Hej! Som 55-åring kommer finns alltid tankarna på tidig pension i bakhuvudet. Man kanske kan kalla det för en sen FIRE. Jag är offentligt anställd och haft en bra lön sedan 25-30 år tillbaka med intjänad tjänstepension. Den får jag dock börja plocka ut först vid 61 år. Vid simulering via min pension så skulle den räcka till för att få en dräglig ekonomi även om jag slutade jobba nu. Tanken i så fall är att leva på sparkapital fram till 61 år. Marginalerna är dock inte så stora, så jag vill kunna lita på siffrorna från minpension. Det finns säkert någon där ute som tänkt i samma banor, dvs klara sig på besparingar tills man får plocka ut pensionen. Litar ni på minpension eller har ni anlitat någon oberoende pensionsrådgivare/-expert (inte försäljare)? Det kanske är viktigt hur man lägger upp uttaget framöver? Har man inte stora aktieutdelningar att leva på måste man kunna lita på att pensionsutbetalningarna tar vid när sparkapitalet börjar sina. Sedan så äger jag både lägenhet och fritidshus, så jag står inte på bar backe om prognosen slår lite fel.
Det som står på minpension är ingen garanti. Men tid är receptet för att den ska växa, en indexfond dubblas var 10:e år i snitt. 1000kr när du var 35 är 4000kr för dig idag och om du jobbar vidare så är 1000 lappen du sparar vid 65 bara värd 500kr i förhållande till det du sparar idag. Så när ekonomer säger att det är ”lönsamt” att jobba vidare är det primärt för att du inte kommer hinna ha pension lika länge, inte att du är i en effektiv sparperiod.
Det finns inga rådgivare som inte försöker sälja till dig var försiktig.
Använd buffert som ett sätt att köpa dina investerade pengar mer tid. Kan du få indexfond tillväxt på delar av din tjänstepension i 10år så är chansen stor att dom dubblas.
Kanske kan ett extraknäck vara något? Blir inte mycket skatt på några tusenlappar i månaden och det får bufferten att räcka längre och ger dun pension mer tid att jobba.
Det låter som att du ska testa att görs en Monte Carlo-simulering. Vill du inte så gör en utvärdering av snittutgifterna och multiplicera med åren till tänkt pension. Gick det ihop? Grattis och välkommen till oss eldvakter. ![]()
![]()
/en med samma trista 61-årsgräns i tjp:en
Har liknande situation Men kan ta min pension nu vid 55. Står och tvekar på när jag vågar gå bara. har satt en gräns för mig själv vid 60 men är sugen på att gå nu. Den stora skillanden är inte de pengar jag får i ytterligare TJP och jag tror inte att börsen kan fortsätta i jättetempo i 5 år till så den stora frågan för mig är om jag “har råd” att leva på pensionen 4-5 år till (det blir ju 4-5 år påminus istället för plus vilket är stor skillnad i portföljen och resterande år)
Jag hamnar lägra i pension när jagräkna i excel än på Minpension så jag vågar inte lita rakt av på den beräkningen. Har inte lyckats identifiera vad som skiljer i beräkningen men troligtvis att jag räknar på 2 större krasher på börsen mellan nu och 2060.
Hur man lägger upp uttaget spelar stor roll om man har aktier: jag har tidigare varit irriterad över att jag har så många separata försäkringar men nu har jag insett att det är jättebra. har redan positionerat om flera av dem i korta räntefonder = offrar tillväxt men kan ta ut oavsett hur börsen går. Om allt låg i en försökring, även om den bara hade 40% aktier så kan ju aktiedelen halveras och så är man tvungen att fortsätta sälja av till låga priser.
Kan vara värt att anlita rådgivare men jag hade först forskat runt här på RT lite så jag hade en tydlig lista på frågor med mig till denne
Visst. Extraknäck kan vara en möjlighet. Det går ju att prova och se om man kan hålla budgeten. Går det inte så tror jag att jag kan hitta extrajobb. Sedan finns ett fritidshus som buffert.
Jag var statligt anställd och slutade när jag var 61 och har bra erfarenheter av Min Pensions prognosers tillförlitlighet. Men visst - det kan hända saker som förändrar det även om jag tror att det inte är så sannolikt.
