Löneväxlar jag för mycket?

Jag börjar närma mig 50 år och har hittills sparat ihop 8,3 miljoner i total intjänad pension (det är så det står på minPension.se). Jag löneväxlar 12000kr i månaden för att jag inte vill förlora pengar på att betala statlig inkomstskatt. Men nu känner jag att pengarna blir låsta i min pension och jag skulle vilja göra något smartare för att själv kunna bestämma när och hur jag ska använda mina pengar. Men jag ser inte hur jag ska kunna spara privat utan att drabbas av den statliga inkomstskatten. Har en månadslön på ca 80000kr.

Prognosen säger att jag kommer få ut ca 110000kr i månaden i pension. Förmodligen blir det mycket mer om jag fortsätter löneväxla som nu.

Har ni något tips på alternativ?

Hur hade ni tänkt i min situation?

/ Myran

Du skriver inte vad du tjänar idag, eller när du tänkt sluta jobba eller börja ta ut tjänstepensionen.

Själv tänker jag som så att det är oerhört sannolikt att jag kommer betala statlig skatt även på pensionen (har såpass hög pension), att jag inte löneväxlar.

Det är häftigt att betala skatt.

3 gillningar

Jag löneväxlade 14k på slutet för att minska extra skatten, med förvaltning har den delen dubblats på 6 år efter jag slutat betala in så nu är den en ansenlig tjänstepension, är väldigt glad nu att jag betalade in den, så kör på så länge du inte behöver pengarna nu.

1 gillning

Är du inte redan på en nivå att du kommer få betala statlig skatt på din pension ändå?

4 gillningar

Jo, men arbetsgivaren betalar mellanskillnaden på 5,8% vilket ger en liten fördel.

Så du tänker att det inte spelar så stor roll om jag tar ut det som lön och placerar det i privata fonder istället?

du kommer ju betala statlig skatt oavsett (under antagandet att statlig skatt fortfarande finns när du går i pension). 5.8% är sålunda premien du får för att låsa in kapitalet i 5-15 år eller vad du nu siktar på

1 gillning

Så länge man betalar statlig skatt när man tar ut sin löneväxling så ser jag liten nytta med det. För min del hade inte inlåsningen varit värd den extra premien som arbetsgivaren (oftast) skjuter till.

Jag kommer att ta ut hela mitt löneväxlade belopp innan riktåldern och då på en nivå som inte ger upphov till statlig skatt.

2 gillningar

Jag är skeptisk till att stoppa in pengar i pensionssystemet där regler plötsligt kan ändras och åldern höjas för när man får ta ut pengarna. Jag sparar bara utanför, min strategi är att jag hellre förlorar lite pengar än förlorar kontrollen över hur och när de får tas ut.

Tycker personligen också att det är lite larvigt att till varje pris försöka undvika statlig inkomstskatt.

11 gillningar

När du säger total intjänad pension undrar jag om du menar totalt dvs den statliga + tjänstepensionen? Eller tjänstepensionsdelen ? .
OM du hamnar över gränsen för hög marginalskatt som pensionär vilket är över 55.000 för 2026
är vitsen med löneväxlingen inte speciellt stor eftersom du i vilket fall som helst kommer få betala +20% skatt på dessa pengar du nu växlar. Bara senare.
Tricket för oss som gillar att tagga ner i förtid och betala mindre av hög +20% marginalskatt är att balansera med att dra ner på arbete i förtid. Antingen.
Gå tidigare i pension,
kapa dagar
korta dagarna
ta fler lediga veckor varje år.
lite förenklat gjorde vi allt detta mer och mer med åren efter 60. Slutade helt runt 65. Vi är nu runt 70.
Vad som funkar beror på vilken typ av jobb man har förstås. Med din höga lön bör du kunna dra ner rejält utan att behöva stötta mycket med sparpengar eller pension om du deltidar innan riktåldern.
Bra att inte glömma att all pension före riktåldern straffas med extra hög skatt. ca 11% extra. Om du exempelvis tar ut 38.000 pension per månad före riktåldern blir det ca 4200 SEK extra skatt varje månad.
OM man har stora summor pension sparad och åker på hög marginalskatt över riktåldern i vilket fall minskar du ändå total betald skatt på dina pensionspengar om du drar ner på arbete och börjar ta ut pension upp till gräns för hög marginalskatt innan riktåldern.

Att jag kan gå i pension massa år tidigare :slight_smile:

10 gillningar

Jag är i liknande situation och ålder och löneväxlar inte. Dels pga att jag inte vill låsa in pengarna och är beredd på att det kan kosta en del i mer skatt men tror också att jag kommer behöva betala statlig skatt även som pensionär och då känns det som det kvittar. Nånstans får man fundera på hur mycket man vill leva här och nu också och inte bara maximera pensionen, man vet ju inte heller nu hur stor användning man har för pengarna när man är 70+ med potentiella hälsoproblem som kan dyka upp och annat som gör det rätt meningslöst att ha lagt pengarna på hög i pensionssparande under de år man faktiskt kan och bör leva livet som man vill, dvs här och nu. Bättre att ha pengarna tillgängliga nu även om man investerar dem inför framtiden. Så tänker jag iaf.

1 gillning

Om du sparat in +1,5 mille på en extra tänstepension kan du gå 4-5 år före pensionsåldern, bättrade på min hälsa rejält att sluta jobba.

1 gillning

Ah, smart! Tack!

Ja, jag fattar. Köper ditt resonemang och börjar luta åt ditt håll.

Mycket bra! Tack!

Hur är den siffran beräknad? Max uttag på kortast tid?

Jag får nämligen inte riktigt ihop siffrorna. Om det är livslångt så motsvarar det ett pensionskapital på runt 24 miljoner om vi använder ett delningstal på 18. Du har 8 nu så kapitalet ska växa med 16 miljoner på säg 18 år så runt 75000 i månaden. Har du ett sanslöst bra tjänstepensionsavtal?

Det är första sidan på Pensionsmyndigheten när jag loggar in. 110000kr i 10 år och sedan 75000 livet ut.

1 gillning

Ok, då låter det rimligt ändå. Med start vid 68 år så får jag det till någonstans 25-30k i tjänstepensionsavsättning per månad.

Då begripper jag inte alls varför du fortsätter lägga pengar på tjänstepensionshög om du inte siktar på att gå redan vid 55 eller så, men det är ju en smaksak.

1 gillning

Haha, gå i pension vid 55 låter som en dröm. Bara 6 år kvar :smiley: ska fundera vidare.

Tack för bra input.

Kuvertkalkyl ger ju att du har alla möjligheter att göra det, om du inte har väldigt stora utgifter och väldigt lite privat kapital.

1 gillning