Itp 1 eller 2 privatanställd

Varsågod. Eftersom du och jag har exakt samma, ITP2 med Premietrappa, var det här bra och nyttigt för mig också. Jag fick klart för mig en del detaljer som jag inte 100% hade förstått tidigare utifrån mina tidigare simuleringar på minpension.se

Jag har en “flamingo-FIRE” (eller ev nån slags barista-FIRE) ide, och för att genomföra den på ett säkert sätt med höjd för att managera risk i mina investeringar, är min TJP en nyckelfaktor. Jag måste ha järnkoll på hur den funkar och och i vilken ordning jag ska planera ta ut den; de olika delarna beroende på vad som händer under närmsta 2.5 åren.

Svar idag från min presumtiva nya AG, att dom inte gör ngr undantag. Alla går in i ITP1.
När jag simulerar denna förändring på min pension, ändrar alla utbetalningar till livet ut så är det samma summa före skatt fr 69 åå på båda (50% av min nuvarande lön).
Skillnaderna är 65-69 åå, där det är sämre med itp1 (varför?)
Svårt val!! För om det nya jobbet ev kan vara mer lukrativt, då spelar detta ingen roll antar jag…

Faktum: inbetalningarna till ITP1 är mkt lägre än det du har nu med ITP2 premietrappan. Du har haft den senare i ca 24 mån, ja? Det innebär att du i den förmånsbestämda delen (10% av din slutlön) har hittills “tjänat ihop” 24/360-del av dessa 10% av din slutlön (minpension.se räknar alltid som att din nuvarande lön = slutlön).

Resten av pengarna minpension.se visar dig, måste komma från all TJP du rjänade ihop under alla åren i Landstinget: AKAP-KR el KAP-KL (antar jag).

Förstår inte vad du menar med vad du gjort på minpension.se… den kan inte veta själv att du bytt jobb till ITP1 & med en annan (högre??) lön, så för att räkna på det måste man joxa runt manuellt s.a.s. och det är inte allid helt lätt.
Osäker på nu hur/om man får minpension.se att helt ta hänsyn till en ITP2 m premietrappa (alla framtida inbetalningar).

65 åå = 65 års ålder, antar jag.

Såhär: din premietrappa ger dig MASSOR med pengar nu mot slutet av karriären att lägga i aktie-index-fond och sen bara vänta i 10 år. Tiden är din vän där, passar ju bra om man är 55 nu, s.a.s. :wink:

ITP1 ger insättningar på 4.5% av din lön upp till 7.5 ibb så fort du börjat jobba. Om man är ung och alltid har haft ITP1 är det ju rätt bra, lååång tid med ränta-på-ränta.
(Allt över 7.5 ibb betalar AG in 30% av till din ITP1.)
Tyvärr kan man bara placera 50% av alla ITP1 pengarna enligt eget huvud – alltså i en fondförsäkring med aktie-index-fonder. Det är för att du inte ska tillåtas “ta för stor risk” = din TJP blir dålig när den ska betalas ut.

Nå: om du får en rejäl löneökning på säg 40% hos denna nya AG så är det väk ok ändå, tycker jag. Du kan alltid spara skattade pengar på ett ISK, det har t.ex jag gjort i många år.

Man kan tänka så här: antag att du vill spara lika mkt oskattade pengar (i %) hos din nya AG som du har totalt idag in i din ITP2: (30000+ / mån).
Du har fått besked om att ITP1 skulle ge dig 18000/mån tot i inbetalning, ja? Med din nuv lön, hos nuv AG, gissar jag.

(33000-18000) / (1-0.556) = 33784

Så mycket högre lön (över 130k /mån) måste du få hos ny AG för att det ska gå plus minus noll.

Summa summarum: din pensionsrådgivare har rätt. Om du inte får allra minst 35% högre lön hos din nya AG och sen sparar själv på typ ISK/KF det beloppet då för din pension, har du fått en lönesänkning praktiken. Vad vet jag, det kan ju vara värt det ändå, om nya jobbet & AG är mkt bättre. Pengar är inte allt här i världen.

Och nu har du drygt 30000/mån i insättning till din ITP2 “premietrappa”. Med lön (100+30)k/mån. Om det är så det är, så ser siffrorna ut så här ungefär:
(12.2 x 100 + 12 x 30 - 76.2 x 7.5)x 0.36/12 + 4 = 34.255

Det här innebär att din “produktionsbaserade” lön, är pensionsgrundande i dina inbetalningar till premietrappan.
(Det är svårt att säga hur mycket inbetalningen till Alecta för lönedelen upp till 7.5 ibb är. Alltså det som efter 360 mån inbetalningar ska ge dig 10% av din slutlön i pension. Det beror på att Alecta hela tiden räknar ut detta för varje person, efter de förutsättningar som gäller individuellt och sen talar om varje månad för resp AG hur mycket de ska betala in. Så jag gjorde bara en approx gissning här.)

ITP1 blir så här, enligt Collectums räknesnurra:
Hur mycket betalas in till ålderspensionen?
100000 kr lön/mån → ITP-premie = 17 856 kr/mån

Ja, förutsatt att du bara får 100k /mån i fast lön hos din nya AG vill säga. Det är klart att om du får en rejäl lönesänkning i praktiken så blir det mkt lägre inbetalning till ITP1 också.
Om du får 155k /mån hos din nya AG, blir det enligt samma räknesnurra: ITP1-premie 34 356 kr/mån

Slutsatsen är som förut: om du ska få ett nollsummespel inkl TJP som du har nu, måste du få en mycket högre lön hos din nya AG som du är intresserad av.

Tack för informativa svar. Jag har bestämt mig för att vara kvar. Har dessutom räknat ut att jag skulle behöva producera 20-25% mer för samma lön jag har nu.
Detta har fått mig att inse att jag har mycket bra villkor.

Vad det nu kan vara värt: jag instämmer med din slutsats. Mycket bra villkor, ja (inte bara TJP biten). Om det inte är svårt att s.a.s. “stå ut” så skulle då jag vara kvar så länge jag kan :smiley: