Undersökning. Vad krävs i sparade pengar för att du ska byta bank

Lite med avstamp i detta inlägget. Hur resonerar ni?

Jag har börjat kika bolån efter att jag blev missnöjd vid senaste bankmötet.

Men funderingarna på vad det är värt har dykt upp. Eller snarare hur jobbigt min fru tycker det är. :laughing:

Jag är väl lite udda som snarare tycker det är lite roligt med sånt här. Jag känner inte bara att det är av ekonomiska skäl utan lite av en principsak. Folk i allmänhet (alltså inte RT-medlemmar :wink: ) pressar ju bankerna för lite. Accepterar dåliga sparräntor och för höga låneräntor.

Därför blev jag nyfiken.
Hur mycket behöver du minst tjäna per år för att driva igenom ett bankbyte?
Nu tänker jag på huvudbanken/vardagsbaken, dit du får din lön. Ja ni fattar.

Räkna in totalen. Bolån, kortavgift osv.

• < 500 kr
  • 500-1000 kr
  • 1001-1500 kr
  • 1501-2000 kr
  • 2001-3000 kr
  • 3001-4000 kr
  • 4001-5000 kr
  • 5001-7000 kr
  • 7001-9000 kr
  • Över 9000 kr
  • Det är i huvudsak inte kostnaden som avgör vilken bank jag väljer.
0 röster

Jag kör många olika banker för de olika tjänsterna, betala räkningar, kreditkort, bostadslån, fonder, osv. Det är inte så jobbigt att byta var man har sitt kort, bostadslån, investeringar, man måste inte flytta var man betalar räkningar bara för att man flyttar annat.

2 gillningar

Ska erkänna att jag har väldigt lite pengar på min huvudbank, majoriteten ligger i andra banker, som erbjuder bättre ränta och sen föredrar jag att ha mina största investeringar på banker jag inte loggar in i så ofta.

Sen har jag 0kr i lån, så att byta vardagsbank skulle inte ge några ekonomiska vinster. Men skulle aldrig ha min buffert på min vardagsbank.

1 gillning

Det räcker med ett drygt bemötande…

5 gillningar

Har aldrig hänt mig. Då har jag ändå 4 olika banker.

Har bytt bank flera gånger pga bristfälligt bemötande, efter flera byten har jag hittat en som har bra personal.

2 gillningar

Jag tror det är lättare om frågan avgränsas till ”vad krävs för att du ska flytta ditt bolån” för annars blir det …snårigt :smiley:

Eller fråga om det mitt citat handlade om… nämligen ”hur mycket måste du tjäna på flytten för att din partner ska gå med på att byta vardagsbank” :rofl:

1 gillning

Bor man i lägenhet med bolån så tillkommer en pantsättningsavgift som brukar ligga på 1% av prisbasbeloppet (runt 500 kr). Det sätter ju en lägre gräns för vad som är värt att byta bank för.

Nej, man måste inte, men min erfarenhet är att det krävs för att få bästa räntan.

1 gillning

Betalar 0 för min nuvarande huvudbank (Revolut) men skulle nog kunna tänka mig att byta om jag fick €100 om året för besväret.

Bytte bank för att få fysiska besök när jag önskar och fick dessutom även väldigt bra bemötande. En egen bankperson var viktigt för mig.

1 gillning