Försäkring elbil

Håller på tittar på fyrhjulsdrivna bilar och helförsäkringar. Verkar ha blivit väldigt dyrt för detta. Någon som märkt av samma fenomen?

Tar vi polestar 2, skoda enyaq, EV6 som exempel så verkar alla hamna på typ 1000 kr/mån. Känns mkt, har tidigare haft helförsäkring på ny bil för ca 400 kr/mån.

1 gillning

Är bilens pris drygt dubbelt så högt som för dina tidigare bilar?

Du försäkrar ju bilens nuvarande värde, inte en hypotetiskt TCO, så att det är dyrare att försäkra en bil som på totalen är billigare är inte helt orimligt.

1 gillning

Det verkar också vara baserat på hästkrafter, snabb acceleration blir dyrt.
Tänk också på att vagnskadegarantin på nya bilar gör att man kan få konstiga priser på helförsäkring eftersom de överlappar.
Jag fick bäst pris hos länsförsäkringar på min elbil.

1 gillning

Låt lite mycket. Min ID4 GTX kostar 360:-/mån

1 gillning

För helförsäkring? Låter som ett bra pris.
Min XC40 P8 ligger på 205 kr/mån för halv.

Detta med försäkringars premier känns ofta lite slumpartat när man jämför bolag. Det kan skilja mer än 100% i premie ibland, så det lönar sig att jämföra. Sen är ju inte priset allt.

Men som @axs skriver så är det ju inte jättekonstigt om en bil med högre värde blir dyrare att försäkra.
Sen skiljer premien jättemycket beroende på ålder och var man bor.

Som anekdot så jämförde jag försäkringar när jag var 18 år. Då var det ett bolag (minns ej vilket) som skulle ha över 10 000 kr/år för att trafikförsäkra min Volvo 240. Detta var ungefär dubbla bilens värde vid tillfället.

1 gillning

Det är halvförsäkring också. När den är tre år lär det bli dyrare.

Vill minnas att när jag jämförde detta tidigare så var helförsäkring billigare på samma sorts bil så därför jag funderade om det är någon fler som reflekterat över detta.

Visst är det så att jämför man med min fossildrivna bil så är det stor skillnad i inköpspris.
Kanske är där det sitter. Om man nu tittar på att äga en elbil i säg 6 år så kanske det blir fel att titta helförsäkringspriset på en ny bil idag då den då får ett helt annat pris när den är 3 år gammal och mindre värd :thinking:

Alternativt som någon var inne på kan det ju vara att nya bilar har vagnskadeförsäkring inbakat i garantin första åren och dessa bilar är nyare än 3 år och därför ställer till det.

Vi köpte en helt ny bil i höstas. Försäkringen kostar marginellt mer än vad exakt samma försäkring kostade för den nya bil vi köpte för fem år sedan. Bilen vi köpte nu kostade nästan exakt dubbelt så mycket som bilen vi köpte för fem år sedan.

Sjukt kostsamt med nyare bilar gällande delar också. Bara ETT komplett framlyse kostar ju runt 20-25 tusen på en nyare bil.
Det visar sej ju också i försäkringarna skulle jag tro. Numer byter man ju hela komponenter.
Typ om glaset pajar måste allt bytas.

Har inte elbil, men jag betalar 774 kr/månad för en helförsäkring av Folksam med rabatt från facket. 27 år gammal, en Audi A3, från 2019.

Dyrt :man_facepalming:men det måste vara jag är ung, bilen är inte gammal och det första gången jag äger en bil och det är just är Audi.

Enligt konsumenterna betygsättning var Folksam den bästa bilförsäkringen.

Apropå elbilars försäkringspremier.

Ja, nya elbilar framförallt de med många hästkrafter och snabb acceleration har tyvärr relativt höga premier jämfört med fossilbilar med lägre hästkrafter.
Sen beror det givetvis oxå på vart i Sverige man bor, ålder, övrigt engagemang hos försäkringsbolaget m.m.

Om du bor i Stockholms län så jobbar jag för Länsförsäkringar Stockholm och har en del mandat att kunna ge rabatt på försäkringar. Du får säga till om du vill ha hjälp med offerter då.

Mvh Daniel

Tror också verkstäderna passar på att ta hutlöst betalt.
Hade en Volvo där motorn skar.

Bilens värde ca120 000:- Verkstadens offert till försäkringsbolaget var 240 000:-.

Påtalade vansinnet för försäkringsbolaget och sa att det inte kunde vara möjligt.
Begagnad motor för 50000:- arbete för 40000:-. Var min kalkyl då jag hittade en motor på nätet. (Då går det inte i raketfart jobbmässigt.)

Försäkringsbolaget bad om en ny offert och fick en på 160000:- istället och det tog dom.

Jag hade blivit jätteglad om jag fick mina 120 000:- som lösen istället.

Summan av det hela är ju att vi får betala det på våra premier istället.

Har du läst artikeln?

“Till saken hör att själva batteripaketet förefaller vara oskadat, och att det bara är batterihöljet som egentligen behöver bytas ut. Det är en del till det i sammanhanget beskedliga priset 17 000 kronor plus moms och arbetskostnad.”

Visst har jag det. Jag förstår det som att bilen blev inlöst av försäkringsbolaget.

”Markus Jensen-Langseth har via sitt försäkringsbolag fått en ny MG 5, i en annan färg.”

Ja, men den lär ju inte vara skrotad i alla fall om man bara behöver byta en del för 17 000 kr i stället för 700 000 kr.

Rubriken är ju bara satt för att locka till klick och jag upplever att du endast letar efter anledningar att påvisa att elbilar är dyra och dåliga.

Jag länkar alltid till seriösa källor. Det vet du som modererar forumet. Tråden handlar om försäkringspremier. Sådana vansinniga offerter som i artikeln har såklart påverkan på försäkringspremierna på elbilar. Jag har viss insyn i bilskadebranschen och vet hur vardagen ser ut för de som jobbar i yrket, och god fordonskunskap i övrigt. Mina inlägg i ämnet är till för att människor i begrepp att spendera mellan 0,5-1 milj på en bil ska kunna fatta egna väl underbyggda beslut.

…och jag som brukar reta mig på 1300 om året för min halvförsäkring. :sweat_smile:

(Ja, svingammal bensinare, så frikopplat från frågan.)

Säger inte att källan är oseriös, men tycker du själv att
“Verkstadsnotan landade på nästan en miljon” ger en rättvisande bild?

Det är ju visserligen sant att offerten var det, men sanningen är ju att reparationen i slutändan troligen inte kostade mer än 5% av det man får intrycket av.

Att försäkringar till elbilar kostar mer vet vi. Inte så konstigt när man ska försäkra ett högre värde, men det tillför inget att komma med inlägg likt de man kan läsa i kommentarsfälten på Facebook från elbilshatare.