Hur vanligt är det att hoppa runt mellan leverantörer?

Sparkonto, nej. För jag vill inte riskera att banken ber om bevis var varenda jävla öre kommer från. Hört tillräckligt många stories om det.

Bolån: nej. För jag har svårt att veta hur länge man tjänar pengar på det. Kanske bara att en annan har lockpris just nu för att få kunder, och sen slutar de sänka efter nästa riksbakssänkning.

streaming etc: absolut, hela tiden

Ja, men det avgörs helt av “timlönen”. Bolån, fondavgifter och försäkringar brukar smälla högst för minst arbetsinsats. Likaså diverse abonnemang på streamingtjänster med mera.

Att byta lönekonto och sparkonto är inte aktuellt för att jag placerar så lite där.

2 gillningar

Som konsult ser jag lite annorlunda på detta, kanske mer ett försvar för att jag är lat :slight_smile:
Men jag värderar då min tid.

Om det tar mig timmar, dagar, veckor att byta så måste vinsten med bytet överstiga tiden jag lägger ner. Om något blir 100 kr billigare och byta blir det i min ekonomi inte alls en vinst.

Jag byter om någon annan erbjuder mig bättre tjänst, jag kastade ut 3 och Vimla som mobiloperatör och bytte till dyra tråkiga Telia för deras roaming i världen är den enda som fungerar. Jag var nyss i Mexiko och inga problem med Telia där.

Bytte bredband för några år sedan till fiber och bytte till Bahnhof för de står för internet-integretet, inte för de var billigare.

Helvetet skulle nog frysa till is innan jag hoppade runt mellan olika sparkonton, den tiden jag skulle få lägga skulle tas av tiden jag lägger på att köpa och sälja aktier. Kan jag öka mina aktier med säg 10.000 så vore jag en idiot om jag la den tiden istället på att byta sparkonton

1 gillning

Ja det gör jag.

Tyvärr är det vanligt att trogna kunder i en del branscher till och med får systematiskt lite extra prishöjningar varje år. Det insåg jag för mycket länge sedan.
Alla kollas mot konkurrenterna ibland när andan faller på eller priserna krupit iväg.
Försäkringar.
Mobilabbonemang
Elleverantörer
Sparkonton
huslån
Bredband
Bilreservdelar

Inte ovanligt att man hittar betydligt bättre deal med betydligt lägre kostnad.

• Nu senast mer än dubbelt så mycket data på mobilabbonemanget OCH mindre än halva priset mot gamla leverantörens “nya” dubblerade! pris. OCH ett bättre nät ( Telias)
  • Bildelar köps på postorder från Tyskland. Hård konkurrens där och mycket billigare på allt även motorolja etc.
    Även Svensktillverkade varor ( Lesjöfors) blev klart billigare av en vända ned till Tyskland.
2 gillningar

Postorder från Tyskland? Menar du någon tysk sajt eller postorder på riktigt? Har du någon länk att dela med dig av?

Kanske Amazon.de? Jag beställer därifrån ibland, de har ofta större utbud och är lite billigare än svenska Amazon.

Har 0 koll på bilprylar dock. :see_no_evil:

Är intresserad att byta bredband från Telia till Bahnhof, men vill behålla Tv och play från Telia.

Har fiber in huset.

Är det möjligt att ha bredband från en annan och TV från Telia?

Vad för TV/ Streaming har du?

Ja, leverantörer jämförs mot varandra regelbundet och jag är beredd att byta om, som flera andra också nämner, det inte är bängligare än det är värt. Har nyss bytt elbolag igen. Byter sparkonto nu när räntan försämras. Har flyttat bolånen ett par gånger de senaste åren. Det enda jag har beslutat mig för att inte konkurrensutsätta är personförsäkringarna.

Med detta sagt så är detta mitt “nya” jag som bara är 5-6år gammal. Gamla jag var dumlojal och höll för öronen och mumlade bingobingobingo när någon började prata privatekonomi… :smile:

(inlägg raderat av författaren)

Jag synkar mina bindningstider så jag har årsdag/mnd i April för alla mina avtal. Då kör man ett race med de stora sakerna som lån, el, tele, försäkringar etc.

Blir inte så mycket jobb då jag inte byter för kronor och ören utan gör en snabb överslagräkning för att se vad besparingen blir.

Sen byter jag ibland av missnöje eller för att en annan leverantör erbjuder högre standard/service.

1 gillning

Är dom så dumma att dom går med på det? låter ju synnerligen korkat.

Kostar det 500 kr i månaden att få en papperstidning 3 gånger i veckan??

1 gillning

Jag är beredd att hoppa mellan det mesta om det erbjuds liknande tjänst till väsentligt lägre kostnad.
Just bilförsäkringar kan man spara mycket på.
Bolån givetvis. Bredband och streaming.
Ofta behöver man ju heller inte byta. Räcker med att ringa och säga att - Hej jag har hittat leverantör xx som erbjuder samma tjänst som ni fast billigare, vad kan ni göra för att jag ska stanna kvar som kund hos er?

2 gillningar

Tror nog inte många skulle lägga dagar, veckor för att spara 100 kr. Men jag skulle absolut lägga någon timme på att spara 100 kr om det dessutom är 100 kr varje månad.

