Jag läste tråden om pensionen och gick igenom det jag har och insåg att i min tjänstepension så har jag 100% i Alecta. Om jag inte misstar mig så har Alecta 60% aktier och 40% räntor. Skulle jag flytta den valbara delen till t.ex. Swedbank och använder deras entrélösning kommer jag ha 100% aktier fram till dess jag är runt 55 år. Jag är 31 år idag. Avgifterna verkar vara lite dyrare på Swedbank men för mig är det en no-brainer att flytta eller tänker jag fel?
Om jag ska flytta, då bör jag kunna göra det själv på collectum hemsidan istället för att ha ett personligt möte på Swedbank och riskera att bli pålurad något jag ej behöver?
Nu tror jag du har blandat ihop lite olika delar av din ITP. Är du tjänsteman gör du dina val över hos Collectum. Din ITP1 (om det är den du har) fördelas 50% på en traditionell förvaltning och 50% på en fondförvaltning. Du kan välja att placera om endera av dem, men du kan inte välja vilken form av förvaltning de har. Det är alltid denna fördelning.
På länken nedan kan du jämföra de olika typerna av förvaltning. För fondförvaltning kan du välja mellan Swedbank, SPP, Movestic, Handelsbanken och Futur Pension. För traditionell förvaltning kan du välja mellan Skandia, SEB, Folksam, AMF och Alecta.
Du kan inte välja att byta din fond till en traditionell eller tvärtom.
En traditionell förvaltning brukar ha ungefär 30-50% i aktier, ungefär 15-25% i fastigheter och resten i räntor. Du väljer fritt vad du skall ha för fonder i din fondförvaltning.
Swedbank kan inte göra några förändringar i din tjänstepension. Det gör du själv på Collectum.