Hoppar gärna runt bland mobiloperatörer, internet och andra leverantörer där det kan bli ganska många hundralappar sparade om man håller koll. Oftast tar det lite tid och ansträngning att ändra.
Mitt investerande och sparande är tvärtom. Någon enstaka procent skillnad hit och dit i sparränta på buffertkontot gör liten skillnad på ett år för mig. Vill heller inte hoppa mellan indexfonder så fort en mindre justering görs, de flesta fonder ger liknande avkastning. Både min Swedbankfond och LF globalfond ligger hack i häl om man kikar på senaste 5 åren. Så fokus för mig är på att månadsspara, inte försöka tajma och optimera.
Jag är nog lat och förr, inte nu längre, tyckte jag att det var jobbigt att ringa.
Främsta anledningen är nog att jag inte vill byta bort något jag vet fungerar bara för att spara lite pengar. Om det jag byter till fungerar sämre är det inte värt besväret även om det blir billigare.
Mobil, bredband och tv har setts över vid black friday i ett antal år. Byter till mest passande erbjudandet.
Elbolag efter ett år med rabatt, ska göras nu i veckan. Byter till billigaste.
Bank varje gång ränterabatten närmar sig slutet. Byter inte så länge jag får ett konkurrenskraftig erbjudande (måste inte vara det absolut bästa alltså). Har inte behövt byta hittils iaf
Försäkringar lite då och då, men tycker det är jobbigt att jämföra, framför allt villan. Har bra erfarenhet av mitt nuvarande bolag vid skada, de är relativt dyra men när man börjar dyka ner i vilkoren hos billigare så finns det alltid anledningar till att de är billigare. Fick ett erbjudande nu senast av ett annat bolag som var bra mycket billigare, men då täcker de t ex bara tätskikt i 15 år, mitt nuvarande bolag har 25 eller om det var 30 år. Mitt hus är precis på väg att fylla 15 så det känns riskabelt att plötsligt inte ha badrummen täckta för att spara ett par tusenlappar.
Japp men inte alltid. Tjänar jag mer än 2% skillnad så bytar jag. (undantaget indexfonder). Ibland av ren princip då man oftast blir straffad med att vara trogen.
T ex BF brukar vara en bra tid att uppdatera abonnemang. Brukar räcka och hota med uppsägning. Tar inte många minuter och kan spara några tusen, tycker det är bra timpeng.
El bytar jag en gång om året, mest av principsak. Sparar oftast bara något öre per kwh men sen ringer oftast gamla bolaget upp efter ett halvår och tar tillbaka en för en femhundring eller nåt. Eftersom bytet tar ca 3 minuter med elskling så är det en no brainer.
Är själv dålig på detta, men styrelsen i min BRF är fenomenala på att omförhandla i princip allt varje år. Har hållit nere kostnaderna mycket effektivt under inflationsåren!
Jag är beredd att byta det mesta. Tycker det är relativt liten ansträngning för att spara en del. Det ger mig även möjlighet att ha koll på samt utvärdera vad jag har/får.
Hem- och bilförsäkring ser jag över varje år; har till och med kalenderposter som ska påminna mig om detta innan försäkringen hinner förnyas. Hemförsäkringen har jag behållt några år eftersom det inte varit värt att byta men bilförsäkringen lyckas jag hitta betydligt billigare varje år.
Elbolag har jag inte varit så aktiv med att byta, har kört det som bostadsrättsföreningen rekommenderat och har funkat bra. Har inte så stora elkostnader att det skulle vara värt att optimera.
Mobilabonnemang kör jag på det egna aktiebolaget men är nöjd med valet. Förr när jag körde privat bytte jag när jag köpte en ny mobiltelefon och har därmed provat de flesta mobiloperatörerna. Den jag har idag är bäst för mig.
