Jag har en lön på 74 000 kr i månaden och när jag går i pension vid 68 år (är nu 56 år) så visar prognosen på att jag ska få ut 90 000 kr per månad . Det känns orimligt. Bra att veta är att jag i 3 år fått en årlig bonuslön på 250 000 kr brutto.
Jag har kontaktat pensionsmyndigheten och deras tips var att kolla så att jag inte tar ut tjänstepensionen på få år. Det sa också att bonuslönen bör inte påverka prognosen eftersom att det är månadslönen jag anger i min pension som kalkylen räknar på.
Jag har nu ändrat uttagsperioden till livslång eller så många år som går men fortfarande har jag en väldigt hög pension i förhållande till min lön idag.
Är det någon som har ett tips på vad som kan vara fel eller är prognosen korrekt?
Verkar inte orimligt. Så här tänker jag som en snabb servettskiss:
Du har 8 MSEK idag, du har minst 10 år kvar, det betyder statistiskt sett en dubbling, det är 16 MSEK. Sedan lever vi snitt ca 16 år efter pension (68 + 16 = 84 år). Det betyder ca 1 MSEK per år i 16 år, och 1 MSEK delat på 12 är ca 80.000 SEK per månad.
Standardinställningen hos MinPension är att räkna på 2,1% avkastning (för att räkna bort inflation o.s.v.). Den allmänna pensionen lär knappast dubbla på 10 år…
Sen kommer @Bm500 att ha en intjäning på kanske 2-4 MSEK i tjänstepension kommande år (med nuvarande lön).
Men jag reagerar också på att den allmänna pensionen är så hög. 33 000 kr per månad. När jag lyssnar på rikas pensionspoddar så sa du (dock från åe 2022) att det är ovanligt med allmän pension. Över 20 000 kr per månad.
Min servettskiss var snarare att allmän pension på typ 30 000 kr är högt men inte orimligt, däremot borde 3,3 MSEK i tjänstepension idag + 3 MSEK i till intjäning inte bli 60 000 kr i månaden om 10 år utan avkastning om man antar att man lever till 88 (vilket jag antar är ungefär livstidsantagande för någon som är 68 år). (6,3 MSEK/12 månad/20 år→25-30 tkr/månad).
OK, då borde du få 10% av din antagna slutlön upp till 625 000 kr + 65% av lönen över 625 000 kr i pension, om du haft ITP2 i >30 år vid pension. Därtill lite ITPK och sånt, som jag antar du kan se på MinPension.
Nej, något är bananas med siffrorna som genererar din tjänstepension. Om vi gör lite kuvertkalkyl så ser det ut som att din tjänstepension i figuren är runt 65000. Räknar vi med ett delningstal på 16 vid 68 års ålder betyder det att de uppskattar att du har ett tjänstepensionskapital vid 68 på 12 * 65000 * 16 = 12 480 000. Dra av nuvarande och du hamnar på 9 189 000, vilket betyder (om vi bortser avkastning) att du lägger på omkring 64000 i månaden på din tjänstepension, vilket inte är rimligt med den lönen.
EDIT: Nu ser jag din bild med detaljer: Du verkar ha en förmånspension som kanske blir väldigt förmånlig vid hög lön över lång tid.?
Det korta ( och tragiska) svaret är att det blir ganska hög pension per månad om man arbetar till pensionsåldern eftersom det är ganska få år innan du sedan ska dö.
Du ska helt enkelt inte leva så många år till.
Jag får liknande prognos men är 4 år äldre och har ett pensionskapital på drygt 15 miljoner.
Tiotaggare med ganska låg allmän pension men hög TJP och dessutom två millar i privat pension.
Jag har det mesta på Nordnet (flyttat från en massa extremdyra pensionsbolag) som är unika med att erbjuda möjligheten att behålla aktieportföljen intakt efter att man startat utbetalningarna, dvs kapitalet fortsätter att växa till skillnad från alla andra bolag där hela innehavet (aktier och/eller fonder) säljs av och blir en improduktiv hög av kontanter vid start av utbetalningarna.
Jag inser att jag måste gå tidigt om jag ska orka bränna pengar i samma takt som kapitalet växer.
Jag tror jag vet som är fel i min prognos. Det är tjänstepensionen.
Enligt prognosen skall Alecta tj pension ge mig nästan 50k i månaden. När jag gick in på deras hemsida ser jag att min arbetsgivare rapporterar in månadslön plus min årliga bonus vilken ger en månadslön på 108k istället för 74k. Bonusen kommer vara tillfällig vilket gör prognosen felaktig.
Jag ska se om jag kan ändra inkomsten på Alecta för att få en korrekt prognos
Jag gissar att korrigeringen kommer att ske nästa gång din AG rapporterar in den nya lönen för 2026, som är lägre.
Din intjänade ITP2 kommer därefter att stå still i några månader/år tills din lägre lön motsvarar vad Du bör ha tjänat in till ITP2 mht antal intjänade månader, 74000 i månadslön, mm.
Inte särkilt konstigt om du också har en bra Premiepension. Jag hade tidigare en inkomst en bra bit under din men ändå strax över taket för avsättning till allmänpension och hade en prognos från MinPension på 29 000 kr. Vilket stämde nästan på pricken med beslutet jag fick nyligen från Pensionsmyndigheten när jag skickade in för uppstart vid 64 års ålder. Tjp och privatpension kommer jag att vänta med lite till och närmare riktåldern eftersom dessa har efterlevandeskydd om jag skulle trilla av pinn.
Sen spelar ju antal anställningsår också en viss roll. Jag började jobba vid 21 och har dessutom inte jobbat de senaste åren men det blev totalt strax över 40 år i arbetslivet.