Lite OT, men visste ni att deras skadeverkstäder ska använda begagnade reservdelar när det är möjligt? skulle ni vilja ha en begagnad reservdel till er bil!
För att uppfylla kraven säkerställer vi att verkstäderna:
Har en miljöpolicy som bedriver ett aktivt miljöarbete med mätbara miljömål – som följs upp och förnyas varje år.
Följer lagar och myndighetskrav gällande miljö och arbetsmiljö.
Utför en fackmannamässig och säker reparation enligt biltillverkarnas reparationsanvisningar.
Använder begagnade reservdelar och reparerar plast när det är möjligt.
Ja, det frågade jag ofta efter. Men så var hela min bil en reservdel.
Superrimlig lista i min bok. Men passar det inte så ska man naturligtvis försäkra sin rullande statussymbol hos något annat bolag. (Ja, jag trollar lite…)
För att det mesta håller i en begränsad livslängd. Sätter du dit begagnade delar ökar ju risken att det går sönder igen. Det som går sönder är ju många gånger det som håller sämre kvalitet på bilen. I vissa fall kan det handla om billiga delar men där “halva bilen” behöver plockas i sär för att byta en relativt sätt billig reservdel. Delarna kan även ha uppdaterats så att vissa konstruktionsfel har rättats till. Du vet heller inte vad bilen som delarna kommer ifrån har varit med om.
Jag vill kunna lite på min bil. Går något sönder sätter jag dit riktiga grejjer som inte går sönder igen.
Enligt LF så gick det bra att använda vilken verkstad man vill. Men då behöver man själv dokumentera felet med bilder. Verkstaden behöver tydligt beskriva hur felet uppkommit. Sedan får man själv ansöka om ersättning hos LF.
Så jag antar då att du monterar isär din bil med jämna mellanrum och byter ut alla delar?
Att ta hela och fullt fungerande delar från bil x och sätter i bil y har gjorts i alla tider. Självklart går man igenom delarna innan de monteras fast.
Att sätta i trasiga delar är bara korkat och skulle totalt sabba LF vinstmarginal.
Att åka till skroten är ju något man ofta gör med äldre bilar där det inte finns något värde kvar i bilen. Det är helt okej.
Men när försäkringsbolag är inblandade så är det ofta nyare bilar som ska rulla många tusen mil till. LF täcker maskinskada upp till 10år eller 15000mil. Jag tycker det är dumsnålt att åka till skroten med så pass nya bilar.
Sen är ju inte Tesla helt billiga att försäkra heller
Men hur menar du förresten att Tesla skulle kunna bestämma det? Om jag har köpt en Tesla förutsätter jag att man får montera vad man vill på den.
Jag hade en helt ny Volvo där automatlådan havererade efter 500 mil. Volvia hävdade då att de skulle vänta på att en begagnad likvärdig låda skulle dyka upp från någon krock. Jag hade visserligen hyrbil i försäkringen men efter tre veckor var mitt tålamod slut och ifrågasatte det rimliga i att dels få en begagnad låda med oklar status och att behöva vänta utan en deadline. Blev en ny låda dagen efter. Sannolikheten var nog från början rätt låg för att hitta en likvärdig låda som gått så lite så jag tyckte allt kändes väldigt konstigt.