Hej,
jag är i 30 - års åldern och har inte en vanlig tjänstepension som investeras. Istället har jag en “avgiftsbestämd ålderspension”. Det avsätts 4,5% av bruttolön till detta upp till 7,5 inkomstbasbelopp. Över den inkomsten och till taket på 30 inkomstbasbelopp avsätts 30% av inkomsten. Ett inkomstbasbelopp är ca 66800kr.
Jag räknande lite snabbt på detta och eftersom pengarna inte investeras så blir det ingen vidare ränta-på-ränta och på de typ 30 år kvar till pension blir ju skillnaden påtaglig jämfört med en vanlig tjänstepension. Tänker jag rätt?
Ett sätt att förbättra min situation är att löneväxla och därigenom välja vad jag investerar den delen i och dessutom så blir den summan jag löneväxlar 6% mer i insättning varje månad.
Min fråga är om jag tänker fel eller är det smart av mig att löneväxla 6000kr/månaden? Min bruttoinkomst är 54000kr/månaden.
Procenten av lönen som avsätts verkar stämma med en “vanlig” tjänstepension, om jag uppfattat det rätt. Men det är märkligt att de inte investeras alls. Ligger de på ett sparkonto?
Löneväxling är bara fördelaktigt om månadslönen ligger över 45 865 kronor efter löneväxlingen om jag minns rätt. Annars är det bättre att investera lönen själv.
Det är den korta versionen jag fått lära mig. Men det finns nog många, bättre pålästa människor här på forumet.
Är du säker på att det inte är vanlig tjänstepension?
Från ett av mina jobb som anställd på en region så har jag avgiftsbestämd ålderspension som går in i KPA via pensionsvalet.se. Där kan jag välja hur mina pengar ska förvaltas.
Som @HerrM säger är det endast fördelaktigt att löneväxla för pension om bruttlönen efter löneväxlingen är 45 865 kronor. I ditt fall med 54 000 kr/månad bör du max löneväxla 8000 kr/månad.
Ja precis det är inte en vanlig tjänstepension detta. Men syftet är att efterlikna en vanlig tjänstepension, därav 4,5%. Utvecklingen kommer enbart att följa prisbasbeloppets utveckling.
Det låter som det saknas lite information om hur det hänger ihop. Jag begriper inte riktigt eller vad du ska kunna göra varken åt det eller något annat.
Kollektivavtal borde finnas? Vad säger facket?
Om du är kommunanställd kan jag inte för mitt liv förstå varför du inte skulle ha en riktig tjänstepension? Låter helt uppåt väggarna… skulle prata med arbetsgivaren/facket om detta om jag var du.
Det stämmer det du skriver i stora drag. Avtalet för förtroendevalda kan ses lite som en förmånsbestämd pension men med det procentuella avsättningarna som du skriver.
Att kommunen då har en skuld till dig fungerar på samma vis som förmånsbestämd pension vilket är helt i sin ordning och inget att oroa sig över. Sen kan man ju alltid fråga sig om det är bra eller dåligt rent avkastningsmäasigt då det ju beror på hur inkomstbasbeloppet förändras framgent samt hur din löneutveckling blir, hur länge du kommer jobba och hur länge du kommer leva. I ditt fall är ju också pensionen livsvarig vilket ”vanlig” tjänstepension inte är om den är premiebestämd.
Vad gäller löneväxling så är ju det smart såvida du vill förstärka din pension och dessutom få en del som är lite mer fri att styra över själv. Och vilket belopp som är bra har några andra redan svarat på samt att det så klart måste vara ett belopp som du känner dig bekväm med sett till din ekonomi i stort
Jag hade inte förstått skillnaden att denna del alltså är livslång så tack för det!
Om man omfattas av OPF-KL, dvs. inte en tjänstepension är man då berättigad till att göra avdrag för att man saknar tjänstepension? Det jag läser mig till i inkomstskattelagen handlar om anställning och detta är ju ingen anställning när man är förtroendevald utan OPF-KL ska ju “ersätta” just det, men enligt mitt tycke blir det ju avsevärt sämre. Då menar jag om man räknar beloppet som avsätts och du räknar ränta på ränta i ca 30 år. Vet du hur det funkar med den saken? Jag är verkligen ingen expert i detta eller sysslar med dessa frågor på daglig basis, så detta är ju inte helt lätt!
Men att räkna på min inkomst och årligen se vad 4,5 % avsättning med en avkastning på 4-8 % per år skulle ge gör ju att man minst sagt får en klump i magen, när det nu handlar om ganska många år. Jag kommer ju inte vara förtroendevald på detta sätt till jag är 65 år.
Jag är inte helt säker på den frågan men jag tror inte du har rätt att göra avdrag i och med att du trots allt får en form av tjp. Så det skulle förvåna mig om det gick tyvärr.
Ja alltså det behöver inte bli avsevärt mycket sämre då det beror på så många faktorer som jag skrev i tidigare inlägg. En ”vanlig” pension som man kan investera själv vet man ju inte hur den går. Det kan ju bli 30 år av sidledes börs och då är ju det ganska dåligt. (Även om det förefaller osannolikt, men ändå)
Men det är ju precis så här alla som har har förmånsbestämd pension har det och det är ju ganska många, även om det håller på att fasas ut för att arbetsgivarna tycker det är krångligt och dyrt för dom. Men likväl finns det hundratusentals personer i Sverige med den typen av pensionslösning. Men… det hjälper ju inte dig i den frågeställningen du har.
Så ska man hårdra det lite och gissa lite på framtiden så kan det ju vara en dålig affär rent pensionsmässigt att vara förtroendevald så som systemet ser ut gällande just pension. Sen är ju inte pension allt livet handlar om så gillar man uppdraget så kan ju det väga upp en ev lägre pension på just tjp delen. Man får helt enkelt komplettera på annat sätt. Som så många andra också måste göra.
Jag har inte så många mer bra svar att ge tyvärr men häng inte upp sig på bara pensionen vill jag ändå skicka med. Livet handlar om mer saker än några 1000 lappar till i pension. Tänk på att du ska gå till jobbet varje dag i 30 år till och då är det kanske viktigare att det är roligt och tillfredsställande