Försäkringar smyghöjs och du som kund är ointressant?

Upplevt att försäkringsbolaget vi har smyghöjer premien mer än ofta. Ibland hävdar man i försäkringsbrevet att NU har försäkringen blivit ÄNNU bättre. Det är sällan små höjningar utan relativt sett ganska mycket. Och ju längre vi har varit kund desto ointressantare är vi.

Kunde inte sova imorse, steg upp, bryggde starkt kaffe och satte mig ned men våra två bilförsäkringar och jobbade igenom nätet en timme ungefär. Resulterade i att jag kan teckna nya försäkringar till båda droskorna som t.o.m. är något bättre till totalt 3 400 kronor lägre per år! Det blev en bra timpenning.

Det tråkiga i sammanhanget, anser jag, är att ju längre man varit trogen kund desto mer borde man uppmärksammas och kanske premieras. Men icke då - försäkringsbranschen tycks inte förstå kundvård, åtminstone inte vissa bolag.

Vad är din erfarenhet?

5 gillningar

Jag (I Tyskland) byter ström/försäkring/internet i stort sett varje år då man får nykundserbjudande som oftast är på mellan 50 upp till 100€. Tycker det är tråkigt att det är så, att man måste hålla på och byta, även om det är enkelt.

Men blev förvånad då jag i veckan fick email från gymmet som skrev att de höjer priset, men att nuvarande kunder får ha kvar samma pris.

Japp, trogenhet lönar sig inte. Bytar försäkringsbolag varje år i princip då det alltid är billigare att byta. Tycker det är värt 1000-2000kr för den timmen det tar att byta.

Lojalitet lönar sig sällan, varken som kund eller arbetstagare. Jag brukar exempelvis ringa till Telias uppsägningsavdelning en gång om året för att bibehålla mitt bredbandspris. Se till att byta arbetsgivare var tredje till femte år

Det är ju inte riktigt sant, de flesta bolag ger skadefria kunder rabatt. Sedan kanske premien höjs ändå, men det beror ju mycket på att många kör som idioter. Det är många som håller på med mobilen, kör för fort, inte håller avstånd etc så det blir ju dyrt med bilförsäkring

I försäkringsbranschen kan man prishöja 25% med förväntan om att kunden stannar. Naivt.

I min bransch skulle den som försöker höjer priser i den omfattningen först få ringa runt och be alla kunder om ursäkt. Sen åka till alla med smörgåstårta, sen böna o be på sina knän. Då kanske, och med lite tur skulle vi som bäst ha 10% av kunderna kvar. Kanske ska börja sälja försäkringar ist :thinking:

Jag hade liknande problem när jag försökte hitta de billigaste försäkringar, elavtal, internet mm. Ofta erbjuda de rabatter och specialpriser som sedan gäller bara under några månader eller ett år. Har nu valt andra avtal som är kanske 5% dyrare än de rabatterade priser man kan få men inga bindningstider och slipper omförhandling varje år. Har ICA Försäkring för hem, bil, hund och olycksfall och alla deras höjningar har varit rimlig (3-5%) de sista åren.

2 gillningar

Ja, de smyghöjer hela tiden tycker jag, jag fick nog för ett par veckor sedan och började jämföra på nätet, vips så tog jag bort två st försäkringar och fick bilförsäkringen ca 180kr/månad billigare i samma bolag.
Man får vara lite aktiv vad det gäller det mesta, tv, telefon, lån, försäkringar etc…

Bilen har jag hos LF, där jag är
Guldkund och därmed får bra rabatt. Jag är nöjd med dem, undantag banken som kändes förvirrad när jag behövde ha kontakt med dem.
Nackdelen med guldkund är ju att tar jag bort ngn tjänst blir rabatten lägre på samtliga försäkringar/tjänster och då har jag inte hittat ngt som blir billigare.

Förut drev comhem mig till vansinne. De gjorde precis som du beskriver, ”förbättrade” ngt jag inte ville ha men höjde med någon hundralapp. Ändrade förutsättningar för fasta telefonen och om jag tog bort den bröt jag paketpriset och blev av med rabatten. När jag bad att få säga upp allt blev det plötsligt andra tongångar. Från 1300kr/månad till 250kr, minus fast telefon.

Mobil, tv och bredband brukar jag förhandla om årligen numera. Tivo guld, en del Streaming inkluderat och bredband för 349kr/månad. Pratade med 3 igår. Blev omgående kopplad till deras ”lojalitetstelefon” och fick ned priset till 99kr/månad (har haft 149kr/månad i ett år men skulle upp till 199kr nu, blev alltså halvering av priset).
Så om man själv ringer och påpekar vilken trogen kund man är brukar det kunna löna sig :slight_smile:

Elen förhandlar jag också om ibland.

Förra året var LF dyrare är IF och jag är också guldkund. Ringde LF och frågade om de kunde matcha men det ville de inte. I år höjde IF och LF var billigare så tecknade hos LF istället.

Inte lönt att vara trogen.

Flyttade du hemförsäkring och annat också när du flyttade bilen? Eller var de övriga försäkringarna ok i pris jämfört med andra? Tänker ifall du blev silver- eller bronskund istället och hur priserna var då…

Nope, hemförsälring har jag haft hos LF hela tiden då de är billigast här.

1 gillning

Vi hade också en intressant dialog med LF i Augusti. De höjde LF Bil vad vi tyckte var omotiverat mycket. Anledningarna, efter flera samtal, visade sig vara “specifika ökningar för bilmodellen” och “den allmänna kostnadsökningen i samhället”. De ville inte matcha.

Precis som du säger sedan är villkoren för Guldkund just boendeförsäkring, vardagsekonomi och långsiktigt sparande. Inte fordonsförsäkring…

Jag har 25% rabatt på bilförsäkringen hos LF Skåne…så för mig tycks den vara en del av Guldkund.

Bilförsäkring är en del av guldkundsrabatten men inte ett krav för att få den. Hemförsäkring är det däremot…

1 gillning

Jag också. Men trots rabatt var LF dyrare, förra året.

Ok, då ger jag mig :sweat_smile: då var den verkligen dyr :see_no_evil:

Samma som många andra säger här så är företagens fokus på att ta varandras kunder, inte att ge bra deals till de som redan är kunder. Byter avtal på ganska mycket årligen. Med elhandel har det vissa år varit 2-3 gånger. Bredband kan också ha bra ny kund erbjudande, och man kan tom växla vem som tecknar avtal om man har sambo för att få samma nykundserbjudande flera gånger.

Håller med dig helt och hållet, trogen kund betyder ingenting längre! Tyvärr kräver det att man måste regelbundet gå igenom det mesta alltifrån försäkringar till andra abonnemang. Man kan spara mycket pengar på att göra det men det kräver ett intresse och tid. Jag har släkt och vänner som inte orkar eller kan för dem blir det allt som oftast dyrt.