Våren närmar sig och snart måste jag lägga sommarbilen på asfalt igen. Den har stått i garaget sedan 1 december, avställt och utan försäkring.
Idag tittade jag på Compricer för att jämföra bilförsäkringar, och något helt nytt för min erfarenhet dyker upp: Paydrive.
Paydrive erbjuder den lägsta försäkringen i mitt fall, men jag måste samtidigt acceptera att försäkringen är beräknad på ett annat sätt än de andra erbjudanden jag har fått.
Är det någon här som har erfarenhet av detta företag?
Edit: Den näst billigaste bilförsäkringen som jag erbjuds kostar förresten bara 20 kronor mer i månaden och jag behöver inte vara uppkopplad. Eftersom det är en sommarbil kör jag den bara mellan 1 mars och 1 december.
Inget svar på frågan, men har du tittat på Bilsport och MCs entusiastförsäkring? Kräver ju dock att man kör bilen som just en entusiastbil, inte till jobbet varje dag.
Först tecknade jag den lättare försäkring som skulle läsa av miltal 1gång/månad. Denna pucken fungerade aldrig enl. Paydrive trots att den lös grönt när den satt i bilen.
Fick byta till pucken som övervakar och bedömer körstil. En ordentlig dålig algoritm i den pucken. Experimenterade en del, räckte att sätta farthållaren omkr, 5kph för fort för att få betyget farlig körstil. De dagar man suttit fast i kö fick man supersäkert som betyg. Körde jag i hektisk trafik och bromsade mycket blev det bra betyg, körde jag på tomma vägar om kvällen blev det dåliga betyg.
De ringde upp 2 månader in och varnade att de skulle chockhöja premien efter första perioden på tre månader. Fick inte höra den nya premien bara att det blir mycket dyrare. Bytte till annan försäkring då.
De frågade aldrig om de mil jag kört innan puckarna började fungera.
Så upplevde bolaget som schyssta men övervakningstekniken för flimsig.
Jag har använt dem länge, men ändrade mig pga jag alltid känner mig övervakad av dem.
När jag skulle säga upp försäkringen har de låst upp den ett halvår framåt. Trodde de var mer moderna, som en månads prenumeration eller ett Netflix -abbonemang, men så är det tydligen inte.
För 20 kr hade jag aldrig i livet satt i en sådan övervakning i min bil. Det måste upp till rejäla summor för att det ska vara lönt liksom. Gör du en ordentlig omkörning så klassas det väl direkt som livsfarligt.
Jag har nog inte den bilkörning som försäkringsbolagen önskar sig, men ändå har jag inte haft någon olycka förutom 2 st viltolyckor och det på 13 år och något mellan 35000 och 40000 mil. Då känns det ju mycket farligare med alla gamlingar som ligger i 50 på 90 väg.
Okej men tar försäkringen då hänsyn till väglag?
Jag tycker tex att det är helt oansvarigt att köra i 90 på en 90 väg när det är halka ute men däremot är det väl inte hela världen att ligga i 95 eller 100 på samma 90 väg en härlig sommardag, men så som jag har förstått det blir man just i sådana fall klassat som livsfarligt.
Det är så mycket faktorer som inte kan läsas ut av bilens data som en förare kan bedöma så mycket bättre
Jag har jämfört och granskat de olika erbjudandena hos Compricer. Jag har fler bilar än bilen jag ansöker om försäkring för och den fyller åtta år i år.
Vissa av erbjudandena slopas då försäkringsbolagen endast försäkrar mot motorhaveri för bilar upp till åtta år gamla. Därefter går jag på lägsta möjliga självrisk vid djurkollision, vilket är den största risken för var jag bor i landet. Sammantaget, när subtraherad och adderad, så blir Paydrive billigast och jag kan spara ca. 70 kronor i månaden jämfört med den näst billigaste.
Jag ska också ge Paydrive ett försök eftersom jag är nyfiken på det. Och som jag skrev så har jag andra bilar, och vill jag köra “utan uppsikt” kan jag bara ta en av de bilarna.
Vet inte exakt hur de räknar, jag har aldrig fått någon notis om att jag kör för sakta, endast hård inbromsning samt något i stil med för kraftig sväng. Detta har ställt bra med hur jag körde dessa gånger. Du får ligga mellan 10 km över hastighetsgränsen och ändå ligga i deras gröna zon. Du får även göra omkörningar med högre hastighet, typ 130+ utan att det påverkar din premie.
Det finns absolut många faktorer men så ska vi komma ihåg att 90% av alla bilförare är bättre än snittet, jag tror att män är överrepresenterade här. Därför tror jag det skulle vara nyttigt av många att få de förslag som ges och faktiskt ta till sig utan att skylla ifrån sig på x och y.
Nånting känns fel med att ge försäkringsbolag mer insyn i våra liv. Tror det överlag är fel väg att gå, trots att man kanske lockas av en lägre premie.
Min bil har Volvo on Call som jag aldrig har aktiverat, men jag utgår från att Volvo kan spåra bilen ändå, om så bara när bilen servas på auktoriserad verkstad.
Som jag kan se är det svårare att vara påstridig gentemot Paydrive med hur ens skador har uppstått. Jag skulle dock vilja att premien skulle vara ännu lägre då jag under hela mitt liv som förare bara har anmält en bogsering till försäkringsbolaget.
Hade aldrig satt i en sån tracker som är kopplad till försäkringsbolaget…
Jag har Evoli som jag är väldigt nöjd med! Du betalar i princip per dag, med en månads uppsägningstid. Så med en månads varsel kan du tex ändra täckningsgraden från helförsäkring till trafikförsäkring beroende på körbeteende. Lägga till djurkollision, bärgning, hyrbil etc. Priset per månad beror på hur många dagar
För mig var de billigast även med samlingsrabatt från mitt hemförsäkringabolag. Och att dessutom inte vara bunden i ett år uppskattar jag. De säljare som ringt och försökt få mig att byta bolag slutar försöka direkt när jag berättar om villkoren och priset.
Det kom inget erbjudande från Evoli, kanske för att den tidigare försäkringen för denna bil var just hos Evoli.
Jag ska kanske tillägga att jag jämför bilförsäkringar en gång om året och det är ganska typiskt att efter första året med bilförsäkring höjs premien nästa år, oavsett om jag inte har haft någon skada eller använt de olika tjänsterna.
När man är online på Compricers hemsida och gör en jämförelse skriver de allra längst ner på sidan vem de inte har fått svar från, och bland dem fanns evoli.
I bekräftelsen från Compricer på försäkringen som tecknats skriver de på sidan 3 vilka försäkringsaktörer de idag distribuerar försäkringar till och bland dem finns evoli.
Nej, däremot är Evoli picky med vem och vad de försäkrar så om du är ung, bor på ”fel” ställe eller kör ”fel” bil så lämnar de inget pris på tex Compricer eller Zmarta.
Då gissar jag att de har ändrat sin riskaptit/målgrupp alternativt att deras tjänst låg nere när du gjorde jämförelsen på Compricer. Har du provat att göra en ny jämförelse?