Ja det är min tanke. Och på sikt dra ner effekten redan vid designen. De 1774 kr per månad i försäkringskostnader du nämner för Teslan är nog mer än de flesta vill betala. Man kan ju jämföra med:
Utomlands, bland annat i Kanada, lanserar Mercedes nämligen prenumerationstjänsten Acceleration Increase, riktad helt mot tillverkarens EQ-program. Bilägarna erbjuds att mot en årskostnad motsvarande cirka 12 000 kronor, få en effekthöjning i sin elbil under motsvarande tid som abonnemanget löper.
Effekthöjningen varierar beroende på vilken EQ-modell det gäller, men sträcker sig mellan 20 och 24 procent högre effekt. Som exempel nämns Mercedes EQE 350 4Matic som går från 292 till 350 hk och får en 0–100-tid som kapas med nästan en sekund.
Mer effekt i Mercedes elbilar – för 1 000 kr/mån | Vi Bilägare
Skulle lätt gå med på halva effekten i Teslan för halva försäkringspriset, jag antar detta kommer bli ännu mer aktuellt när dessa bilar blir allt billigare som begagnade och når mer priskänsliga kunder.
I USA verkar de betala mellan 15 000 och 20 000 kr per år, för en Y LR. Lite oklart är ju vad en försäkring skall täcka i de olika länderna, t.ex. är ju skadestånd generellt högre (uppfattar jag det som) i USA än i Sverige. På samma gång kan kostnadsläget vara högre i Sverige, högre moms etc.
https://www.reddit.com/r/TeslaModelY/comments/18yrag1/why_are_teslas_so_expensive_to_insure/
Även dyrt i UK (speciellt för elbilar, men även vanliga, från tråden ovan):
Uk here, was quoted £300 ($393) a month for a model Y. I pay £100 a month for my Mercedes Benz C-class and the monthly payments are less than half of what the Tesla would have been. Not worth the switch.
Tyskar rapporterar om stor skillnad mellan Y och 3:
Habs grad neu durchgerechnet.
Model 3 LR: knapp 850 €
Model Y LR: knapp 1.350 €
Muss wohl an der Einstufung liegen. Schade.
De verkar tro att det beror på hur fordonet klassas.
https://tff-forum.de/t/versicherung-warum-ist-das-model-y-so-teuer/212634/4
En intressant aspekt som nämns i Reddit-tråden från USA ovan är att Tesla har en egen försäkring. Den lär mäta ditt körsätt och straffar väldigt hårt om man gillar att gasa på eller kör på natten - det nämns att det inte är lagligt med denna körstilsavgörande prissättning i Kalifornien (ja det stavas så på svenska
).