Orimlig bilförsäkring

Köper du någon av de där bilarna nya så kommer du nog se en ansenlig värdeminskning istället. Kanske kör de kampanjer som gör att de kan vara ok pris även som nya, men en Q8 har väl tappat typ 50% på bara 2 år ?

Jag kollade också på de där bilarna, men försäkringen är ytterligare en sak som gör att jag drar öronen åt mig för elbilar. Blev en X7 istället.

Ja precis, det känns som ett rimligt köp sett till detta (en begagnad alltså). Vad betalar du för att försäkra en X7? Och vad gjorde att det inte blev X5 :blush:

Det är verkligen en befogad frågeställning, som jag själv besöker ibland. Det jag vill ha är en fyrhjulsdriven SUV, elbil, icke kinesisk, som har ett familjevänligt (läs jättestort) bagageutrymme, ett baksäte som funkar på långresa för flera barn och en vuxen (utesluter rätt många modeller, typ Q6), löser ett rimligt antal laddstopp på långresa, samt har en kupé som är ljuddämpad och en okej körupplevelse (om det inte redan är uppenbart så är jag lite av en bilentusiast).

Har testat ID7 men den kostar samma pengar för en trist drivlina och en kvalitetsnivå som är låg för att vara VW. Har kört och analyserat många andra modeller, allt ifrån Kia till Ford. Även övervägt Tesla (åker grannens MY ibland) men ljudnivån i kupén är inte ens nära BMW iX.

Sedan om frågan gäller just Q8… vet inte om du kört en Q8 med luftfjädringen men det är fantastisk väghållning, den är rolig att köra och samtidigt otroligt bra fjädring. Magisk upphängning. Men det är saker som inte alla bryr sig om, såklart.

2 gillningar

just nu betalar jag typ 8k i försäkring, får se vad det blir när nybilsgarantin går ut.

Jag vill inte ha hybrid för då blir bagagae utrymmet 500 liter, typ som en 5 serie sedan. Så om du ska ha den nya versionen och inte hybrid får du betala minst 1M. Och då kan du lika bra köpa en X7 och ha en riktig lyxbil och inte bara halvvägs.

Det kommer att påverka även försäkringar på gamla bensin/dieselbilar och göra dem mycket dyrare.
Desto fler moderna bilar som inte går att reparera och har svindyra reservdelar och reparationskostnader, desto större sannolikhet är det att en vanlig halvfattig svensson med en gammal billig bil råkar träffa just en sådan i en krock. Och då skall skadorna ersättas med den billiga bilens försäkring.

Om du har problem med lagringsutrymmet kan du ju skaffa dig en cx-80 så har du 300+ hästar, oändligt bagageutrymme, 4-hjulsdrift osv.

Ska du köra bmw så betalar du för en bmw. Antagligen är du sämst på att köra bil för statistiskt sett är bmw-förare det, så de förtjänar en högre premie.

Endast halvsarkasm på det sista. Skulle inte förvåna mig ett dugg om premien helt enkelt är högre på bmw just därför.

Nu är min fru ansvarig för motor på ett av Nordens största försäkringsbolag så jag behöver inte gissa kring varför Premier är vad de är för olika typer av bilar.

Men med din logik kring körkompetens så förare av Q8 etron, Tesla model y osv verkligen helt värdelösa givet de premier som den har.

Sen finns det såklart billigare bilar men inte av samma kvalité just i detta fallet

Nej det säger inte min logik alls. Min logik säger att dåliga förare ska ha höga premier, inte att höga premier innebär dåliga förare. Nu hade jag inget belägg förutom min egna levda erfarenhet av det här men varsågod.

Rätt irrelevant statistik? Många av de modeller som går att köpa hos BMW har inte ens några motsvarigheter, eller kraftigt underrepresenterade motsvarigheter, hos flera andra märken.

Edit: Om man inte vill argumentera för att samma person som kör en motsvarande modell (samma hk, vrid, kaross) kommer att typ bete sig annorlunda beroende på vilket märke det står på bakluckan. Då är det relevant statistik såklart!

Kia EV9 om du vill ha enorma utrymmen.

Nu lyfter du en extrembil för en ung person!?
Vad kostar en mer vanlig A6 med hyfsad motor?
Sen skiljer det enormt mellan olika kommuner bara i Stockholm

Ja precis? Kommentaren som jag svarade på handlade ju om att personen aldrig skulle köpa elbil pga. premien på modellerna i den aktuella tråden. Ser du till samtliga elektriska modeller på marknaden så anser jag att modellerna som nämns i tråden också kan ses som “extrema”. Min EX30 kostar cirka 250kr/månad i försäkring. Jämför jag det med en iX eller Q8 så är det klart som sjutton att det blir stor skillnad.