Itp 1 eller 2 privatanställd

Hej! Vet att tjänstepension kommer upp ofta i detta forum. Svårt att sätta sig in i! Har hela livet varit regionanställd, är 54 år. Jobbar privat sedan 2 år tillbaka. Har nu itp 2, med 10 taggarlösning, som jag förstår är förmånlig med 30 tusen insättning/månad.
Är på väg att byta jobb också inom det privata och blev erbjuden itp 1. Har en lön på ca 100 t/mån.
Vad är bäst för mig? Förhandla att vara kvar i itp 2 eller byta över till itp 1? Den pensionsrådgivaren jag har pratat med räknade ut att itp 1 skulle ge mig 18 tusen/insättning per månad och att vara kvar i itp 2 är det bästa för min pension. Men stämmer det? Ngn som kan förklara hur jag ska tänka?

Om du får in 18 tusen med ITP1 och har 30 idag så vill du självklart fortsätta med nuvarande upplägg om det går. Jag antar att du även har förmånsbestämd pension hos Alecta för delarna under 7,5 IBB i nuvarande ITP2?

Hej! Tack för svar. Ja - Alecta har jag. Ska försöka förhandla att vara kvar i ITP2. Att ha tio-taggarlösning är det en bra sak eller för riskabelt i min ålder?

En 10-taggarlösning innebär att du får placera den frilagda premien för lönedelar mellan 7,5 och 30 IBB själv.

Varje år höjs inkomstbasbeloppet och en risk med att ha en 10-taggarlösning är att lönen inte höjs i samma nivå som inkomstbasbeloppet. Då kommer den frilagda premie som du har möjlighet att placera själv minska.

Oftast är det mest fördelaktigt att ha kvar ITP2 och inte köra 10-taggarlösningen.

1 gillning

Förstår inte om du väljer mellan ITP1, en vanlig ITP2 eller den tiotaggarlösning du har idag.
I ITP1 har du 50% traditionell försäkring och 50% fond eller traditionell.
I ITP2 har du förmånsbestämd pension + en skvätt fond eller tradtionell. Du kommer inte att komma upp i 30 års tjänstgöringstid så du kommer inte att få full pension.
I 10-taggaren har du förmånsbestämd pension i ITP2 och fondförsäkring för resten så du har risk i båda försäkringarna men du har en väldigt hög avsättning i din 10-taggarlösning.

Lösningen med tiotaggaren låter mest lönsam då det är högst avsättning. Om det står mellan ITP1 och ITP2 är det en gissningslek utifrån din kommande lön och hur du skulle investera ITP1an och dess värdeutveckling.
Du får helt enkelt räkna på det.

1 gillning

Hej! Har nu itp2 med tiotaggar. Byter jag jobb så blev jag erbjuden itp1 - men har försökt förhandla då jag har förstått att det är bättre för mig att vara kvar i det jag har nu.
Det verkar som att företaget ev går med på att jag är kvar i nuvarande lösning. Får reda på det nästa vecka.
Jag tänker att det är ändå det bästa?
Men så började jag läsa om tiotaggar och fick kalla fötter.
Jag har ca 10-12 år kvar till pension. Har en bra lön som delvis är produktionsbaserat.
V

1 gillning

Utan mer info så är det helt klart stanna kvar som gäller. Premien i din tiotaggarlösning är så pass mycket större. Dessutom har du en liten slant till i förmånsbestämd ITP2 upp till 7,5 inkomstbasbelopp. Så 30k >18k . I princip så kan man antagligen säga att höjer du inte din lön rejält eller får en annan ITP2 tiotaggarlösning så lönar det sig inte pensionsmässigt att byta jobb. Dessutom så är det ofta så att din premie procent mässigt ökar väldigt mycket med åldern i ITP2(företaget har antagligen trappa, fråga HR).

MEN, det du kan kolla upp är VART premien på tiotaggarlösningen går. Ibland är det samma ställe, dvs Collectum och sedan ditt eget val. Eller så kan det vara olika mer eller mindre obskyra pensions företag, och då skall man kontrollera de avgifterna. Dvs ställ inte premie mot premie, utan premie/förvaltning efter avgifter emot varandra.

1 gillning

Stort tack för svar! Jag ska kolla upp premietrappan!

Instämmer med föreg om det här: om du har en 10-taggarlösning med premietrappa idag och kan få din nya AG att gå med på att fortsätta med den, och du har en lön på 100k nu och minst det hos din nya AG, så försök behålla detta. Det skulle jag göra, allt vad jag kan. Det är klart fördelaktigt, om du bara har/kan placera den frilagda premien i nåt bra/vettigt (typ: aktie-index-finder med låg avgift. Eller så nära det som möjligt.)

