Räknat på pension

För att minska risken för framtida problem…

Jag är 35 år gammal och räknar med att gå i pension vid 65+ men innan 70. Jag har startkapital på 400000 i en fondrobot och sparar 2500 i månaden.

Utgifter 24370

Pension 16100 (netto, räknade 30% skatt)

Diff 8270 x 12 månader = 99240

99240 x 20 år (65-85år) = 2000000

Räknar med att fondroboten gör 4% (utgår från avsnittet om Credit Suisse) - skatt för ISK = 2766292 vilket känns som lagom marginal.

Skriver här då jag vill undvika att jag haft otur när jag tänker med tanke på att de är lite sent när man väl är 65 att åtgärda de…någon klok person kanske upptäcker en felaktighet.

Tänker framgent ersätta sparandet med löneväxling om det går, men då kommer konsumtionen öka så då måste man ju samtidig spara mer…

2 gillningar

Hej.

Jag har en förhoppning om att kunna gå i pension vid 55 års ålder (om jag kan få jobb i framtiden med nuvarande lön, inte blir sjuk osv osv)
Om riktåldern för när man kan ta ut allmän pension införs så innebär det för mig som är född 1984 att jag kan ta ut allmän pension vid 67 års ålder.

Såhär skriver pensionsmyndigheten:
“Från 2026 när riktåldern föreslås börja användas, ska även den lägsta åldern för att ta ut allmän pension ändras till tre år före riktåldern.”
https://www.pensionsmyndigheten.se/ga-i-pension/planera-din-pension/hojd-pensionsalder

I tabellen över alternativ pensionsålder så innebär det att riktåldern för mig blir 70 år, jag kan då börja ta ut allmän pension vid 67 (tre år före riktåldern):

https://www.pensionsmyndigheten.se/ga-i-pension/planera-din-pension/pensionalderns-betydelse

Såhär ser min uträkning ut (rätta mig gärna om jag tänker fel).
Minpension.se tar inte hänsyn till riktålder ännu så länge men det gör jag i uträkningen:

Denna beräkning tar hänsyn till ISK skatt men inte avgifter, valutaförändringar eller inflation, därav sätter jag avkastningen till 6% per år:
https://rikatillsammans.se/verktyg/kalkylator-rakna-pa-ranta-pa-ranta/

@Eazyrider , Vilket seriöst arbete du har lagt ned! Min kommentar är att du har likställt “alternativ pensionsålder” med riktålder vilket blir lite tokigt.
Alternativ riktålder visar “hur länge du kan behöva jobba för att få samma storlek på din pension som om medellivslängden varit oförändrad”, medan riktålder “styr när man tidigast kan ta ut allmän pension eller få garantipension, inkomstpensionstillägg och bostadstillägg och kommer att följa medellivslängdens utveckling”.

Så i ditt fall kommer riktåldern enligt nuvarande prognos att vara 69 och du kan tidigast ta ut din allmänna pension när du fyller 66.
Jag skrev ett inlägg kring riktålder och tidigast uttag i fredags som kanske kan vara till hjälp. Där har du också länken till prognostiserad riktålder. När kan jag tidigast ta ut pension? - Pensionsguiden

Ang. inställningarna på minPension.se. Kolla att din lön (den lila biten i grafen) verkligen slutar när du fyller 55 så att det inte räknas med fortsatta inbetalninga.

2 gillningar

Hej Monica.

Tack :+1::relaxed:

Aha jag trodde “alternativ pensionsålder” och riktålder var samma sak. Då får jag ändra mina uträkningar till att jag kan ta ut allmän pension vid 66 istället för 67 :+1:

Kontrollerade staplarna på minpension.se, det ser rätt ut:

Mvh Eazyrider