Min mamma hade hört på jobbet att någon funderade på att börja ta ut allmän pension så fort som möjligt, samtidigt som hen fortsatte att jobba, för att investera pengarna fram till sin pension. Min mamma började fundera om detta var något som var smart. På rak arm gissade jag att det nog är både högst riskabelt och troligen inte lönsamt. Men frågan är om det verkligen alltid är så.
Är det någon som vet om det är tillåtet eller ej?
Om det är tillåtet, kan det vara en bra grej för personer inom vissa inkomstnivåer?
Spontant tänker jag mig att det ev kan vara rimligt om man har väldigt låg lön och pension, så man ändå inte når upp till brytpunkten. Kanske blir så att det är vettigt om man ändå bara kommer få garantipension, för i så fall får man väl inte lägre av att börja ta ut pension tidigare. Eller?
Ang garantipension så kommer ev. framtida garanti pension beräknas som om hon tog ut allmänpension vid ordinarie pensionsålder, dvs garantipensionen kommer att bli lägre. Har för mig att Expressen hade en artikel om det för någon vecka sen. Annars står det bra på Pensionsmyndigheten om vilken effekt det får.
Jo det kan man göra för allmänpension - se 1a länken nedan. För tjänstepensioner kan det finnas begränsningar som @Monica skriver. Tex med ITP så får man bara jobba 20% eller den andra delen som man inte tar ut i förtidspension.
Sen får man nog räkna på det.
Om man hamnar över brytpunkten så blir det nog olönsamt mht 20% statlig inkomstskatt.
Om man har låga inkomster på lön och lägger på pension så ökar också faktiska skattesatsen eftersom jobbavdraget får mindre effekt på en högre inkomst.
Dessutom blir pensionen lägre eftersom man tar ut den under fler år dvs kan vara en risk senare i livet om man inte lyckades placera pengarna bra eller de gick till konsumtion.
Ytterligare en parameter är att skatten från och med 66 år är lägre med runt 8-9%enheter. Alltså betalar man mer skatt på det tidiga uttaget.
Bäst är nog att göra ett par scenarier och räkna på Minpension vad det blir i uttag.
Sen räkna på Skatteverket ”räkna ut skatt” - andra länken nedan. När appen startar så välj 2a knappen ”räkna ut skatt”
Där kan man simulera helårs inkomst och pension i de olika rutorna så man får ett netto efter skatt, vilket ju är det viktiga från tidiga uttaget till efter 66 år.
För att simulera vad det blir när man fyllt 66 år så kan man bara ändra på födelseåret, så får man en vettig bild.
Instämmer! Räkna ut din skatt-verktyget är underskattat! Jag brukar göra precis som du säger; simulera med ett äldre årtal. Tar man sen och kikar på “detaljerad beräkning” eller vad den delen nu heter så ser man på en gång vilka skatter som gått ner eller upp.