valet av ordet “exit”. I min värld innebär “att göra exit” att man säljer hela sitt bolag som man byggt upp under en lång tid. Det är inte vad Jesper har gjort vad jag vet.
Det finns en funktion på minpension.se där man kan simulera att sluta jobba tidigare. Här har jag ställt in att sluta vid 55 år och 4 månader, vilken är min förhoppning. I graferna ser du överst ser du utgångsläget, dvs om jag skulle arbeta fram till min riktålder med samma lön som nu. Vissa tjänstepensioner är defaultinställda på 5 år och jag ändrade inte dem innan jag tog printbilder. När jag sedan ställer om till att jag ska sluta så kan du i nedersta bilden se hur mycket lägre pensionen blir. Sedan kan man ju simulera uttagen av pension i oändlighet, utifrån när man vill/kan ta ut pensionerna.
Edit: jag förstår nu att frågan kanske mest gällde om man slutar innan 55, såsom Jesper gjorde. Andra i tråden har då tipsat om att nolla inkomsten. Har inte testat detta själv men det verkar ju vara ett smart sätt att komma runt problemet med att 55 år är minpensions tidigaste alternativ för att sluta.
Det låter ju jättehögt Jesper? Med 26000 i månaden. Jag (47år) har haft en bra lön nära brytpunkt men ingen tjänstepension och när jag gör samma simulering får jag min allmänna pension till 18300 i månaden, får du alltså 26000 i månaden hela livet ut eller är det bara 5-10år ihop med tjänstepensionen.
Det är livsvarigt, före skatt från typ 69 tror jag. Men jag får dubbelkolla. Jag kan ha tänkt 70 också eftersom jag labbat runt ganska friskt med olika varianter.
26500 före skatt vid riktålder och utan jobb fr o m nu. Jobbat 100% sedan 23-årsåldern utom ett år på halvtid/föräldraledig. 1,9% i beräknad värdeutveckling.
Vad skönt! Grattis
Så mycket får medelpensionären enligt minpension.se. Så jag har valt just det beloppet som min målpension. Får leva på besparingarna några år till innan jag når dit.
Bjussigt! Förstår verkligen varför du räknar tjänstepensionen utanför. Som jag nämnde i annat inlägg är min situation helt omvänd med lejonparten i Tjp (med de politiska risker det innebär) så jag måste i princip räkna på en plan som innefattar Tjp.
Värdeökningen på minpension är låst till 1.9% (real) efter att uttaget börjar. Deras simulering där man kan ange förväntad avkastning sträcker bara fram dit.