Hur man ska/kan göra med uttaget beror på många faktorer som säkert varierar mycket mellan olika personer - en del obekanta (som livslängd) och andra mer bekanta (t ex sparkapital, önskemål att lämna pengar till barn). I mitt fall är pensionen inte så viktig eftersom jag har sparat en hel del. Jag har därför börjat ta ut pension trots att skatten är högre innan riktåldern uppnås. Ett tips är att fundera på att maximera uttaget av den livsvariga förmånsbestämda statliga tjänstepensionen fram till 65. Jag gjorde det från 62 års ålder med ca 44.000 i månaden före skatt. Efter 65 blir den pensionen därför lägre men trots att skatten var och är högre fram till riktåldern så måste jag bli drygt 90 år för att förlora på en sådan maximering och då bara ett par tusenlappar i månaden efter skatt. Tror inte den möjligheten är välkänd och den går att simulera i Min pension. För mig känns det mentalt bra att redan nu ha tagit del av en hel del av det som betalats in. Den allmänna pensionen och resterande tjänstepensioner började jag ta ut först från 65 - tjänstepensionerna på 12 år - för att inte komma över brytpunkten för statlig skatt. Har även IPS som tas ut när riktåldern uppnås - de brinner inte inne i mitt fall eftersom fru och barn finns. Men som sagt- detta upplägg passar säkert inte alla.
Jag tror nog att det går att minska utgifterna om det krävs. Med ett snabbt överslag så borde budgeten gå ihop. Men jag får nog räkna på det igen.
Det kostar en del att anlita duktiga rådgivare, så det är nog vettigt att vara förberedd med frågor. Nackdelen med att vänta är att man inte vet hur hälsan och orken är om 6 år. Ofta är de sämre vid 61 än 55.
Intressant. Det är just sådan uttagsplanering som är svår att komma på själv när man trixar med siffrorna.
Kontakta @Monica för en pensionsgenomgång.
Jag är 54år och har 2mån kvar av min heltidsanställning sen gör jag en halv-fire o jobbar timmar ett tag.
Jag har väl budgeterat pensionen som minimum nivån
Sen har jag det läget att jag får ta alla mina tjp utan en vid 55år o det kommer jag göra
Det kommer bli en lite snik Fire men det funkar för mig, blir det för tight säljer jag min brf vid 65år o tar en hyresrätt (kanske jag gör ändå)
Man kan räkna ihjäl sig på detta men jag vill inte “spara mig i döden” heller så lite risk får man ta.
Hej,
Jag tror pensionsprognoserna kan ha olika felmarginal från olika institut i prognosen på minPension. Tex så kan Alecta ge väldigt tillförlitliga siffror medans KPA ha större felmarginal. Däremot så tror jag siffrorna blir bättre ju mer som digitaliseras.
Det jag tänkte på är ju att du kan se.över är ju belåningen. Har du inga lån på lgh/fritidshus kan du ju låna upp några kronor att ha som trygghet, antingen investera liten del och ha resten på fast ränta/räntekonto för buffert. Har du kvar alla lånade pengar när du tar pension så kan du ju betala av lånen om du vill. Tänk då också på att de kan vara knepigt att få lån när du väl slutat jobba/är pensionär.
Ursprungligen skulle jag också ha fått ta ut tjänstepensionen från 55 år. Men pensionsavtalet gjordes om (hur det nu är tillåtet?). Så nu är det 61 som gäller. Det enda jag kan ta ut tidigare är det gamla privata pensionssparandet som var avdragsgillt. Men det blir nog bara en tusenlapp i månaden.
Hmm… det har jag inte tänkt på. Lånen är nästan helt avbetalda. Risken är annars att man får dåliga villkor när det är dags att förnya lånen.
Minpension.se anger ungefärlig precision för varje del i prognosen. Förmånsbestämda har säkerligen hög noggrannhet. Premiebestämda, i alla fall flera av de jag har, anges till upp till 30% möjlig skillnad. Jag talade med minpension.se om just detta då min egen kalkyl gav ett mycket bättre utfall, och svaret var just det. Vidare valde minpension att lägga sig i den konservativa delen av spannet. Någon föreslog en Monte carlo-simulering. Det är ett bra förslag, inte minst för att du gör om den allmänna oroskänslan till mer faktabaserade riskbedömningar. Chat GPT är rätt bra på att köra en sådan, givet att du ger den rätt indata.
Detta är en klok tanke tycker jag. Oddsen att kunna använda pengarna för att köpa livsval som du kommer njuta av är bättre tidigare i ålderdomen
.
Kan känna att jag numera försöker göra mig av med saker snarare än att köpa nytt.
Varje gång jag kommer in i garaget eller källaren tänker man vafan ska jag göra av allt, har börjat rensa iaf
Kan du utveckla tanken kring förmånspensionen? Vi kanske har olika avtal (KAP-KR här). Jag hade tänkt att ta den först och livslångt
Ja vi har olika avtal. Jag har statlig förmånsbestämd pension enlig PA 16 avd 1 och där går det att maximera uttaget innan 65. Hur det är inom KAP-KR vet jag inte men om det går att göra så bör det framgå vid simulering i uttagsplaneraren i Minpension. I mitt fall blev jag förvånad över att det är i först i väldigt hög ålder man förlorar på att maximera som jag gjort. Fyllde 65 nyligen och så här långt har de prognoser som jag fick i uttagsplameraren innan jag började ta ut den pensionen för 3 år sedan stämt väldigt bra med det faktiska utfallet.