Lite tragisk upptäckt om min TJP

Jag är 50 år gammal. Har jobbat sen jag var strax över 20. Jag är egenföretagare sen 8 år tillbaka och har satt av 5000kr (10% av min lön) till tjänstepension i fonder på Avanza. Jag har under den korta tiden (8 år), fått ihop 60% av totalt intjänad tjänstepension under hela mitt arbetsliv. Skönt att det iallafall går åt rätt håll och att jag äntligen fattat hur viktigt det är att ha koll :sweat_smile:. Men samtidigt tragiskt! Nu håller jag på att flytta allt jag kan och ge bättre förutsättningar för att få pengarna ska växa.

3 gillningar

Hmm… 10 % avsättning av lönen är inte dåligt jämför med andra. Dom flesta som tjänar under 50.000 får ca 5% avsatt. Då har du härad nån dryg miljon i tjänstepension nu ? och kommer kanske ha 3,5 MSek i tjänstepension i dagens pengar när du går i pension vid 68 om du fortsätter avsätta 10% och förvaltar pengarna väl .
Du bör då ta dig över nivån där staten fyller på med extra pengar från statskassan så det inte spelar någon större roll vad man tjänat.
Den gränsen går nu runt 40-45000 i månadslön och normal säg 5% tjänstepensionsavsättning med traditionell förvaltning…
Om reglerna ligger kvar som nu gissar jag på att du borde få pension härad ca 25% över Svensk medianpensionär med dom förutsättningarna om du varit diciplinerad och haft pengarna på bra indexfonder.

2 gillningar

Ja, en del tjänstepensioner förvaltas verkligen uselt. Tror en del arbetsgivare bara inte orkar styra med det utan lägger ut det på något annat företag att lösa. Sedan betalar man dit personalens pengar och pustar ut över att ha gjort sitt. Ingen som direkt följer upp och kollar hur det går. Förvaltaren drar in sitt på avgifterna oavsett. Alla är nöjda och glada. Utom den som ska gå i pension och märker att det inte blev särskilt bra. Men dom flesta har ju ingen koll så detta får bara fortgå.

Jag gjorde ett sådant misstag när jag hade eget företag och skulle betala in pengar till mig själv. Hängde på en gemensam lösning genom lastbilscentralen jag var medlem i. Tjänstepension hos LF via en agent. Som tur är hann jag upptäcka hur skit detta var innan jag hade betalt in några större summor. Värdelös avkastning trots brinnande högkonjunktur och strålande börsklimat. När deras avgifter dragits var inget kvar. Sista året hade jag en avkastning på 180 kr netto, Då var burkpanten 50 öre så jag sa åt försäkringsmäklaren att det är mer lönsamt att panta en burk om dagen och att jag ville avsluta. Han förstod synpunkten. Sedan flyttade jag det som var inbetalt till Avanza.

3 gillningar

Mikael8, det stämmer bra, har ca 1 milj i tjänstepension nu. Det är kanske bra som sagt med 10% avsättning. Nu blev jag lite mer positiv och med hopp om ett hyfsat pensionärsliv. Tack!

2 gillningar

Anders001, ja, det är troligen så det funkar tyvärr! Tur man kommer på det i tid. Men stackars dem som inte gör det. Tack vare Jan B faktiskt! :blush: Skönt att du styrde om i tid.

Många som driver eget bolag (tittar på mig själv) har inte prioriterat TJP - Många byter ju också jobb och får du TJP från många olika fondförvaltare, orkar inte flytta. Tror jag har 7 idag, inte helt optimalt :smiley:

Tror min utveckling är något liknande, fast där är det den allmänna som sprungit iväg (pga hög inkomst av tjänst)

1 gillning

Direktorn, inte helt enkelt att fatta hur man flyttar allt. Går man in på Avanza får de inte upp riktigt allt som faktiskt går att flytta. Tex hade jag lite pengar på AMF och det var himla snirkligt att få till flytten därifrån.

Jag har också flyttat två gamla traditionella tjänstepensioner och kört processen genom Avanza, det fungerade alldeles utmärkt trots att jag tidigare fått höra att det inte gick att flytta dessa kapital. Utöver dessa håller jag just nu på och flyttar ytterligare två tjänstepensioner som är kollektivavtalade genom portalen avtalat.se – det var enkelt och smidigt att beställa flytt från traditionella till fondförsäkringar och flertalet bolag var anslutna till portalen så det var enkelt att byta bolag också i samma veva. Precis som du önskar jag att jag tog tag i detta tidigare men bättre sent än aldrig.

Min fru flyttade nyligen en av hennes gamla kollektivavtalade pensioner genom en annan portal som heter fora.se från AMF trad till SPP fond. Så enkelt idag att fixa t ex saker runt efterlevandeskydd och kapitalflytt, det räcker att man har Bank ID.

Det finns nog fler portaler än de jag ha nämnt här för kollektivatalatde tjänstepensioner…

Sen kanske man inte ska vara för hård mot sig själv… flytträtten har inte funnits så länge och frågan är vilka möjligheter man hade innan dess. Det är ju inte så att man fick tydlig information eller råd.

Flytträtt innebär att du får flytta kapitalet i din tjänstepensionsförsäkring till ett annat försäkringsbolag eller mellan traditionell försäkring och fondförsäkring.

Sedan 2022 går alla individuella fond- och depåförsäkringar att flytta. Om du har dåliga villkor i dag kan en flytt bidra till en högre pension i framtiden.

Notera att traditionella tjänstepensioner också ofta går att flytta men det kan finnas vissa begränsningar som man behöver sätta sig in i.

ZetaKoe, ja, sant. Flytträtten har inte funnits i en evighet. Jag tyckte också att det var extremt svårt med pension när jag var yngre och orkade inte tänka på det då.

Jag lyckades också flytta en av mina traditionella via Avtalat. Hos Folksam har jag flera men fick inte flytta alla, men kunde iallafall ändra till fond på nån.

ITP2 har jag ställe en fråga om till Alecta, vet inte om den går att flytta…

Sonen går på ekonomisk linje och de lär sig redan nu ränta på ränta vilket ju känns hoppfullt för framtida generationet. :blush:

1 gillning

Den förmånsbestämda ITP2 går ej att flytta, men det går för den delen som kallas ITPK.

3 gillningar