I tider när bolåneräntor ändras ofta och mycket, så verkar vissa banker hänga med snabbt och andra ligger efter. T.ex. så har Hypoteket normalt sett låg ränta över tid, men just nu finns det storbanker som kan ge ganska mycket lägre ränta. Har man stora lån så kan det handla om flera tusen i månaden i skillnad.
Om man har rörlig ränta och inte har lojalitet till en bank, skulle man ju kunna flytta bolånet ofta för att optimera och hitta lägsta räntan för tillfället. Ibland kan man också få “lock-ränta” när de vill locka dig att byta bank.
Finns det några nackdelar med detta, eller något som gör det svårt/omöjligt?
Det går absolut att göra så, lojalitet till företag och speciellt banker är en löjeväckande idé.
Nackdelarna ligger väl i att det dels finns uppläggningsavgifter som gör att det kostar en slant att byta, så återbetalningstiden blir längre än bara differensen på räntan. Sen bör man inte räkna bort tiden det tar att få till själva bolånet med allt det innebär. Fixade nyligen nytt bolån, och mängden telefonkö, snack med handläggare, skickande av mail och att ta ledigt för fysiskt möte på banken gjorde det inte roligare direkt. Beroende på vad jag värderar min egen tid till så kan det mycket väl bli dyrare i slutändan än att bara ta “färdigförhandlat” från t.ex. SBAB
Det verkar dock inte vara så krångligt. Jag kollade t.ex. Skandiabanken, och om jag ansöker på hemsidan får jag 0,9%-enheter rabatt utan att förhandla, vilket skulle ge 0,38%-enheter lägre ränta än hos Hypoteket. Med ett lån på 7M blir det 2216kr/månad i räntebesparingar. Inga uppläggningsavgifter heller.
Jag håller med dig ang. lojalitet. Visste kan det finnas en poäng att vara lojal ibland, om man själv har någon vinning av det, men jag har inget sånt beroende.
Jag skulle gissa att det är enklare att flytta bolån än att skaffa ett nytt, eftersom man redan är “godkänd” av den tidigare banken, och den nya banken får gärna hjälper till eftersom de får en gratiskund.
Men jag är fortfarande orolig att jag missar nån hake. Kan man bli rödlistad hos banker och inte få komma tillbaka senare?
Hypoteket och Stabelo var konkurrenskraftiga när ränteläget var lågt. I nuvarande läge verkar deras affärsmodell inte fungera lika bra. Det var flera månader sedan de var konkurrenskraftiga tyvärr.
Har aldrig hört talas om att någon blivit nekad att komma tillbaka som kund till en långivare i framtiden. Byter du extremt mycket (typ varje månad eller så) kanske de tröttnar lite, men förmodligen matchar de bara den andra långivarens erbjudande istället.
Hej alla,
Nu har jag kommit i detta läge, jag har en ny bank som jag trivs med men fått ett erbjudande från en gammal långivare som gör att jag skulle spara 15 000 bara sådär och sen är jag inte rädd att gå tillbaka eller flytta lånet för ett nytt erbjudande, för mig är det stora pengar att blunda för.
Så min fråga är om det är någon som bytt lån ofta nu när det kommer mycket erbjudande när bankerna har stora marginaler som mött svårigheter eller fått frågor angående varför de många bytena, kan de neka en lån?
Det borde va lugnt. Även om man mot förmodan skulle “bränna” sina broar hos en storbank så finns det ju några till på kö.
Dom har inga problem att byta personlig bankman, kontakt för bolån, ta bort människor överlag och ersätta med chatt, telsvar, mötesbokning för svar på minsta fråga. Så varför var empatisk och lojal mot dem när det så tydligt är 100% business och man är bara en siffra i alla lägen.
Jag håller med att servicen är dålig hos många banker och bara fokus på resulatat men det är det jag menar att dekanske bojkottar en för at man blir endålig affär där de lägger mycket tid för att tjäna påsikt men då de i historiken ser att man bytt lån ofta avstår att erbjuda en ett nytt lån, det blir för struligt.
Kan bankerna se någon statistik eller historik på hur mycket och ofta jag bytt bank om jag inte varit hos dem innan, typ bilhistorik Carfax?