Kommer / bör biltillverkarna strypa effekten (eller sänka den designmässigt) hos elbilar för att göra dem rimligare ur ett ekonomiskt perspektiv?

Verkar som om biltillverkarna får gå in och strypa effekten i elbilarna, för att få dem lite mer ekonomiska - jag tänker på försäkring (se länk nedan) men även däck och annat slitage.

Vem behöver mer än 250 hk i en Tesla Y? 250 eller 200 hk räcker bra!

1 gillning

Inte så många svar? Har artikeln kanske fel? Vad betalar ni med elbilar i försäkringspremie? Ange gärna bilmodell, försäkringsomfattning, bolag och pris.

Har inte läst den aktuella artikeln men Carup är nya Aftonbladet. Mycket click-bait och ofta en massa faktafel.

6 gillningar

Volvo XC40 P8 modellår 2021 Helförsäkring1500 mil/år självrisk vagnskada 3500 kr. Inga tillägg.
429 kr/mån (5148 kr/år)

Kia e-Niro modellår 2022 1500 Helförsäkring mil/år självrisk vagnskada 5000 kr. Inga tillägg.
371 kr/mån (4455 kr/år)

Känns inte särskilt blodigt tycker jag.
Volvon har ca 400 hk och Kian ca 200 hk, men ändå ingen jätteskillnad i premie.

Hur menar du när du skriver:

Menar du att man mjukvarumässigt skulle strypa effekten och göra en ny registreringsbesiktning?

Ang effekten så håller jag med. Det är ingen som behöver så mycket effekt, men jag tror det är så pass billigt med mer effekt på elbilar jämfört med ICE bilar att vi nog kommer att ha kvar detta fenomen.

3 gillningar

För skojs skull gick jag in och kollade på försäkringspremie för en Tesla Model Y Long Range AWD 2021 514 hk
Samma uppgifter i övrigt för en rättvis jämförelse.

Samma bolag jag har nu skulle ha 1774 kr/mån dvs över 21 000 kr/år!

Kollade runt på lite andra bolag och lyckades som billigast hitta en för 13 000 kr/år i stället.
Så ja det kan bli väldigt dyrt om man väljer Tesla.

2 gillningar

Så länge marknadens största sellingpoint är räckvidd kommer priset och vikten på elbilar att va högt om inget revolutionerande händer på batterifronten.

Har man en tung bil som kostar mycket är den lättare att sälja om den också har stark motor vilket kostar lite i sammanhanget.

Mindre effektstarka bilar kommer när batterier blivit lättare och billigare eller när tillräckligt många har hemladdningsmöjlighet och folk börjar köpa bilar med kortare räckvidd för sitt vardagsbruk istället för till sin eventuella fjällresa.

1 gillning

Är väl helt rätt, sportbilar som går 0 till 100 på få sekunder har alltid varit dyra att försäkra.
Har varit någon form av pojkdrömsfilosofi att elbilarna ska vara lika snabba som sportbilar bara för att det går.

2 gillningar

Ja, fast nu har ju även vanliga familjebilar ofta 300-500 hk om man väljer de fyrhjulsdrivna varianterna.

Mitt exempel tycker jag ändå visar att om man kan tänka sig något annat än Tesla så behöver det inte bli så dyrt.
Ganska jämförbara bilar där den med dubbla effekten kostar 58 kr mer per månad i försäkring.

1 gillning

Tack för intressant jämförelse! Priserna för Volvon och Kian känns helt rimliga och nästan billiga, och jag antar att de är så gamla nu att vagnskadegaranti inte ingår? Jag frågar för jag är förvånad över de låga försäkringspriserna, du måste bo i ett “billigt” postnummer?

Men då återstår frågan, varför är Teslan så mycket dyrare? Är det märkes- eller modellspecifikt? Handlar det om att den kanske kommit över 500 hk som anses som något tröskelvärde? Handlar det om vilka som kör dessa Teslor, och hur det kör?

Ja det är min tanke. Och på sikt dra ner effekten redan vid designen. De 1774 kr per månad i försäkringskostnader du nämner för Teslan är nog mer än de flesta vill betala. Man kan ju jämföra med:

Utomlands, bland annat i Kanada, lanserar Mercedes nämligen prenumerationstjänsten Acceleration Increase, riktad helt mot tillverkarens EQ-program. Bilägarna erbjuds att mot en årskostnad motsvarande cirka 12 000 kronor, få en effekthöjning i sin elbil under motsvarande tid som abonnemanget löper.

Effekthöjningen varierar beroende på vilken EQ-modell det gäller, men sträcker sig mellan 20 och 24 procent högre effekt. Som exempel nämns Mercedes EQE 350 4Matic som går från 292 till 350 hk och får en 0–100-tid som kapas med nästan en sekund.

