Orimlig bilförsäkring

Jag tittar på att köpa en av de två elektriska SUV:arna som har körglädje, är komfortabla i baksätet, har okej räckvidd och ett familjevänligt bagage. Nämligen Audi Q8 e-tron och BMW iX. Kanske att EQE SUV kvalar men gillar den inte lika mycket körmässigt. Jag har en fläckfri försäkringshistorik, bor i storstad, är 40 år, man. Jag har råd med själva bilen - runt 750 K för begagnad.

Men den billigaste försäkringen jag har hittar är 48 000 kr/år :dotted_line_face: Träffar inte Q8 nu men om ett år.

Jag har två tankar. För det första: Herregud. Och för det andra, vad gör jag nu? Det blir kanske billigare att köpa en ny som har vagnskadegaranti… men det blir orimliga pengar oavsett. Dessa modeller kostar väldigt mycket nya.

Försäkra den genom företaget? Finns det små nischade försäkringsbolag? Startar jag eget försäkringsbolag? Bygga buffert och betala ev. tillbud själv? Fortsätta omvandla olja till CO2? Gråta ut mitt i-landsproblem online på något forum?

Jag hittade PayDrive för ca 15 K/år men efter att deras analys-puck har registrerat några accelerationer för mycket så kommer det vara 45 K/år även där.

Alla tips välkomna.

1 gillning

Det är ju lite pest eller kolera, köpa nytt eller lägga sjuka pengar på försäkring. Om jag hade varit en SUV spekulant hade jag nog gått på företagsleasing av Tesla MY med nollräntekampanjen. Osäkerhet kring andrahandsvärdet dock, vilket gäller de flesta bilar idag.

Priset på försäkringar kan variera hemskt mycke, därför kollar jag alla mina försäkringar varje år på huvudförfallodagen…
Ett exempel är när jag köpte en Sprinterbuss dvs en racecruser som har verkstad bak å bodel fram… Toppnotering på ett försäkringsbolag var lite över 47.000 kr för helförsäkring, å genom å kolla mellan dom flesta bolag så vart prisety på den billigaste runt 6.000 kr istället…

Mitt tips, kolla alla bolag varje år…

1 gillning

Det är ganska sjukt men går väl såklart på statistik, jag kollade begagnad Q4 mot Skoda Kodiaq. Jag bor i småkommun och villa så priserna är lägre generellt, detta gäller helförsäkring.

Audi Q4 - 12000 per år
Skoda Kodiaq - 5600 per år
Volvo XC40 elbil - typ 5000 per år
Tesla Y - närmare 20 000 per år…

Att elbilar generellt är dyrare som vissa påstår ser inte jag, men många elbilar har väldigt hög effekt. Kolla försäkring på Audi RS4 eller något :smiley:

Jag hade nog letat så ny bil som möjligt för att skjuta fram dagen då helförsäkringen behövs. Med det sagt tycker jag 750 tkr för bilen låter mycket.

Testade för övrigt att lägga försäkring av motsvarande bil på mig som är jämnårig men bor lantligt och det är ju ff dyrt med helförsäkring på den men halva kostnaden ungefär. Stora bilar och trånga p-garage kanske syns i statistiken…

Helt plötsligt kändes min knappa tusenlapp i månaden (för helförsäkring av bensinkombin) väldigt prisvärt. :slight_smile:

1 gillning

På elbilar hänger det ofta ihop med garantierna då dem är så jäkla dyra att reparera, framförallt tror jag mig minnas att det är batterierna som orsakar de höga premierna.

Så vitt jag vet så är elbilspremierna kopplade till:

Batterier är känsliga och av säkerhetsskäl innebär att små smällar skrotar hela bilar och inte lagas.

Att elbilar är ryckiga i trafiken med högt vridmoment och är överrepresenterade i skador.

Att elbilar ofta har både högt moment, många pållar och hög vikt gör skador med bilarna omfattande.

2 gillningar

Detta är anledningen till att jag aldrig skulle köpa elbil.
Mitt företag får leasa med bruttopengar, privat har jag kvar fossilbilen.

Anledningen är alltså att vissa modeller kostar mycket att försäkra? Jag kollade försäkring på en bensindriven Audi RS6 en gång, den kostade typ 20’ i månaden… så jag ska nog aldrig köpa en bensindriven bil tror jag…

Ålder? Bostadsort? Det faktum att vi pratar om en bil 22-åriga fartälskande killar utan konsekvenstänk gillar?

Fast det är ju inte så, den elbil jag har haft (Opel Mokka-E) och de jag tittar på kostar inte mer än motsvarande fossilbil. Vissa modeller som sticker iväg rejält, men då är det också ofta 300-450 hästkrafter. Som sagt, jämför med en Audi RS3, BMW M2 eller vad som helst med liknande effekt.

Ta XC40 elbil (250 hästar ungefär?) på mig exempelvis, 280 kronor per månad halvförsäkring och 450 per månad helförsäkring med 1500 mil per år.

1 gillning

Nånstans får man ju titta på sitt behov och fundera på vad det är värt även om man har råd.
Uppfyller en Q8 något som är värt 48.000 om året som inte en annan bil med rimligare försäkring löser?

När jag kom fram till att jag hade behov av en pickup så ville jag först haft en dieselmotor, men ihop med övriga krav så hamnade jag på modeller som skulle kosta minst 10-12k om året i skatt. Det blev en annan modell med bensinmotor istället och ~2700 i skatt.

Det jag försökte förmedla var att jag tyckte att resonemanget var lite märkligt. Att en bilmodell kostar mycket att försäkra innebär ju inte att alla modeller med samma drivmedel kostar lika mycket.

1 gillning

Aha, då missuppfattade jag dig…

Men jag låter mitt inlägg stå eftersom det är så mycket mer än drivmetod som spelar in, som du ju också alltså är inne på.

Min fossilbil kostar helförsäkring 5500 kr år.
Elbilen jag har vet jag då det ingår i avtalet.

Värdeminskningen är den största kostnaden.

1 gillning

Absolut.

Värdeminskningen är rejäl i kronor på alla bilar nu, även ny Tiguan med diesel kostar närmare 600 000 kronor.

Jag skrev aldrig detta, du påstår att jag skrivit detta!

Du är ingen fantast men tycker att man inte ska döma.
Jag kör elbil i tjänstens vägnar Q4 etron quattro som jag leasar via mitt företag, privat en fossilbil V90 D4 awd.

Du kanske inte ska döma andra utifrån vad du tycker?

Jag gillar båda bilarna, det moderna är oftast bättre. Men anser för egen del att fossilbilen är bättre i vissa avseenden och tvärtom.

1 gillning

Rätt, jag missförstod vilket inlägg du svarade på tidigare när jag läste igen. :cowboy_hat_face: Tog bort det felaktiga.

Du är långt utanför ekonomi här :slight_smile:

Det du värderar är er glädje med en bil kontra en annan (i köp och drift). Har aldrig åkt i en bil och tänkt att upplevelsen är så magisk att jag kunde betala en halv miljon extra för den höjda standarden i vardagen :stuck_out_tongue:

Har råd att köpa en kontant, men ser inte vad jag får för det. Min bak har inga negativa synpunkter på vår befintliga bil ^^

Här har du en bil för 500 tkr :slight_smile:

1 gillning