ITP2 Slutbetalning och starta företag

Kan jag sluta jobba vid 61 år och 1 månad och starta ett företag. Fortsätt att jobba men inte ta ut lön förrän jag fyller 65?

Kommer jag fortfarande få kollektiv slutbetalning på min tjänstepension?

Jag är född 1970.

Eftersom ingen sparade mig fick jag ta reda på det själv.

Man kan endast fakturerar 8h/vecka tills man fyller 65. Så det handlar alltså inte om hur mycket du tar ut i lön.

Ps. Såg att jag hade skrivit fel ålder för kollektiv slutbetalning. Ska vara 62år och 1 månad.

Avtala med kunden att du inte fakturerar i timmar då. :wink:

Hej, hur fick du reda på detta? Dvs med 8 h fakturering?

1 gillning

ITP2 reglerna är att man inte får arbeta mer än 8 h/vecka om man tar ut full ITP2 pension fram till lagstadgad pensionsålder (antar det gäller nya riktåldern också). Alltså begränsar arbetstiden under perioden man tar ut ”tidigt”

Sen är ju frågan hur de kontrollerar detta ens som anställd och hur i hela fridens namn de ska ha koll på vad någon gör i sitt företag (fakturera men inte ta ut lön eller bara på 20% arbetstid).

En kompis frågade hur de följde upp anställningstiden, om han var tvungen att rapportera in, om de gjorde kontroller via SKV eller på något annat sätt. Svaret var mycket luddigt.

Så man kan nog och det handlar nog mest om upptäcktsrisken, hur rymligt samvete man har samt och eventuella konsekvenser (återbetalningsskyldig?) vid påkomst.

Såg denna skrivning:

Om man är egenföretagare så är man inte arbetstagare: