Trafikförsäkring Kia EV6

Hej!
Jag köpte en ny EV6 i Tyskland förra året, och flyttade till Sverige.

Finns det något sätt att kolla upp trafikförsäkringspriser innan bilen registreras i Sverige?

Hur mycket kan jag förvänta mig att en trafikförsäkring kommer kosta?

Tackar!

Jag brukar ta reg-nummer från blocket och trycka in i compricer eller liknande.

Blir alltid uppringd av säljare några dagar senare för att man inte tecknat någon av de föreslagna försäkringarna.

1 gillning

är ju bara ange fel telenr

4 gillningar

Generellt är det mycket enkelt att kolla försäkringspriser. jag gör det ganska ofta.
Jag går in på hemsidan för bolaget jag gillar för stunden och matar in personnummer och regnummer. Tar 1 minut.
Lite pyssel få exakt pris om det påverkas av att bilen är importerad och du inte har ett regnummer ännu. Då skulle jag ta en likvärdig svensk bil på blockets regnummer och ringa och prata med lämpligt försäkringsbolag. Det finns dock en risk att säljarna har noll koll på mjukvaran som kläcker ur sig premien. Då får du kanske lita på säljarens erfarenhet och ett ungefärligt svar.

Menar du trafikförsäkring eller helförsäkring? Jag gillar själv trafikförsäkring, men många verkar välja helförsäkring.

Verkar vara dyrt i Sverige, hur är läget i Tyskland?

1 gillning

Bara trafikförsäkring, aldrig haft hel- / halv- :slightly_smiling_face:

148€ p.a. i första året, 316€ p.a. för det kommande året. :exclamation:

Jaha, enbart trafikförsäkring precis som du skrev alltså. Ja då kan du nog komma undan relativt billigt skulle jag hoppas, de riktigt dyra försäkringarna verkar vara helförsäkring av elbil.

Är elbilar dyrare att försäkra än övriga? Vår laddhybrid, Kia Ceed, kostar 1900kr/året för helförsäkring. Billigare än trafik för vår gamla Volvo S70. :thinking:

Är det verkligen en helförsäkring? Är inte den såpass ny att vagnskadegaranti ligger hos återförsäljare/tillverkare?

1 gillning

Japp det är hel, 2021 års modell.

Dock tog jag 8000kr i självrisk på vagnskada.

Tänkte egentligen inte ens ta hel men prisskillnaden var såpass liten att det kändes dumt.

3 gillningar

Det var extremt prisvärt måste jag säga🤗

1 gillning

Kias egna kostade 4000kr för samma :exploding_head:

1 gillning

Ursäkta OT nu. Men denna tråd är faktiskt första gången jag hör talas om en helförsäkring på under 8 K/år. Uppenbarligen har jag ägt fel motoralternativ, och/eller bor på fel ställe :sweat_smile: Jag har betalat 12-18 K/år för mina SAAB, BMW, Renault, Volvo, m.m. och då har jag gått på de billigaste försäkringsbolagen som inte garanterar originalreservdelar osv. Jag var intresserad ett tag av en begagnad Tesla S '14, men släppte det när jag inte hittade någon helförsäkring under 30 K/år.

Kollade upp Hedvig för att se om en modern uppstickare kan utmana Länsförsäkringar/Volvia och fick ett pris på 37 000 kr för min 6 år gamla Svensson-Volvo :flushed: Frågade dem om det verkligen stämmer och vad som driver på priset och fick bara “de vanliga faktorerna” till svar. Men jag har 0 incidenter där jag varit vållande (bara ett par där andra backat på bilen när jag inte satt i den).

Vad har ni andra i storstäderna för premie (på helförsäkring 1500 mil, självrisk 3-5 K) egentligen? Känns skevt. Jag har inga kända fiender och ingen av dessa 0 personer arbetar på försäkringsbolag.

Låter ju galet högt, det är ju samma som brorsans MC och det är ju förståeligt.

Jag bor i en väldigt liten stad, 30 år gammal, ej tidigare skador. Kia är ju bland de märken med lägst antal haverier, förarna är väl generellt pensionärer och barnfamiljer osv. Billiga delar? Klart också att premien går upp när bilen blir äldre. Kia har ju 7 års garanti som antagligen sänker premien en del?

Vi hade en kia e-niro innan och vår halvförsäkring med 2000 mil gick på ca 2800kr/år enligt min egna excel över våra kostnader.

Jag betalade 5806 kr hos Trygg-Hansa för helförsäkring inkl hyrbil för min Volvo XC60 2015 som jag bytte bort nyss. Max 2500 mil/år och 4500 kr självrisk på vagnskada. Bor 3 mil söder om Göteborg.

Få kommuner som har ett snittpris på över 8000 kr/år.

1 gillning

OJ! De behöver säja riktigt många försäkringar för att täcka en enda rejäl krock!

Jag testade med en XC60 D4 2015. Får 10 000 kr/år hos Länsförsäkringar :tada: Bor dock i Göteborg. Har en större motor på min nuvarande SPA-Volvo från 2018 och betalar 18 000 kr/år. Kanske bara är att det bränns bilar på löpande band i Göteborg som katapulterar premien, men jag är förvånad över vilken stor avvikelse det är.