Automatisk förnyad bilförsäkring utan meddelande först

Missade att säga upp min bilförsäkring hos LF, då jag ville byta till enbart trafikförsäkring. Såg nu att den förnyades den 1 april.

Jag har dock inte fått något meddelande om att den förnyas. Måste de inte skicka ett sådant meddelande, elelr kan de bara förnya en bilförsäkring? Har jag kanske två veckor på mig?

Har du kollat det finstilta i avtalet? Kan det vara så att det förnyas automatiskt om man inte aktivt säger upp t.ex. 30 dagar innan?

1 gillning

Bilförsäkringar förnyas alltid. Försäkringsbolaget får inte göra dig försäkringslös.
Dock så skall försäkringsbolaget meddela dig minst 30 dagar före förnyelsen om pris+innehåll i försäkringen.

Har du hunnit att betala förnyelsen?
Om inte så rekommenderar jag dig att teckna önskad försäkring på annat bolag och sen kontakta ditt nuvarande försäkringsbolag och säga upp försäkringen samma dag.

Hänvisa då till försäkringsavtalslagen.

I 2:a kapitlet paragraf 6 som handlar om Försäkringstagarens rätt att säga upp försäkringen i förtid
Här kan man läsa följande under punkt 4,

försäkringen har förnyats enligt 4 § och försäkringstagaren ännu inte har betalat premie för den nya premieperioden.

Det står även längst ner under 6§ o 2:a kapitlet följande:

Om försäkringstagaren efter förnyelse enligt 4 § tecknar en motsvarande försäkring hos ett annat försäkringsbolag utan att betala premie för den förnyade försäkringen, anses denna uppsagd med omedelbar verkan.

I praktiken så innebär det att om en förnyelse skett men kunden inte betalat in pengar för förnyelsen så har kunden rätt att säga upp försäkringen omedelbart och att det gamla försäkringsbolaget då tar betalt för de dagar kunden haft försäkringen aktivt efter förnyelsen som bolaget ej fått betalt för.

Så om du skulle säga upp försäkringen från 9:e april och du enbart betalt mars ut så får du då betala för de dagarna i April ditt nuvarande bolag haft försäkringen men ej fått betalt för.

Det är långt ifrån alla som känner till detta så i många fall behöver en person på kundservice kolla det med chef eller säljstöd.
Men att hänvisa specifikt till lagar med punkter och rätt paragraf brukar vara effektivt.

Det står specificerat i Försäkringsavtalslagen där man egentligen kan läsa det mesta om förnyelser, uppsägningar, avtalstid och mycket annat.
Hela försäkringsavtalslagen finns på riksdagens hemsida:

5 gillningar

Okej, tack.
Månadspremien drogs den 1 april såg jag nu. Har jag då kanske godkänt försäkringen?

Det finns lite andra vägar runt det men det enklaste kanske är om du kan stanna kvar hos nuvarande bolag. Har du försökt att se om de kan ge dig någon form av rabatt på försäkringen?

Ett annat sätt är att ställa av bilen om du inte är i behov av den varje dag.
Det du då kan göra är att ställa av bilen, höra av dig till nuvarande försäkringsbolag om att du har ställt av bilen och inte önskar någon avställningsförsäkring.
Sen kontaktar du ditt nya önskade försäkringsbolag tecknar ny försäkring hos dem och ställer sen på bilen.

Observera att du inte kan ställa av/på bilen samma dag det behöver minst gå en dag mellan av och på-ställningen.

Ytterligare ett annat alternativ är att göra ett ägarbyte om du är sambo/gift, då sägs försäkringen upp automatiskt och du tecknar ny försäkring på nya ägaren direkt.

Finns fler alternativ men dessa tre alternativen är de första jag kom att tänka på.

Om du tecknar en ny försäkring hos annat bolag från 1/5 och tar bort autogiromedgivandet så bör du först få en påminnelse från ditt nuvarande bolag och betalas inte den så sägs din försäkring upp från det datum försäkringen var betald till. Det är generellt ingen kostnad för det men kan inte garantera hur alla försäkringsbolag arbetar kring detta.

