Hypoteket o höga räntor jmf banker

Hej,

Någon som har några reflektioner kring detta. Det låter ju inte bra. Eller är det inte hela sanningen.
Själv bytte jag till Hypoteket för något år sedan.

”• För ett år sedan erbjöd Stabelo och Hypoteket de lägsta rörliga boräntorna, nu har de halkat efter i konkurrensen med större aktörer.
Hypoteket marknadsför sig med “låga räntor” men erbjöd i mars den näst högsta snitträntan på rörliga bolån, enligt jämförelsesajten Compricer.”

1 gillning

I en tuffare marknad där den internationella kapitalmarknaden fokuserar mer och mer på hypoteksinstitutens egna kapital får nya aktörer svårare att hävda sig. De har ju inte varit igång tillräckligt länge för att göra detta jämfört med storbankerna.

I några tidigare inlägg har jag skrivit att om man erbjuds ungefär samma villkor i en etablerad storbank som en nyetablerad aktör så välj banken. Uppenbarligen var detta rätt.

4 gillningar

Men finns det då någon anledning att stanna kvar hos dessa ”uppstickare”, det är väl bättre att byta till en traditionell bank?

Eller vad säger t ex Hypoteket?
(Någon som kan pinga dom?)

Jag lämnade precis Hypoteket, de matchade inte Ikanobankens ränta…

Kanske ska börja fundera på att byta. De har även lägre för mig.

Jämförde du @lodgen många banker/institut eller tog du första bästa som hade bättre ränta.

@MEG jodå jag jämförde många men landade på Ikanobank för att de hade inga “kringkrav” på engagemang och hade bäst ränta. Jag hade fått samma ränta på LF men då ville de ha både fondsparande och lönekonto och det enda sockret på toppen de erbjöd var 1 månda räntefritt.
Handelsbanken ko inte ens ner till samma. Hypoteket ville inte matcha. Nordnet hade lite lägre men många krav.

Ingen vet vad som händer i framtiden, speciellt på räntemarknaden. Det är möjligt att ägarna i vissa bolag sätter in mer Eget Kapital. Detta förbättrar ratingen och deras upplåning blir billigare.

I det korta perspektivet, välj det billigaste alternativet.

Finns det någon nackdel att byta institut ofta? T ex att de ser i historiken att man bytt ofta och inte får bli bolånekund —> blir fast hos ett institut som börjar höja räntorna mycket. Eller dåligt av ngn helt annan anledning?
Hur tänker ni andra kring detta t ex @janbolmeson?
Eller rent generellt kring att uppstickarna inte har så konkurrenskraftiga räntor längre nu när riksbanken har höjt räntan (den lär ju va på denna och högre nivå länge till).

En bank ser bara pantbreven, och inte hur många bankbyten som du har gjort.

Däremot är det inte någon fördel med många byten om man vill byta tillbaka till sin ursprungliga bank. Det vet jag själv som banktjänsteman.

Om en kund upptäckte att “det inte var grönare gräsmatta på andra sidan” var hen välkommen tiibaka. Skulle hen dra på nytt, var han inte välkommen åter. Vem vill lägga tid och kraft på någon som kanske är borta efter ett kvartal? Den kalkylen går inte ihop.

Att byta bank för några få 100-lappar är totalt meningslöst. Nästa vecka är det någon annan bank som är billigare. Handlar det i stället om tusenlappar skall du givetvis byta.

2 gillningar

Hej.

@DagWardaeus
@janbolmeson

Hur ser ni på trådskaparen @MEG s undran?

1 gillning