Jag skulle säga att din nya AG kommer vara motvillig till att gå med på det här, att ge dig ITP2 med frilagd premie och en premietrappa (om du nu har det idag). Det blir rätt dyrt och krångligt för dem för du är såpass gammal. Premietrappa innebär att avsättningarna ökar rätt dramatiskt med åldern så det blir dyrare och dyrare för AG ju äldre du blir.

Ett scenario: de kan t.ex. komma att erbjuda dig ITP2 100% förmånsbestämd, och som alternativ ITP (alias 10-taggarlösning) för ditt “återinträde” i ITP2 erbjuder de ITP1. Det är inte alls lika fördelaktigt som det du har nu men om det är det eller att inte få jobbet så är det upp till dig att välja s.a.s.

Se även denna tråd, mot slutet:
Tjänstepensionen baseras på dina sista fem år

(OBS att titeln på den tråden har inget med ITP2 att göra egentligen, TS har statlig tjänstepension och för den gäller andra regler)

EDIT: för att exemplifiera med min egen ITP2 med en premietrappa.

Ålder 51-60 (som jag är f.n.)
Lönedelarna 7.5 – 20 ibb: 35%
Lönedelarna 20 – 30 ibb: 22.5%
Ålder 60-
Lönedelarna 7.5 – 20 ibb: 40%
Lönedelarna 20 – 30 ibb: 25%

Med en hög lön och stanna hos denna AG ända tills närmare 65 blir det här väldigt mycket pengar som avsätts och som kan placeras bra i billiga aktiefonder. Om denna investering går bra, vilket är sannolikt, kommer det här leda till en mycket hög pension. Så hög att det är helt omöjligt att komma under brytgränsen för statlig skatt oavsett hur man sen gör med uttaget.

Om jag byter AG skulle jag vilja ha denna lösningen, denna premietrappan, där också? You bet!

1 gillning

Eftersom jag själv har exakt denna typ av TJP; ITP2 med 10-taggarlösning och premietrappa…
Bara en kontrollfråga här.

Om du har en avsättning, frilagd premie, på 30k/mån på en lön på 100k så är det så fantastiskt mycket (bra) att det kan nog inte din AG menat när de sagt den siffran till dig. De måste mena den totala avsättningen, inkl den avgiften som Alecta ska ha för att hålla den förmånsbestämda delen av din ITP2 i skick s.a.s. Vad den senare avgiften är, är väldigt svårt att lista ut för en själv. Inte ens om du frågar Alecta kommer de svara på det för den räknas ut individuellt för varenda person, varje månad och baseras på flera olika faktorer.

Jag gjorde ett par scenarioberäkningar, gissningar bara, efter vad jag vet om min egen premietrappa och fick då fram att det kan vara ungefär så här för dig nu:
Avgift till Alecta ~11000 /mån
Premie som betalas in till din egen investering: ~19000 /mån
För tot ~30000 /mån.

Det är mycket bra isf. Som sagt.

EDIT: obs att den här diskussionen om våra 10-taggarlösningar handlar om Premietrappa. Inte om Frilagd premie, det är inte samma sak.

1 gillning

Hej! Har kollat upp insättningarna till SPP och det är % av lön som ökar ju äldre jag blir, baserat på inkomstbasbelopp. Låter som det är ngt jag verkligen måste försöka förhandla att ha kvar. Kanske skäl till att inte byta arbetsplats.

Exakt, en premietrappa. Men det spelar såklart roll vad %-talen är… Ja det här kan vara ett skäl till att inte byta arbetsplats. Om det inte är så att du får en jättestor löneökning förstås. Då kan det ju löna sig ändå s.a.s., man kan alltid spara (på ISK) med skattade pengar. :money_mouth_face:

Det jag menar är: när du ska löneförhandla med din nya presumtiva AG; så är det här ett argument för att begära högre lön ifall de inte vill ge dig ITP2 med en frilagd premie i en premietrappa som den du har nu

1 gillning

Hej! Har fått som svar av pensionsförvaltaren att det stämmer med 30000/mån, in på SPP. Ser en liten insättning direkt in på Alecta. Itpk+itp2 ålderspension.
Har en grundlön på 100, men har ett delvis produktionsbaserat arbete, så har legat på 130/mån, kanske därför insättningarna varit såpass höga.
Premietrappan är i min ålder 36% (7,5-20 ibb ) och 18% (20-30 ibb), går upp till 40/23% från 60 åå.

Hej! Har fått som svar av pensionsförvaltaren att det stämmer med 30000/mån, in på SPP. Ser en liten insättning direkt in på Alecta. Itpk+itp2 ålderspension.
Har en grundlön på 100, men har ett delvis produktionsbaserat arbete, så har legat på 130/mån, kanske därför insättningarna varit såpass höga.
Premietrappan är i min ålder 36% (7,5-20 ibb ) och 18% (20-30 ibb), går upp till 40/23% från 60 åå.

Japp. Jag fattar, du har rätt, en approx beräkning: (12.2 x 130000-76200 x 7.5)x 0.36/12 = 30435

Bara att gratulera till en fin TJP-lösning. Ja, och hög lön förstås :slightly_smiling_face: Du och jag har nästan exakt samma premietrappa, din är aningen bättre men du har bra mycket högre lön än jag.

Om du byter AG: tänk på att dubbelkolla hur det är med dessa inbetalningarna – görs de verkligen varje månad helt regelbundet? Så du inte missar nåt i brytpunkten mellan gammalt och nytt jobb, s.a.s.

Stort tack för svar!! Jobbar dessutom inte heltid, jo jag vet - får skatta mig lycklig över att min kompetens och utbildning är eftertraktad. Jag blir alltmer tveksam till byte av AG…får kanske bita ihop och inse fördelarna.

Här är en bra referens: Tiotaggarval för dig som har ITP2

Obs att Frilagd premie != Premietrappa.
Du och jag har det senare, något som är väldigt fördelaktigt för arbetstagaren om %-satserna är höga, och ju högre lön man har desto bättre är det.

En ren itp 2 lösning - har jag nu fått reda på också är en möjlighet om jag byter AG. Fördelarna är väl möjlighet till tidigare pension, en fast summa jag kan förhålla mig till. Men ska jag försöka förhandla att ha kvar tiotaggar ändå? Då premietrappan är så pass bra ju äldre jag blir?

Mja, spelar ingen roll mellan “ren” ITP2 (100% förmånsbestämd) och med 10-taggarlösning när du kan gå i pension s.a.s. Det som gäller för ITP (1 & 2) är tidigast uttag efter du fyllt 55.

" Du kan tidigast ta ut ITP från 55 års ålder . Tänk på att ju tidigare du går i pension desto mindre pensionskapital kommer du att ha att röra dig med."

Du kanske syftar på den kollektiva slutbetalningen i ITP2, det där du kan få om du är 62 år + 1 mån och går i pension “med flit”? Det gör inte så stor skillnad i praktiken, du har inte decennier i en ITP2 utan har en helt annan pension sen alla åren du varit regionanställd. Det är nån av AKAP-KR eller KAP-KL antar jag? Ingen aning om hur de funkar.
Du har ju bara haft denna jättebra ITP2 med premietrappa i 2 år som jag förstod av din första post.

Visst, en ren ITP2 leder till en viss “fast summa” i tjänstepensionsutbetalningarna, som enbart är relaterad till din (slut)lön. Det du då måste fokusera stenhårt på är att få bra löneökningar de sista 8-10 åren innan pension. Och det kan vara en rejäl utmaning i Sverige. Hur länge har du tänkt stanna hos din presumtiva nya AG? Tills du ska gå i pension?

Det som är så bra med Premietrappan du har nu är att en massa pengar kan investeras (av dig, du har kontrollen!) i en billig global aktiefond, indexfond. 30000 /mån som du har det nu, oskattade pengar, det är MYCKET bra. Så de oskattade pengarna med ränta-på-ränta effekten kommer med mkt hög sannolikhet bli väldigt mycket mer på 5-10 år: 1.07^10 = 1.96715, 1.07^5 = 1.40255

Hur mycket kapital du lyckats få ihop under de 2 åren du haft ITP2 med Premietrappan, kan du ju kika på hos din pensionsförvaltare.

ITP2 i grundutförande funkar inte alls så, det är Alecta som bestämmer allt inkl vilken premie din AG ska betala varje månad. Det enda du kan göra för att s.a.s. höja din pension är att få (ännu) högre lön… Men det är klart att det blir ju helt ok spec om din lön höjs varje år mer bra påslag. Eftersom detta är rätt svårt i slutet av karriären, lönekurvorna planar ut för alla som är 55+, är en ITP2 med Premietrappa oerhört fördelaktigt om man har hög lön men inte kan höja den så jättemycket mer sista 8-10 åren i karriären. Det här gäller inte minst för mig, så jag har den bästa TJP som tänkas kan i mitt scenario.

Om du går in på ditt konto på alecta.se och kör räknesnurran där, kommer du kunna se hur det där med kollektiva slutbetalningen påverkar just dig. De tar hänsyn till det; om du väljer (“låtsas”) att du ska gå i pension vid 62 år & 2 mån t.ex. kommer beräkningen att ta med kollektiv slutbetalning och alla siffrorna är med 0% inflation, i dagens penningvärde s.a.s.
Obs att: med din nuvarande ITP2 är det bara grunddelen, alltså 10% av din nuvarande lön som siffrorna visar. Premien din AG betalar till Alecta baseras på max 7.5 ibb. Så det kommer inte att visa hur det skulle bli om du tar en 100% förmånsbestämd ITP2 hos en ny AG.

Stort tack för utförliga svar! Det låter som att jag försöka vara kvar i det jag har nu. Har