Får jag fråga dig vart du har din tjänstepensions kapital och hur avgift/avkastning ser ut på 5 år?
Flyttade. TJP från LF till Nordnet för snart ett år sedan. Nordnet tar 2% på nya månadsinbetalningar, ingen avgift på kapitalet i övrigt.
Detta är delvis OT och borde förmodligen ligga i en egen tråd samtidigt som det har en klar koppling till ens pensionskapital men vet vi verkligen att detta stämmer?
Då menar jag inte nödvändigtvis att man själv är så värst “konsumtionsaktiv” utan snarare att detta bygger på en förväntan att hemtjänst, äldreboende osv. ska finnas tillgängligt som det gör idag och till största delen finansieras av det offentliga och dessutom utföras på ett nog bra sätt. Mediarapporteringen över tid har gjort åtminstone mig mer och mer fundersam kring detta och behoven där lär väl snarare öka desto längre man lever och blir sjukare och svagare…
Ser likadant ut för mig. Min prognos visar 30500kr i allmän pension. Antar det beror på att jag började jobba extra kvällar och helger redan som 15-åring och peppar peppar aldrig varit arbetslös utan kontinuerligt fått pensionsinbetalningar.
OM jag jobbar till 67 kommer jag få 32800 i allmän pension.
Slutar jag vid 64 år blir det 27100 kr/månad.
De tre åren jag får pension tidigare ger totalt 975600 kr som jag annars inte hade fått ut från pensionssystemet så tidigt.
Det räcker för att “kompensera” för den lägre pensionen (5700 kr/månad) i 14.2 år (drygt 171 månader) vilket innebär att jag vinner ekonomiskt på att gå i pension tidigare OM jag inte blir äldre än 78,2 år gammal.
Bara om jag blir äldre än 78.2 år lönar det sig att ha jobbar de där åren 64-67 år.
Farsan dog vid 72, morsan vid 82, och på ålderns höst behövde de inte mycket pengar.
Jag vet ju vad jag kommer göra vid 64 år, och kan väl tycka att du ska tänka likadant även om inte din pension blir 90 000 i månaden.
I mitt fall kommer jag nog både att ta ut full pension från 64, och jobba så att jag fyller på upp till brytpunkten för statlig skatt fram till 67 eller 68 år, det är förstås lättare som företagare än som anställd, men i ditt fall lär du ju inte lida brist på pengar oavsett.
Min tjänstepension kommer troligen räcka till för att täcka upp intäkt upp till brytpunkten för statlig skatt tills jag är 80 år, och mer än så har jag aldrig vant mig vid att tjäna, det borde gå lägga undan lite pengar även under tiden man tar ut pension om man nu blir lyckligare av det.
Låter väldigt mycket, har du tittat med Nordea om de kunde erbjuda bättre? Dem är bäst på pensioner iallafall för privatpersoner. 0,83% avgift och gett 77% avkastning på 5 år.
Precis det jag beskrivit tidigare, själv hamnar jag på ännu lite högre ålder innan det (förhoppningsvis) går breakeven och då behöver jag definitivt inte pengarna längre. Dör jag tidigare är det rena fötjänsten…
Tillsammans med planerad uttagstid av Tjp och Privatpension from riktåldern kommer jag att hamna runt brytpunkten så ökningen av allmänpensionen genom att vänta ihop med statlig skatt efter 68 går enligt mina beräkningar jämnt skägg.
Och den stora skillnaden blir att jag/vi nu får ytterligare 350 000 kr om året att ha kul för medans jag är “yngre” och förhoppningsvis frisk(are) än när/om jag blir över 82 år.
@Zaxo tack för tipset men jag är ganska ointresserad av att betala 0,83% i avgift på dagens 11msek
Eller är det 0,83% på nytt månadssparande och som Nordnet 0% på kapitalet?
Ser ganska rimligt ut. Jag har pensionsrätter och tjänstepension på ca 2,3 miljoner just nu och min prognos ligger på ca 30000kr/mån om jag går i pension vid riktåldern. Du har nästan fyra gånger så mycket i kapital och det lär fortsätta växa.
Det beror på om det är ITP, Kap-Kl, SAF-LO eller individuell tjänstepension. ITP är 0,04-0,06% avgift till exempel. Haha jag förstår att du tycker 0,83% är för högt men säg mig en pensionsfond som gett 70% i avkastning på 5 år om du inte har portfölj spets mot USA, tech och småbolag senaste åren vilket är väldigt risky. Om du genuint vill se över det så kan jag kontakta dig, så kan vi boka in ett möte
det värsta som kan hända är att du har det redan jättebra, det bästa som kan hända är att jag kan göra bättre. Stirra inte blint på avgiften om den inte kan ge dig avkastning.
Tack det var snällt men jag har det under kontroll
hyfsat kapital hittills och en arbetsgivare som fortsätter pytsa in 40tsek/mån och 18år kvar till riktålder ![]()
Haha jag förstår!
Som sagt bara att höra av dig om du behöver hjälp med det eller bolån:+1: