Hjälp? Banken är på mig ang. min pension. (NOLL kunskap)

Hej,

jag är 36 år gammal och nyligen fått upp ögonen för fonder och etc, i helhet, har jag egentligen noll kunskap angående börsen.

Nu är min bankman på mig och har tryckt på att boka ett möte angående min pension, efter att han har kollat upp om det finns andra sätt som är bättre för min och hustruns del (han fick fullmakt för att titta om det är värt med förflyttningar och etc) återkom han och sade det att det finns alternativ som är bättre och etc… Att det finns marginal för bättre avkastning.

Har varit anställd inom kommunen sedan 2011, förutom två år där jag arbetade i en privat skola. Har aldrig rört någonting angående min allmänna och min tjänstepension, likväl frugan.

Vad skall jag tänka på i mötet med min bankman? Det är Nordea. Och i dagsläget har vi allt via Nordea, fondsparande, lönekonto, bolån.

Mvh
Tack för hjälpen

De vill säkert att ni börjar pensionspara i fonder, tror inte kommunanställda kan flytta sin TJP till Handelsbanken.

Om du är intressad av att pensionspara OCH om Nordea har några vettiga fonder du är intresserad av så hade jag förhandlat om mitt bolånerabatt som krav först.

Dock har inte Nordea ett jätteintressant val av fonder.

1 gillning

Den lägst hängande frukten är avgifterna. 0.2% eller så nära som möjligt. All min TJP ligger i den billigaste globala indexfonden på respektive plattform. På en del ställen så har jag även lagt till 20% Sverige.

Du behöver inga räntor heller om de skulle föreslå det.

1 gillning

Kan placeras 214 850 kr

Pensionsmyndigheten - (Premiepension)

" Kan ej placeras 1 101 064 kr

Alecta - ITP1 Alecta Optimal Pension (2400588005)

Alecta - ITP1 Alecta Optimal Pension (2400588006)

AMF - Avtalspension SAF-LO

KPA Pension - KAP-KL/AKAP-KL Traditionell försäkring

Pensionsmyndigheten - (Inkomstpension) "

Utöver detta sparar jag i LF Global, Spiltan Aktiefond Invest, Spiltan Global Invest (via Nordea)

Jag skulle kunna tänka mig att inkludera om det hjälper mig att få ner räntan. Men vad?

Det viktigaste som jag ser det är:

1. Har rätt risknivå (dvs högsta möjliga andel aktier) om du är bekväm med det. Detta då det är en så lång horisont (30 år) tills pension. Närmre inpå uttaget kan det dock vara idé att säkra upp med mer räntor.

2. Ha låga avgifter och håll det enkelt. 1% extra avgift på den miljonen innebär ju 10 000 kr varje år. En bred och billig globalfond räcker långt, kanske 10% Sverigefond/90% Global om man vill snitsa till det.

Min känsla utifrån vad du skriver är att du kommer få presenterat en lösning med flera dyra aktivt förvaltade fonder som säkert har presterat bra de senaste åren men det är ingen garanti för framtida avkastning.

Inför mötet, försök själv utröna vad du har för möjligheter att placera och presentera gärna den lösningen för banken. Skriv inte på något i sittande möte utan be att få jämföra hemma i lugn och ro. Lycka till :slight_smile:

1 gillning

Tja, du kan ju lyssna på vad personen säger. Och så svarar du att detta behöver du grunna på hemma.
Dvs ta inga beslut under mötet. Bankmannen kommer däremot jobba hårt på att du skall ta beslut under mötet. Denne vet att om du skall ta beslut senare hemma, så blir det med stor sannolikhet inte av. Men just att du inte tar beslut på sittande möte kan göra att du hemma i lugn och ro tar ett bättre beslut. Då kan du inte efteråt säga att du blev pressad till något. Den enda ansvariga är du själv.

Bankmannen vill sälja in Nordeas lösningar. De kan vara ok. Ungefär alla är tämligen likvärdiga. Så i grova drag spelar det ingen roll hur du gör.

(Här kommer någon autist att bli upprörd och mena att alternativ z minsann är ett epsilon bättre i något avseende. Så kan vet vara, men i min värld är det likvärdigt i alla fall).

2 gillningar

Steg 1: avboka mötet.
Steg 2: läs på lite själv.
Steg 3: leta upp en oberoende rådgivare och betala nån tusing för vettiga råd.

2 gillningar

Varför 3 om TS gör 2 på ett bra sätt?

1 gillning

Inget är konstigt eller ovanligt. Du har blivit uppringd av en telefonsäljare som bokat in ett möte med dig för att se om du är intresserad av att köpa någon av deras finansiella tjänster. Med lite tur bjuder säljaren på automatkaffe. Tacka inte ja till något du inte vill ha.

För att skriva att du har noll kunskap så verkar du ha järnkoll. Du vet precis var du har dina pengar i dagsläget, och det är mer än vad nästan alla har. Därmed kan du gissningsvis bedöma själv vilka tjänster du vill ha. Om inte, läs först https://www.smaspararguiden.se/ som har enkla sidor för sådant som vilken typ av fondspar som passar personer utan särskilda behov.

Tricket är ofta att hålla nere på antalet tjänster och deras avgifter. Som privatperson är man oftast intresserad av enklast och billigast. Det blir det sällan genom att köpa alla finansella tjänster från samma bank, men är prisskillnaden liten kan bekvämligheten vara värt en del.

1 gillning

För att ”läs på lite själv” inte riktigt räcker om man säger sig ha noll koll från början. Men om man är villig att ”läsa på mycket själv” till nära nörd-nivå så fungerar det ju bra. :sweat_smile:

1 gillning

Bankmannen kommer säga att du ska flytta alla pensioner till banken. Det är nog inget fel med det, men heller inget bra. Det viktiga är att det finns många och bra (billiga) fonder allt välja. För några år sen blev jag övertygad av SEB att flytta in alla pensioner dit, bara för att senare förstå att deras fondutbud för pensioner är mycket mindre än fondutbudet för vanligt sparande. Det blev en lång och seg process för att flytta pensionerna igen till annan bank.

1 gillning

Tack, absolut. Jag är lite medveten om att man skall försöka få så lite avgift som möjligt, det är också en smaksak men vill absolut inte “förstöra” min pension.

Som jag har förstått det, kan jag inte röra på den stora summan, utan, det som är på ca 200 000 sek. Vilket är premiepensionen.

Jag kommer blankt säga nej utan att min bankman visar dennes tänkte lösning kontra en annan lösning som jämförelse.

Tack, lite så har jag också tänkt. Ta en Global och en Sverige-fond men har då tänkt 80-20, då jag inte vill “förstöra” min pension. Och visst är det endast premiepensionen jag flyttar och inte hela pensionen som är på ca 1mille?

Ok, ja, ska utgå ifrån att det är en försäljare/ mäklare framför mig som utgår från företagets bästa och inte min. Jag kommer att vilja få olika jämförelser, som är bäst för min del. Däremot, om det gynnar mig, att ha en lite högre avgift på Nordeas fonder (det kanske rör sig om 0,10-0,20 i skillnad) men däremot få ner räntan lite mer - Så kanske jag ändå tackar ja till deras “lösning”.

Däremot, min oro är - Det är väl inte hela pensionen utan endast premiepensionen det handlar om?

Exakt, ja, helt nollad är jag nog inte efter en liten eftertanke.

Jag skall vara benhård, om de vill ha mig som helkund, så får de först lägga fram olika lösningar med minsta årsavgiften, och, om de vill att jag skall tacka ja till deras egna lite dyrare lösning, kommer jag att försöka kräva ränterabatt. Och om de inte kan möta mig, så kommer jag att säga nej och ta tag i det senare.

Ok, så pass.
Men visst kan jag endast flytta på min premiepension och inte den stora delen på 1 mille?

Jag kommer att kräva ränterabatt, om inget annat kan erbjudas av dem, eller, tacka nej. Tyvärr kan jag inte begära ner amorteringen från 2% till 1% då jag ligger på 80% belåning.

Det är förmodligen bara tjänstepensionen det handlar om för det är den som går att flytta ibland. Du har listat Alecta, AMF och KPA.

Premiepensionen ligger på Pensionsmyndigheten och den går inte att flytta så Nordea är nog inte intresserade av den. Behåll AP7 Såfa där.

Inkomstpensionen är inte heller något att göra åt annat än att jobba många år heltid.

1 gillning

Perfa. Och tjäntepensionen är den som är på summan ca 200 tsek, eller hur?

Ok, resten låter jag vara som det är.

Precis, det är ju inte alla tjänstepensioner som kan flyttas.

1 gillning