Streamingtjänster kör jag på tills de höjer priset markant. Nu senast HBO som dubblar sitt pris när de byter namn till Max. Nej tack, då säger jag upp och påbörjar senare i någon månad eller så tills jag tittat ikapp det som är intressant.
Bank har jag bytt två gånger: en gång när jag tog bolån och en gång för att jag blev skuldfri. Bolån har jag flyttat en gång men då var planen från början att den nya endast skulle vara i två år tills jag blev skuldfri.
Tjänstepensioner har jag flyttat en gång och är nöjd med valet. Kan dock tänka mig att flytta en gång till när man har större frihet med t.ex. ITP men lösningen jag har nu funkar okej.
Sammanfattningsvis kan man säga att jag byter där jag ser besparingar som överträffar mödan att byta, men också ibland när tjänsten är bättre (t.ex. mobiloperatör eller streamingtjänster).
Jag bytte elbolag nyligen av ideologiska skäl (gillade inte deras ändrade syn på hållbarhet), annars ska det nog till ganska mycket för att jag ska byta något. Det måste handla om mer än någon hundring per år. Förutsatt att tjänsten fungerar bra och är likvärdig hos leverantörerna.
Håller mig oftast också till samma märke på mobil, sportklocka etc för att jag är en vanemänniska men också för att det gör livet enklare. Bytte tex till en nyare sportklocka nyligen och då tog jag samma märke som innan så att gamla laddaren och pulsbandet funkar också till den nya. Dom effekterna är kanske inte lika tydliga med tjänsteleverantörer dock.
Byter
Elbolag: 1 gång per år
Mobil: Har ett oslagbart för våra behov (två vuxna) så är där ligger jag lågt
Försäkring: Svårslaget här också men kollar marknaden emellanåt.
Bredband: Var tredje månad, tvungen att välja fiber och finns ofta halva priset (200 kr istället för 400 kr)
Är väl ca 1-2 timmars arbete för 1500 kr.
Beror helt på vad man har för timlön om man tycker det är värt det.
Ibland går det att kombinera bra deals med eurobonus eller refunder (cashback) och då kan timlönen bli 50-100 % högre.
Prenumerationer på appar, tidningar och streaming-tjänster byter jag rätt ofta. Dels för att ta del av introduktionserbjudanden dels för att behovet ändras och man tröttnar rätt fort på innehållet.
Mobilabonnemang brukar jag skala upp eller ner efter säsong (behöver mer surf på sommaren) men håller mig till samma operatör så länge allt funkar och det känns prisvärt.
El, försäkringar och bredband brukar jag byta ca 1 gång per år.
Jag har inget bolån och endast en liten buffert på ett sparkonto så jag ser ingen poäng med att byta från Ica Banken som jag har idag. Men skulle någon komma med ett fantastisk erbjudande så skulle jag säkert nappa.
Som andra sa, tycker allmänt att arbetsinsatsen i att se över sina fasta kostnader regelbundet är väldigt liten i jämförelse med besparingen. Men jag jagar inte erbjudanden hela tiden utan ser över kostnader kontinuerligt 1-3 gånger per år, när det passar.
Optimeringsdjävulen hos mig börjar lugna ned sig sen jag blev förälder. Man orkar inte lika mycket längre.
Försöker surfa runt gratis alternativen och försöker ta bort saker jag inte behöver. HBO Max försvinner i juli för min del. Lika så Amazon Prime. Bytte nyligen från Hedvig till LF på bilförsäkringen då maskinskadan är på 10 år på LF och min bil fyllde 8 år nyligen.
Tog precis ut amorteringsunderlaget från Danske Bank då jag tycker att jag har för hög ränta när jag har belåningsgrad på 32% på bostaden. Får se när den dyker upp och sen ska jag förhandla.
Bytte elbolag nyligen från Telge Energi till Fortum för att slippa årsavgiften i ett år. Efter ett år så byter jag.
Man ska ju vara otrogen mot allt och alla, förutom frugan är min devis.