Stort tack för informationen.
Jag använder den inte i vardagen. 2004 års modell, så därför jag nu bara vill ha trafik.

Ska ringa dem imorgon. Hoppas de kan gå med på att byta till trafik. Har inte hunnit jämföra olika bolag ännu. Finns ju några mindre uppstickare som jag läste om förut.

Några förslag på billiga bolag? Den förnyade är halvförsäkring och kostar ca 1 785 kr/år med guldkundsrabatt 15 %.

Jag kan ju ställa av den några dagar om inget funkar.

LF med guldkundsrabatt blir i stort sätt alltid billigaste lösningen när jag kollat.
Dessutom kommer det en återbetalning från dem vid goda år som grädde på moset :slight_smile:

Prata med dem, tror att de kommer återbetala dig utan några större problem.

Mina försäkringar förnyas automatiskt. MEN det kommer ett meddelande om det och jag får en räkning som jag aviseras på sätt jag sagt åt dom att använda. Inget godkännande behövs från mig.
Bara bra att dom inte låter bilförsäkringen förfalla om man inte reagerar.
Trafikdelen är obligatorisk med ett monumentalt straff om man skiter i den. .
Man får en faktura på 180 SEK per dag automatiskt om man skulle hamna i “oförsäkrad bil” läge. 66.000SEK per år är en facil peng…
Man får troligen ett meddelande med posten det är lämpligt att reagera på efter ett tag.
Kronofogden driver in summan om man trilskas.

Någon gång har jag glömt betala en försäkring icke obligatorisk försäkring i tid. Då kom en kombinerad påminnelse och uppsägning från visst datum om påminnelseräkningen inte blir betald.

OM man vill byta försäkringsomfattning på bilen kan man anmäla det långt före huvudförfallodagen när man kommer på att man vill. Då ändras omfattningen på huvudförfallodagen.

OM man ex är sambo eller gift och bor på samma adress och båda kör bilen
Är det inget alls som hindrar att du säljer den till sin partner. Då kan partnern välja fritt vilken omfattning och bolag hen vill ha.

Jag har gjort den grejen en gång. Minns inte varför längre. Länge sedan nu. Ingen metod det görs reklam för precis.

Speciellt på den tiden då man fick vänta många år på full rabatt/bonus var det juste att låta sambon/maken/Makan äga en av bilarna och jobba upp sin bonus till bra nivå. För att känna sig mindre “beroende” av partnern.

Jag minns att det faktiskt gick att prata sig till same same bonus för frun i vårt fall. Vi kunde trovärdigt beskriva att vi hade två bilar och vi kör båda dessa och har inga skador bakåt i tiden så det fick vi. Om vi velat byta bolag eller haft skador och man kanske hade separerat redan kunde den grejen nog blivit “svår” => dyr.

1 gillning

Jag har Folksam och jag får alltid ett mejl i god tid om att jag kan logga in för att se mina nya försäkrings handlingar. Du har väl rätt körsträcke klass?

1 gillning

På vilket sätt är det viktigt här?

Tänkte när/ om du jämför och vill hålla kostnaden nere att inte betala för en högre körsträcke klass än vad du behöver. Sänkte precis min eftersom jag ska gå i pension och det gjorde några hundra

Aha. Tack. Har lägsta möjliga.

Jag har också LF men får utskick i god varje gång. Har du varit inne och kontrollerat dina inställningar? Alltså har du bockat i rutorna om att du vill ha utskick eller inte?

Jag har dem inställda på digitala utskick

Som privatkund har man jättestora rättigheter att behålla en försäkring även om man råkar eller medvetet är sen med betalningen. Det är i grund och botten bra i kampen mellan David och Goliat.

Hej, hur har det gått idag med att ringa försäkringsbolaget?

Om det är LF Sthlm så har jag nog lite trådar jag kan dra i för att hjälpa dig om det behövs.

Skicka isf Regnr så kan jag se vad jag kan göra.

//Daniel