Mer effekt i Mercedes elbilar – för 1 000 kr/mån | Vi Bilägare

Skulle lätt gå med på halva effekten i Teslan för halva försäkringspriset, jag antar detta kommer bli ännu mer aktuellt när dessa bilar blir allt billigare som begagnade och når mer priskänsliga kunder.

I USA verkar de betala mellan 15 000 och 20 000 kr per år, för en Y LR. Lite oklart är ju vad en försäkring skall täcka i de olika länderna, t.ex. är ju skadestånd generellt högre (uppfattar jag det som) i USA än i Sverige. På samma gång kan kostnadsläget vara högre i Sverige, högre moms etc.

https://www.reddit.com/r/TeslaModelY/comments/18yrag1/why_are_teslas_so_expensive_to_insure/

Även dyrt i UK (speciellt för elbilar, men även vanliga, från tråden ovan):
Uk here, was quoted £300 ($393) a month for a model Y. I pay £100 a month for my Mercedes Benz C-class and the monthly payments are less than half of what the Tesla would have been. Not worth the switch.

Tyskar rapporterar om stor skillnad mellan Y och 3:
Habs grad neu durchgerechnet.
Model 3 LR: knapp 850 €
Model Y LR: knapp 1.350 €
Muss wohl an der Einstufung liegen. Schade.
De verkar tro att det beror på hur fordonet klassas.

https://tff-forum.de/t/versicherung-warum-ist-das-model-y-so-teuer/212634/4

En intressant aspekt som nämns i Reddit-tråden från USA ovan är att Tesla har en egen försäkring. Den lär mäta ditt körsätt och straffar väldigt hårt om man gillar att gasa på eller kör på natten - det nämns att det inte är lagligt med denna körstilsavgörande prissättning i Kalifornien (ja det stavas så på svenska :sunglasses:).

Jag vet inte svaret här. Men det kan ha att göra med hk/kg som är något av ett mått på sportighet.
De flesta andra elbilar har både färre hästkrafter och är tyngre än teslan så de får en helt annan klassning på sportighetsskalan.

1 gillning

Vagnskada ingår fortfarande. De är ju bara 3-4 år gamla och har inte passerat milgränsen än.
Men du har nog rätt i att jag bor i ett billigt område. Jag bor på landet ej nära storstad.

Om jag kollar på en Tesla model Y dual motor 2021 på mitt bolag får jag följade premie för mig. (Äldre herre i hus i förortskommun till storstad.)

Trafik enbart 130 kr per månad
Halvförsäkring 558 kr per månad
Hel försäkring 1260 kr per månad

Halv och helförsäkringen är dyr. Ryktet säger Att laga kaross skador på en TESLA är dyrt och tar tid ?
Kollade annan motorstark större bensinbil och trafik delen var same same dvs Tesla Orsakar inte fler olyckor.
premien för övriga varianter försäkring var klart lägre och påslaget från bara trafikförsäkring till halv resp til helförsäkring var häraden hälften för bensinbilen. Bara steget upp till helförsäkring är 7200Sek per år för Teslan . Stor summa… Gissar på att skador man själv åstadkommit är lite vanligare OCH reparationerna är dyra.

1 gillning

Ja men du har inte längre någon vagnskadegaranti som ingick vid nybilsköpet?

Nej. Givetvis inte. I så fall hade det ju räckt med en halvförsäkring.

Edit.
Sorry det är ju maskinskada som ingår. Fel av mig.

Våran lilla elbil kostar ca 500 i månaden

Helförsäkring på if.

Mazda MX-30 2020
Går ca 2000 mil per år.

143Hk motor bara, och inte speciellt tung heller, lite lättare än dieselbilen (som iof är större) så däcken slits inget mer än på en vanlig bil.

2 gillningar

Tack för att du delar med dig!

Det som gör att däcken slits snabbt på elbilar är inte bara deras högre vikt, utan även att de har så högt moment från låga varvtal.

Det här beror helt på ålder och vart du bor. Gjorde samma koll på mej på en MYLR från 2021, landade på 7100kr/år för helförsäkring upp till 1500mil

Ja det förstår jag.
Men jämförelsen var mot mina andra bilar med samma ålder.
Med samma bostadsort, samma körsträcka och samma villkor på försäkringen.
Tesla är mycket dyrare att försäkra och det kan inte bara förklaras av att det är en elbil med hög effekt.

Ja, det är nog det som sliter mest, men man kan ju välja hur mycket man gasar också.

Våran är visserligen pigg för en småbil, men något fartmonster är det då inte med den lilla motorn