Faktum: inbetalningarna till ITP1 är mkt lägre än det du har nu med ITP2 premietrappan. Du har haft den senare i ca 24 mån, ja? Det innebär att du i den förmånsbestämda delen (10% av din slutlön) har hittills “tjänat ihop” 24/360-del av dessa 10% av din slutlön (minpension.se räknar alltid som att din nuvarande lön = slutlön).
Resten av pengarna minpension.se visar dig, måste komma från all TJP du rjänade ihop under alla åren i Landstinget: AKAP-KR el KAP-KL (antar jag).
Förstår inte vad du menar med vad du gjort på minpension.se… den kan inte veta själv att du bytt jobb till ITP1 & med en annan (högre??) lön, så för att räkna på det måste man joxa runt manuellt s.a.s. och det är inte allid helt lätt.
Osäker på nu hur/om man får minpension.se att helt ta hänsyn till en ITP2 m premietrappa (alla framtida inbetalningar).
65 åå = 65 års ålder, antar jag.
Såhär: din premietrappa ger dig MASSOR med pengar nu mot slutet av karriären att lägga i aktie-index-fond och sen bara vänta i 10 år. Tiden är din vän där, passar ju bra om man är 55 nu, s.a.s. 
ITP1 ger insättningar på 4.5% av din lön upp till 7.5 ibb så fort du börjat jobba. Om man är ung och alltid har haft ITP1 är det ju rätt bra, lååång tid med ränta-på-ränta.
(Allt över 7.5 ibb betalar AG in 30% av till din ITP1.)
Tyvärr kan man bara placera 50% av alla ITP1 pengarna enligt eget huvud – alltså i en fondförsäkring med aktie-index-fonder. Det är för att du inte ska tillåtas “ta för stor risk” = din TJP blir dålig när den ska betalas ut.
Nå: om du får en rejäl löneökning på säg 40% hos denna nya AG så är det väk ok ändå, tycker jag. Du kan alltid spara skattade pengar på ett ISK, det har t.ex jag gjort i många år.
Man kan tänka så här: antag att du vill spara lika mkt oskattade pengar (i %) hos din nya AG som du har totalt idag in i din ITP2: (30000+ / mån).
Du har fått besked om att ITP1 skulle ge dig 18000/mån tot i inbetalning, ja? Med din nuv lön, hos nuv AG, gissar jag.
(33000-18000) / (1-0.556) = 33784
Så mycket högre lön (över 130k /mån) måste du få hos ny AG för att det ska gå plus minus noll.
Summa summarum: din pensionsrådgivare har rätt. Om du inte får allra minst 35% högre lön hos din nya AG och sen sparar själv på typ ISK/KF det beloppet då för din pension, har du fått en lönesänkning praktiken. Vad vet jag, det kan ju vara värt det ändå, om nya jobbet & AG är mkt bättre. Pengar är inte allt här i världen.