Hej!
Jag är 53 år och har börjat titta över min pension. Den största delen av min tjänstepension ca 1,2 MSEK finns hos Alecta från en tidigare arbetsgivare. Min fråga är om det är bra att ha dem där? Går det att flytta dem? Vad finns det i så fall för alternativ som är bättre?
Hej,
-
Behöver med automatik inte vara dåligt att ha dom hos Alecta, beroende på vilka fonder dom investerat i.
-
Finns stor risk att dom är låsta, speciellt om dom är kollektivavtalade. Mitt förslag är att kolla med Alectas kundtjänst. Dock kommer det nya regler i år som ger större möjligheter till flytt: Så kan du få över 300 000 kronor mer i tjänstepension | SVT Nyheter
-
Finns betydligt större fondutbud med lägre avgifter hos exempelvis Avanza om man väljer att spara tjänstepension där.
/Alexander
Beror på vilken sparform du har hos Alecta. I din ålder kan det vara både ITP 2 och ITP 1 som det heter. Men eftersom du nämner ett kapital på 1.2 mkr så borde det vara ITP 1. ITP 2 brukar bara presenteras som ett månadsbelopp efter 65 år. Du kan se det när du logga in på Alecta men bör vara ITP 1, vilket i så fall är bra för din situation.
Mig veterligen har man ingen flytträtt varken för ITP 1 eller 2.
Om det är ITP 1 så är det med traditionell förvaltning (mig veterligen har Alecta inget alternativ med rent fondsparande). Men du har förhoppningsvis en rätt hög aktieandel som sedan sänks inför pensionen. Alecta är också kända för låga avgifter vilket ju är bra.
Som Alec sa, ring deras kundtjänst för att få mer info, hur det placeras, om du har några val etc. Finns även lite info på denna Alecta Optimal Pension för dig med ITP 1 och ITPK | Alecta
Själv har jag tyvärr ITP 2 som är dåligt när det gäller “fribrev” (alltså ingen ytterligare inbetalning/tidigare arbetsgivare). Väldigt dålig avkastning på ITP 2 fribrev, typ 1%, så om du har det kanske du ska fundera på att ta ut det tidigt i din pension för att minska risken att inflationen urholkar värdet. ITP 2 är bara bra om du jobbar fram till pensionen hos en arbetsgivare med ITP 2 eller minst till drygt 62 år. Förhoppningsvis har du inte samma som jag ![]()
Tack för svar och råd! 1 MSK är ITP2 och ett par hundratusen i Alecta optimal. Jag ska ringa och höra med dem i morgon och höra vad de säger. Men det verkar som det inte finns så mycket jag själv kan påverka när det gäller pengarna hos Alecta. Nuvarande arbetsgivare sätter in i Handelsbanken Liv, det blir nästa grej att titta på.
Jag rekommenderar att du försöker flytta ihop alla försäkringar till ett bolag - därmed kommer du åt dina försäkringar via en inloggning. Du kan också lättare följa deras utveckling. Kan du sedan påverka fonderna i varje försäkring så har du en möjlighet att ta ett helhetsgrepp över dina båda försäkringar. Titta också över vilka alternativ du har till Alecta och vad de erbjuder.
För flera år sedan gjorde jag en uppstädning av mina försäkringar som tidigare låg spridda hos SPP, Alecta, LF, SEB och Avanza. På grund av jobb-byten under årens gång har jag 4st ITP2or och 4st ITPKer. Det var vildvuxet och värdeutvecklingen var inte speciellt bra . Eftersom jag hade inloggningar på 5 olika ställen kunde jag lätt jämföra utbud och användarvänlighet (min slutsats var att Avanza var överlägset och SEB det minst dåliga av de andra 4). Nästa steg var att påbörja flyttuppdragen.
I alla de fall jag hade kollektivavtalade försäkringar var inte flytt till Avanza möjlig därför samlade jag dessa hos SEB. Att flytta tog tid och var krångligt, men slutresultatet blev jättebra - nu har jag superkoll på utvecklingen och har med aktiva fondval fått ett helt annan värdeutveckling än tidigare.
Hej och tack för svar! Ja det verkar som ett bra råd att samla allt på ett ställe. Jag har en del sparade på Nordnet och håller på att flytta min privata pensionsförsäkring som jag har i Handelsbanken Liv dit.
Det jag inte riktigt får kläm på är om det går att flytta hela eller delar av tjänstepensionen i Alecta. Jag ska kontakta dem i morgon och höra.
Läste också igenom pensionspolicyn på nuvarande arbetsplatsen och därigenom kan jag få rådgivning så det ska jag boka!
Hm, du får nog kolla det med dem … om du sett ett kapital på deras sajt så är det nästan säkert ITP1 (vilket är bra för dig)
Alecta är kollektivförhandlat så ingen flytträtten där. Men du kan ju alltid fråga
Lägg gärna en uppdatering på vad du fått reda på från Alecta … vi kan alla lära oss mer 
@JFB nu har jag pratat med Alecta och det är ITP2 jag har. Oftast är det det om man är född tidigare än 1978. Arbetsgivare kan välja att bara ha ITP1 men det är ovanligt. Denna del är kollektivavtal och går ej att ändra. För att få mer info om den del av tjänstepensionen som är valbar ska jag söka vidare avar hos Colectum.

Om du tar det vidare med Alecta, så ta även reda på hur ITP2 i “fribrev” ändras i värde. Den infon jag fick ut/fram var att värdet av ITP2 bara räknas upp med runt 1% om året, senaste åren. Alltså kan det vara värt att försöka ta ut ITP2 tidigt i pensionskarriären eftersom den annars urholkas av inflation, medan man sparar andra pensioner som ligger i fondförsäkring där man kan få bättre tillväxt med en vettig aktieandel. Intressant att höra om du får liknande info framöver.
Annan ITP2 info som kan vara bra att veta. Man får man ta ut redan från 55 år, även om det inte syns på Minspension.se. Man kan även ta ut den i upp 2-3 delar, för att ta ut som delpension om man tex. vill gå ner i arbetstid. Tex. kan man ta ut 50% pension under 5 år och jobbar 50%, osv.
Lite tips!