Att byta sparkonto tar några minuter och jag upplever inte att det är jobbigt överhuvudtaget, till och med lustfyllt på något vis. Det är förstås ingen stor vinst men många bäckar små…

Den lilla tid jag skulle lägga tas inte från någon “produktiv” tid som att peta runt på börsen, jobba, träna, umgås med barnen. Det finns gott om tid för allt det också. Finns till och med ett överflöd av tid till att skrota runt på RT.

Exempelvis

https://www.pkwteile.de/

Jag har beställt mycket från Tyskland senaste 10 åren.
Fungerat fint. Kommer typiskt på mindre än en vecka. Väl emballerat och frakten ligger på 100 till 150 SEK ( enhetsfrakt) . Jag har aldrig behövt returnera något.
Det har hänt någon enstaka gång att jag beställt TUNG eller klumpig pryl som gått till en terminal några mil bort, Annars normalt till närmaste postombud. Ibland flera paket för att få ner vikten per paket.
Det är lite speciellt. I Sverige säljer ex mekonomen ett fabrikat dom valt (hyfsat ok och och hyfsat dyrt!)
Om man söker på ex bromsskivor på tyska sajter får man ofta 6+ olika fabrikat som har olika pris. OM man kan sånt väljer man något man tror är bra ( ofta dom dyrare). Ex Brembo, Bosch. ATE. Om man inte har en susning skulle jag välja medel prisnivå minst och som finns i lager.
Jag girerar pengar numera ( går på 1 dag inom EU) om det inte finns klarna eller paypal efter att någon sajt lade mitt kortnummer på minnet och inte tog bort det trots att jag sa åt dom att göra det två gånger. Spärrade kortet, Minns inte vilken det var dock längre.
Jag köper även olja etc och andra bilvätskor ca 20 liter åt gången från tyska sajter. < halva priset.

1 gillning

Privat så kan jag hoppa runt om det “blir pengar av det” eller om om det finns principskäl. Jag är rätt nöjd överlag som det är nu, men hade säkert kunna spara in någon hundralapp om jag hade orkat.

Ex.vis. bytte sparkonto till ett med bättre sparränta när räntorna steg. Men orkar inte hoppa runt varannan månad för att optimera. Är beredd att byta bank om det är för stor skillnad i bolåneränta, men det måste bli värt jobbet.

På streamingsidan blir det en del hoppande, men det är mer för att rotera utbudet än att försöka fånga något välkomsterbjudande :).

I nuläget, väldigt sällan. Främst då jag anser att timpenningen blir alldeles för låg. Nu bor vi i hyresrätt, så t.ex. elförbrukningen är väldigt liten. Bredband kan jag tyvärr inte byta, då vi har en fast leverantör i huset.
Sen har vi inte så många andra fasta kostnader, hemförsäkringen är relativt billig, barnförsäkringen rör vi inte då vi vill hålla oss till en & samma (hoppas försäkringsbolaget inte läser här…).
Bilen vi har är en förmånsbil, så finns inte så mycket att förhandla där.

Så för egen del tror jag att vi inte har så mycket att tjäna/spara på att hoppa runt mellan olika erbjudanden.

Mvh,

Gör det med allt där jag tycker att vinningen är tillräckligt stor i förhållande till jobbet.

Byter elavtal årligen då nykundsrabatterna ofta löper ett år. Mycket snabbt och smidigt via tjänster som t.ex. Elskling.

Mat handlar vi där det är billigast. Willys, Lidl, Coop, ICA och Hemköp, vi är inte trogna någon viss butik utan går på extrapriser.

Bredband byter jag också årsvis i stil med elavtalen för att hela tiden få rabatt.

Streamingabonnemang har vi inte bortsett Spotify och där tycker jag att det är svårt att hitta en tillräckligt bra konkurrent att byta till.

Sparkonton hoppade jag mellan förut men det blev för mycket jobb för för lite pengar. Speciellt om de saknade bra funktioner som t.ex. SBAB har.

Bolån och försäkring har jag inte bytt då vi har bra/ok villkor. Det kan bli aktuellt att byta framöver om det dyker upp andra alternativ som erbjuder bättre.

Mobilabonnemang har jag redan billigaste som finns och att hoppa emellan för små nyskundsrabatter på några månader känns inte värt besväret. Telefon köper jag löst.

Anledningen till att jag gör det?

Spara pengar är ett skäl men man skulle kanske kunna invända och säga att om man istället fokuserade på intäktssidan kunde man tjäna mer, vilket är sant.

Ett annat skäl är att jag ogillar att bli blåst och betala för mycket, alt. om en leverantör gör något annat som irriterar mig.

Jag tycker också att det är positivt med aktiva konsumenter som bidrar till sund konkurrens. Anledningen till att t.ex. matpriserna skenade ett tag är bl.a. p.g.a. att folk inte är tillräckligt benägna att byta butik.

Det finns i princip inget varumärke eller återförsäljare som jag inte kan byta ut mot något annat billigare så länge funktionen är skapligt jämförbar.

1 gillning

Hur tycker du det fungerar att byta bredband? Deras kundtjänster brukar ju vara katastrofala om något går fel.

Tycker de har slutat med halva priset på bredband numera, vilka bolag har du på förslag.

Ja, naturligtvis vill jag alltid spara pengar (alltid ha det ha lägsta pris för samma kvalitet/kvanitet). Kollar på allt som finns på compricer att spara/tjäna mera på samt ex fack-avgift mm