Bilförsäkring höjd kraftigt efter flytt – rimligt eller dags att byta?

Hej!

Jag flyttade nyligen från Södertälje till Liljeholmen i Stockholm och min bilförsäkring höjdes från 5 793 kr till 10 462 kr per år – trots att jag nu bor i ett säkrare område. (Pga adress byte)
Kundtjänsten tyckte också att det lät konstigt och ringde upp mig efter att ha pratat med sin chef. De gick ner till 8 500 kr men sa att det var max, och jag får säga upp försäkringen om jag vill. Jag kör en Toyota Yaris 2020 – är 8 500 kr per år en rimlig premie i Stockholm, eller borde jag leta nytt?

Dessutom: får bolag verkligen ändra försäkringen retroaktivt utan godkännande?

Tack för hjälpen!

Jag brukar använda denna lista för att hitta webbadresserna till olika försäkringsbolag:

Webbadressen syns om man klickar på “+” vid respektive bolag.

Sedan är det bara att sätta sig en stund och mata in regnummer, personnummer, körsträcka etc och få priser direkt på skärmen.

Priserna på min bilförsäkring skiljer sig rejält mellan olika bolag. Det finns bolag som är mer än dubbelt så dyra som det bolag jag har, för ungefär samma omfattning av försäkringen.

Samma sak gällde min förra bil, men då var det helt andra bolag som utmärkte sig i toppen och botten – och jag har inte flyttat, så det går inte generellt att säga att något bolag är bäst ens för mig. Det verkar beror på kombinationen av ägare och bil.

4 gillningar

Som sagt, det är lätt att jämföra vad andra bolag skulle ta. Så börja med det tycker jag. Om premien är rimlig beror också på fler faktorer än du givit. T.ex. ålder/körsträcka/vad din försäkring innehåller.

Och det är nog sällan adressen (eller området) i sig som påverkar premien mest. Mer om du har en egen parkeringsplats med mindre risk för parkeringsskador etc. Kanske flyttade du från egen plats till parkering på gatan?

Jag kan ha fel men kan inte minnas att jag har berättat för försäkringsbolaget hur jag brukar parkera bilen.

1 gillning

Tack för svaret! Jag är 35 år och har samma hyrda utomhusparkering som tidigare. Jag har jämfört med några andra bolag och premierna ligger ungefär på samma nivå, men det är svårt att veta vad man ska jämföra med för att avgöra om det är rimligt. Det som förvånade mig mest var att försäkringsbolaget bara skickade ett brev om att försäkringen avslutas utan att ens fråga något, till exempel om parkeringen.

Med risk för att jag drabbats av falska minnen tror jag mig tidigare ha behövt svara på den frågan.

Men jag kan inte minnas att jag gjort det de senaste åren. Och då kollar jag priset hos i princip varenda försäkringsbolag i stort sett årligen.

De kanske bara frågar i vissa fall, och om man exempelvis är skadefri, äldre och bor i villa / radhus på en mindre ort så får man inte frågan. Till skillnad mot om man bor i ett hyreshus i ett område med utmaningar.

Uno reverse card.
Priset baseras delvis på din adress så att byta adress under avtalstiden kan väl inte vara ok? :wink:

Skämt å sido, jag hade jämfört priser och villkor med några andra bolag bara för att stämma av.

1 gillning

Ibland har jag behövt uppge det, kan vart när man bodde i lägenhet, men osäker. Men vissa bolag nöjer sig nog med att bor du i villa parkerar du på egen tomt.

Kolla avtalet… det är garanterat okej eftersom de räknar på riskkalkyler. Får man fylla 25 under försäkringsåret? :wink: Eftersom åldern hos ägaren också spelar in.

Men som andra sagt: Jämför och fundera kring vilken sorts försäkring du behöver. Kanske kör du färre mil, förr eller senare sjunker bilen i värde etc.

Vi bor i ett hyreshus i en bättre del av ett sämre område! Har eget garage men det är inget jag minns att försäkringsbolaget (Trygg Hansa) har frågat om.