Ska börja ett nytt jobb till hösten där flexpension kommer betalas ut varje månad om jag inte väljer att få beloppet utbetalts om lön i stället, ska tydligen fungera som en liten bonus till den vanliga tjänstepensionen. Enligt informationsbrev som jag fick angående flexpensionen står det att 0,7% av lönen betalas in på ditt tjänstepensionskonto varje månad alternativ att du väljer att få motsvarande belopp utbetalt som lön i stället. 0,7% gäller för i år och kan komma att höjas upp till 2% längre fram.
Finns det någon på forumet som har erfarenhet av flexpension och vet om det är bättre att få beloppet utbetalt som lön och därefter betala in till eget pensionssparande?
Är det skattemässigt fördelaktigt att låta pengarna investeras direkt i min tjänstepension istället?
Andra för/nackdelar?
Noterade att Alecta har hand om tjänstepensionen på nya jobbet och undrar om det är någon som känner om Alecta är bra eller dåligt? Hur ser den historiska avkastningen ut för ITP 1 Alecta optimal pension?
Läste lite snabbt om Alecta och det ser ut som att det är relativt låg exponering mot aktier.
Om det är ITP1 du kommer få skulle jag välja fondförsäkring för hälften, den andra hälften måste vara traditionell och då är Alecta förstavalet hos Småspararguiden.
Om du tjänar över gränsen för statlig skatt idag skulle jag rekommendera att du låter det gå till pensionen.
Alecta Optimal Pension har bra avkastning för att bara vara 60% aktier. [Länk]
(Avkastning premiebestämd pension | Alecta)
I övrigt så kan du kolla din valmöjligheter på Konsumenternas hemsida.
Ja jag har ju typ 30 år kvar till pension.
Men tolkar det då som det är värt att behålla flexpensionen i stället för att få motsvarande summa utbetald som lön och investera i sitt privata pensionssparande.
OK, ja deras rekommendation är att den del av pensionen som du kan flytta från Alecta ska placeras i SPP och då enligt samma principer som bloggen förespråkar när det gäller sparande. Låter rimligt!
Tjänar du över gränsen för statlig skatt så blir det jäkligt dyrt om du lägger det på lönen (map att du åker på 20% staltig skatt). Om det är så är det bättre att låta den betalas in som pension (oavsett var du placerar den).
Yep. Jag har själv ITP1 och har kvar 50 % i traditionell fondförsäkring hos Alecta (60 % aktier) och resterande, som går att välja fondförsäkring, hälften i SPP och hälften i Movestic med 100 % aktier.