Lite med avstamp i detta inlägget. Hur resonerar ni?
Jag har börjat kika bolån efter att jag blev missnöjd vid senaste bankmötet.
Men funderingarna på vad det är värt har dykt upp. Eller snarare hur jobbigt min fru tycker det är.
Jag är väl lite udda som snarare tycker det är lite roligt med sånt här. Jag känner inte bara att det är av ekonomiska skäl utan lite av en principsak. Folk i allmänhet (alltså inte RT-medlemmar ) pressar ju bankerna för lite. Accepterar dåliga sparräntor och för höga låneräntor.
Därför blev jag nyfiken.
Hur mycket behöver du minst tjäna per år för att driva igenom ett bankbyte?
Nu tänker jag på huvudbanken/vardagsbaken, dit du får din lön. Ja ni fattar.
Räkna in totalen. Bolån, kortavgift osv.
< 500 kr
500-1000 kr
1001-1500 kr
1501-2000 kr
2001-3000 kr
3001-4000 kr
4001-5000 kr
5001-7000 kr
7001-9000 kr
Över 9000 kr
Det är i huvudsak inte kostnaden som avgör vilken bank jag väljer.
Jag kör många olika banker för de olika tjänsterna, betala räkningar, kreditkort, bostadslån, fonder, osv. Det är inte så jobbigt att byta var man har sitt kort, bostadslån, investeringar, man måste inte flytta var man betalar räkningar bara för att man flyttar annat.
Ska erkänna att jag har väldigt lite pengar på min huvudbank, majoriteten ligger i andra banker, som erbjuder bättre ränta och sen föredrar jag att ha mina största investeringar på banker jag inte loggar in i så ofta.
Sen har jag 0kr i lån, så att byta vardagsbank skulle inte ge några ekonomiska vinster. Men skulle aldrig ha min buffert på min vardagsbank.
Bor man i lägenhet med bolån så tillkommer en pantsättningsavgift som brukar ligga på 1% av prisbasbeloppet (runt 500 kr). Det sätter ju en lägre gräns för vad som är värt att byta bank för.